Menü

Praktikák alacsony vérnyomás ellen

A legtöbb embernek nincs szüksége orvosi kezelésre az alacsony vérnyomása miatt. Nekik is érdemes azonban ismerniük néhány módszert, amely megemelheti a vérnyomást.

A krónikusan alacsony vérnyomás ugyan az illető életbiztosításának számít, de éppen az idősebb embereknél egyáltalán nem olyan pozitív hatású, mint amilyennek korábban hitték. A legújabb vizsgálatok szerint abból kell kiindulni, hogy csökken az agy vérellátása, minek következében statisztikailag megnövekszik a veszélye az időskori demencia és depresszió kialakulásának. Ez azt jelenti, hogy egy kicsit több „gőz” orvosi szempontból nézve is kívánatos volna. Ugyanez vonatkozik a tipikus alacsony vérnyomásos páciensekre: fiatal nőkre, illetve serdülő lányokra – ők az emlékezet-, figyelem- és számolási teszteken rendre rosszabbul teljesítenek.

Alacsony vérnyomás esetén az első számú gyógynövény a rozmaring. Ez a növény serkenti a vérkeringést, az ereket, valamint a szívet, és belsőleg (tea formájában) ugyanúgy alkalmazható, mint külsőleg (fürdők, krémek). Ha azonban valakinek visszeres problémái vannak, akkor csak elővigyázatossággal alkalmazható, mivel a javuló vérellátás kitágítja a vénákat.

Fontos, hogy az étkezések (különösen a reggeli) ne legyenek túl bőségesek. Ha nincs szívelégtelenség, javasolt a napi nátrium bevitel 5-10 mg-mal a szokásos dózis fölé emelni, ennek legegyszerűbb módja a sósabb ételek fogyasztása. Sporttal a keringés javul, így a panaszok is enyhülhetnek. Ha éjszaka alváskor a felsőtestet kissé megemeljük, az éjszakai vizelet mennyisége csökkenhet, így a reggeli helyzetváltoztatással kapcsolatos vérnyomásesés valószínűsége is kisebb lesz. Segíthet az ágynyugalomból való lassú, fokozatos felkelés, kompressziós gyógyharisnya viselése. Ha állás közben érzékelhetőek a vérnyomásesés első jelei, azonnali segítség lehet a lábak keresztezése, vagy a leguggolás.

A kávé és az olykor-olykor fogyasztott pezsgő is segíthet a panaszok enyhítésén, bár csak átmenetileg. A gyógynövények közül a rozmaring, a galagonya segíthet, bár ilyen irányú klinikai vizsgálatokat nem végeztek. Sebastian Kneipp, a XIX. századi híres gyógyító pap rozmaringbort itatott „keringésgyengeségben” szenvedő pácienseivel. Ez az alábbiak szerint készül: egy liter fehér borba keverjünk 20 g szárított rozmaring levelet, és tartsuk a keveréket 5 napig zárt üvegben. Ezután szűrjük. Adagolása: napi 2 pohár.

A görögszéna, másik nevén lepkeszeg szintén élénkítő, serken­tő hatású gyógynövény, amely segíthet az érintetteken. Tudományosan igazolt, hogy kolintartalma és B-vitaminjai idegsejtjeinkre serkentő hatást gyakorolnak. Az alacsony vérnyomás pedig joggal magyarázható a vegetatív idegrendszer alulműködésével. Ráadásul a görögszéna a lép vérszűrő kapacitásának növelése révén serkenti a vérképzést is. Sok hipotóniás ugyanis egyben vérszegény is! Az ókor óta is, mert gyógynövény elkészítése azonban néhány gondot vet fel. Korábban magvaiból készítettek teát, de ilyenkor szaponinok szabadulnak fel, amelyek káros hatással vannak a vérképre. Jobb tehát, ha inkább patikai készítményekhez folyamodunk. Javasolt dózis: 3-6 kapszu­la/nap.

Kínában szinte mindenki ismeri és alkalmazza az akupresszúra módszerét. Az alacsony vérnyomást általában a csi-hai (befogadó 6) nevű ponttal kezelik. E pont neve magyar fordításban: az életerő tengere. Két harántujjnyira a köldök alatt található a test középvonalá­ban. Naponta többször, alkalmanként 2-3 per­cig ujjbegyünkkel nyomjuk, masszírozzuk.

A gyakori kis adagok megelőzhetik a vérnyomásesést, ugyanakkor főként idős magasvérnyomás betegeknél előfordul az evés utáni vérnyomáscsökkenés. Nekik étkezés után ajánlatos lefeküdni.

Előfordul, hogy az alacsony vérnyomás csupán tünete egy betegségnek, amely lehet például a mellékvese működési problémája vagy akár szívelégtelenség is. Ezekben az esetekben természetesen orvosi kezelés szükséges, amelynek megkezdésére éppen az ilyen tünetek hívhatják fel a figyelmet!

Szerző :Udvari Fanni

Ha már ülnünk kell a munkában

Sokan vagyunk úgy azzal, hogy felnőtt életünk mintegy harmadát, negyedét ülőmunkával töltjük, és ez bizony menthetetlenül károkat okoz a testünkben. Hajlott hát, rossz gerinc, reumatológiai fájdalom, és még lehetne sorolni. Másrészt testsúlyunknak sem tesz jót, ha nem megyünk el utána, akár napi, de legalább heti három alkalommal egy jót mozogni utána. Több cikkünkben is szóba került, mivel érdemes töltenünk a munka utáni órákat, amikor persze megtehetjük. De azért arra is érdemes lehet odafigyelni, mit művelünk az irodában, ha már olyan sokáig ott vagyunk

Leptin hormon növelése

A túlsúlyos vagy elhízott emberek rendszerint mindig éhesek, függetlenül attól, hogy mennyit ettek korábban, agyuk azt az üzenetet küldi, hogy vigyenek be még több kalóriát. Ráadásul külön paradoxonnak számít, hogy a legtöbb túlsúlyos ember alultáplált, mivel a legtöbb hizlaló, egészségtelen műkaja nem tartalmazza azokat a tápanyagokat, amikre a szervezetnek szüksége van.

Hajápolás télen

Túl a tél közepén a hajunk is megérzi a természetes meleg és az elegendő napsütés hiányát. A fűtés miatt kiszárad, a sapka miatt azonban folyamatosan zsírosodik. Természetes hajpakolásokkal azonban a hajunk is egészségesen vészelheti át a hideg időszakokat.

Vigyázzunk az E-számokkal!

Mennyire ismerjük az élelmiszer adalékok listáját? Megnézzük az összetevőket, amikor vásárolunk?

Élelmiszerek a kellemetlen szájszag ellen

Íme, pár gondolat arról, hogy , mi okozza és hogyan kúrálható a rossz lehelet.