Mesevilág, avagy olvassunk-e a gyerekünknek?
- Dátum: 2019.12.25., 06:56
- Varga Ágnes Kata
- animációs film, fejlesztés, fejlődés, gyereknevelés, gyermek, illusztráció, képesség, képzelet, készség, könyv, mese, műsor, nyelv, olvasás, rajzfilm, szókincs, szülő, tanács, televízió, tipp, vizuális
Ki erre, ki arra esküszik. Vannak, akik egyenesen ördögtől valónak tekintik a televíziót és a benne található műsorokat, filmeket, meséket. De olyanok is akadnak, akik szerint ódivatú felfogás, ha nem engedjük a gyermekeket mesét nézni. Mivel szülőnek lenni huszonnégy órás elfoglaltság, nehéz megtalálni az elegendő időt a meseolvasásra. Viszont mégis érdemes úgy osztani az időnket, hogy felolvasásra is jusson. De miért is hasznos?
A felolvasott mesék nagyban fejlesztik a gyermekek képzelőerejét, sokkal jobban, mint egy rajzfilm. Mivel egyáltalán nem, vagy csak kevés kép és illusztráció segíti a megértést, a gyerekeknek maguknak kell megalkotniuk a történetek karaktereinek, helyszínek és események vizuális képét. Ez pedig napi szintű, rendszeres gyakorlás mellett nagy fejlődést idéz elő a kisgyermekek agyában. A rajzfilm bekorlátozza ezt a funkciót, és kevésbé köti le a figyelmet.
A másik terület, amelyre a felolvasott mesék nagy hatással vannak, a nyelvi készség. Minden egyes leírt történet tartalmaz írott nyelvi és beszélt nyelvi fordulatokat, amelyek így először passzívan, majd aktívan is beépülhetnek a gyermek szókincsébe. A rajzfilmek jelentős részében hiányzik az események leírása, mivel azokat képileg jelenítik meg. Így a szókincsbe kevesebb elem tud beépülni. A másik probléma, hogy a rajzfilmek leginkább csak beszélt nyelvi fordulatokat használnak, így az irodalmi, gyermekirodalmi nyelv elsajátítása csak később tud megtörténni. Ez kevésbé választékossá teszi a szókincset. Ezért javasolt naponta felolvasni gyermekünknek, legalább egyszer.
Emellett természetesen nem probléma, ha rajzfilmeket és animációs filmeket is megismer a gyermekünk, hiszen a vizualitását ez is fejleszti. Ami fontos, az az egyensúly, a mérték és az odafigyelés. Szülőként a legtöbb, amit tehetünk, hogy átgondoljuk, és a gyermekeink idejét, igényeit és jólétét szem előtt tartva megpróbálunk a lehető legnagyobb mértékben hozzájárulni a fejlődésükhöz. Igényes mesét rajzolt és írott formában is találhatunk, a kettő között pedig érdemes nem praktikussági szempontból különbséget tenni, hanem a gyermekeink fejlődése szempontjából.
Varga Ágnes Kata
Mit vigyen a gyerek a kollégiumba?
A tanév nemcsak a bejáró és helyi diákoknak, hanem a bentlakóknak, kollégistáknak is megkezdődik, ezért némely szülőknek még az is plusz dilemmát okoz, hogy mit vigyen a gyerek a kollégiumba?
Ha a szünet után nehezen megy a korai kelés…
A kevésbé megfeszített nyári időszak, a vakáció és a nyaralások után valószínűleg sokaknak nehezére esett hosszú idő után először újra korán kelni. Akinek gyermeke van, tudja, hogy sajnos visszaállni a korai kelésre és korábbi esti lefekvésre nem könnyű feladat, sok esetben hetekbe is telhet.
Pótvizsgázik a gyerekem
Bizony több okból is előfordulhat, hogy valakinek osztályozóvizsgát, javítóvizsgát kell tennie, nem feltétlen volt rossz tanuló vagy hanyag, az is lehet, hogy sajnos kórházban volt, huzamosabb ideig betegeskedett és emiatt maradt ki sokáig az iskolából.
„Legyen öröm az iskolakezdés” tanévkezdési adománygyűjtés
A Katolikus Karitász indén is elindította Magyarország legnagyobb iskolakezdési segélyprogramját a „Legyen öröm az iskolakezdés” elnevezésű kampányát.
Anyukák! Szervezzetek garázsvásárt!
Nagycsaládos anyukaként olykor a helyhiány, olykor szezonálisan nagyszabású szelektálásba szoktam kezdeni, ez a nyári végi időszak pedig pont ilyen. Nyáriszünet vége felé közeledve érdemes kihasználni az utolsó szünidei napokat arra, hogy megváljunk a kinőtt holmiktól, melyek csak a helyet foglalják.