Menü

Nem ússzuk meg szárazon

Egy jó kártyajátékos mindig tudja mikor játssza ki a lapjait. De a Szabadúszók francia filmnek nem kellett csodát tennie. A kint veszedelmesen népszerű Gilles Lellouche átállt a kamera másik oldalára és elénk varázsolt egy kissé morbid, kesernyés vígjáték/drámát. A leosztás remek. Adott a főhős, Mathieu Amalric (Szkafander és pillangó, Quantum csendje), aki két éve depressziós és nem csinál semmit. A dilibogyó szedést és az elveszettséget csak egy dolog szakítja meg, mikor néha kimozdul otthonról. Azonban egyszer csak egy férfi szinkronúszó csapatban találja magát. Itt tényleg mindenkinek megvan a maga sztorija. Csak kapkodjuk a fejünket annyi remek frankofón színészt sikerült megszerezni a filmhez. Itt van például a legviccesebb belga komikus, Benoit Poelvoorde mint kiégett vállalkozó, míg a mindig csodás Guillaume Canet szigorú gyár műszakvezető. Ami közös a maroknyi kicsit pocakos átlagemberben, hogy a csoportterápiával egybekötött tréningeken lassanként csapattá, családdá válnak és megváltják magukat.

A rutin habár nagy úr, de a szinkronúszás, a sport sok mindenen átsegít. Anyagi csődön éppúgy, mint a válásokon. A film angol címe is igen plasztikus és remek, hiszen az Úszol vagy elsüllyedsz. És valóban, főhőseink ízig-vérig lúzerek, akiket az tart életben, hogy merik vállalni magukat: a feminim oldalukat és a szinkronúszást. Szépen a keserédes fél poénok közepette rádöbbenünk mi is, hogy az élet nagy sikerei a mindennapokban vannak. Az önmagunkba vetett hit és az életszeretet határoz meg mindent és teremti meg őket. A maroknyi kis dream team pedig felnő a feladathoz és végül beneveznek még a világbajnokságra is. Kezdetét veszi a felkészülés, amely nem akármilyen változásokat okoz bennük és edzőikben egyaránt.

A Szabadúszók aprócska hibája talán az, hogy pár nagy ziccert kihagy és jóval kevésbé vicces, mint amit az alaphelyzet vagy az előzetese ígérne. Ennek ellenére nagyon kedves darab, ahol ismét, mint annyiszor a francia filmekben, a mindennapok embere, emberei kerül(nek) előtérbe. A kis gondok, az identitásválságok és a legfontosabb üzenet, hogy szeressük egymást és magunkat gyerekek, mert csak így megy. Sapit felvenni és irány az uszoda. Higgyétek el megéri.

Imposztorra várva

Közel egy éve töretlen sikerrel megy a Pesti Színházban Rudolf Péter rendezésében, Spiró György műve alapján készült Az imposztor, amely komédia jellege ellenére komoly társadalom- és politikakritikával is bír. A közel háromórás darab minden perce igazi élményt ad a rá jegyet vevőknek. Kern Andrással a címszerepben a darab jutalomjáték, a várható, megérdemelt tapsvihar azonban egyértelmű kikacsintás az elmúlt 30 évünk viszonyaira is. De lássuk a részleteket.

Piramisjátékra épült a magyar álom

Az RTL Bróker Marcsi sorozatát jelentős előzetes elvárások kísérték, amelyeknek az alkotás kétségkívül megfelelt, sőt, túl is szárnyalta azokat. Már az első képkockák beszippantanak: az 1990-es évek vidéki Magyarországát a díszletek, a zenék, a ruhák és a karcagi utcák tökéletesen hozzák vissza. Nemcsak nosztalgia ez, hanem korrajz arról, hogyan válhatott egy banki alkalmazottból országos szélhámossá valaki.

Lázadni kell, ennyi az egész?

Paul Thomas Anderson korunk egyik legsajátosabb látásmódú rendezője (Boogie nights, The Master, Vérző olaj). A naturalista ábrázolásából, a kiváló karaktereiből és kiemelkedően jó cselekvésvezetéséből ismét varázsolt, ezúttal egy igazi politikailag túlfűtött, karikaturisztikus remekművet. Megszületett a Trump-érából való kiábrándulás dicshimnusza, az év regényadaptációja, vagy csak egy maró humorú középső ujj mindenkinek, ami egy tesztoszteronbombába csomagolt korrajz is egyben? Ennek jártam utána.

Daryl Dixon Spanyolországban

A The Walking Dead-univerzum folyamatosan képes megújulni, ha nem is minden szempontból, de legalább vizuálisan. A Daryl Dixon-széria harmadik évada erre a legfrissebb bizonyíték. Ugyanis a cselekmény Franciaországból egy rövid időre Londonba, majd Spanyolországba helyeződik át, és ez a váltás alapvetően megváltoztatja a sorozat hangulatát.

Halálos séta

A hosszú menetelés nem a klasszikus King-horrorok közé tartozik, hanem egy feszült és lélekpróbáló thriller, amelyben ötven fiú indul el egy halálmenetre, ahol a szabály egyszerű: aki megáll, meghal. A film naturalista ábrázolása, erős dialógusai és színészi alakításai – különösen Cooper Hoffman, David Jonasson és Mark Hamill játékával – folyamatos feszültséget teremtenek. Bár pszichésen megterhelő és helyenként brutális, mély társadalomkritikája és valóságshow-szerű bemutatása miatt elgondolkodtató élményt kínál.