Menü

Tenet - A múlt a jelen, ami a jövő

Christopher Nolan szerzői filmjei és stúdió darabjai mindig kiemelkednek a nemzetközi, de főleg az amcsi mezőnyből. Egyszerre lenyűgözőek, grandiózusok és nagyon szórakoztatók. Ha visszanyúlunk a kezdetekhez, a régi klasszikusa, a Memento azonban alaposan megkeverte lineáris vonalvezetésbe vetett hitünket. Azt régóta tudjuk, hogy ma van a holnap tegnapja, de az új vizuális szerzői ecsetvonásában a mester konkrétan az arcunkba nyomja, hogy mi lenne ha a múlt a jelen, ami a jövő. Mielőtt totális agyzsibbadásba átmenne ez a tudományos gondolatkísérletnek is elmenő Tenet, azért azt be kell látni, hogy igazából remek kis darab. Lehet például rajta gondolkodni, de nagyon. Miközben ez egy magával ragadó világ körüli road movie lett, amelynek célja, mint mindig egy akciófilmben, a világ megmentése. Egy tökös amcsi ex-kommandós (Denzel Washington fia) az inverziós, visszamenőleges fegyverekkel üzletelő orosz világcsibész (a megagonosz Kenneth Branagh) üzérkedése közepette próbálja alakítani és megérteni a történéseket velünk együtt.

Felejtsük el a Vissza a jövőben kissé gyerekes avítt báját, itt egy tudományosan megtámogatott kőkemény James Bond felállásra vettünk jegyet. A popcorn is kiesik a szánkból a gyönyörű tájak és a képi megoldások miatt. A remek sztorit is jegyző Nolan kiváló színész- és kamerakezeléssel megnyeri a szívünket. Azonban sokaknak kiverheti a biztosítékot ez a virtuális/vizuális 4 d inverz puzzle. Habár minden (?) rendben van a filmben, de valahogy mégis nehéz befogadni. Az újdonságok már csak ilyenek. Nem tudjuk a helyén kezelni. Azonban ne legyünk telhetetlenek. Ez az egyedi grandiózus mozi minden szinten megállja a helyét. Magával ragad, de tartja is a távolságot, mint mikor a kezdet és vég egymást éri egy műalkotásban. Többek leszünk tőle, de nem hagy minket nyugodni. Ezt a filmet nem megérteni kell (lévén tudatosan hagy nyitva megannyi kérdést), hanem megtapasztalni. Kár kihagyni. Az év talán legegyedibb darabja. Maszkot fel és irány a mozi.

Az antihősök új dimenziója a Marvel-univerzumban

Az idén videón is már megjelent Mennydörgők* egy olyan társaság története, amelyet nem külső kényszer, hanem a saját változni akarásuk húz egy irányba. Mindannyian cipelik a maguk hibáit, traumáit, de mégis egymás mellett találják meg azt a ritmust, ami a sztori végére valódi csapattá formálja őket. A hangulat és a dinamika könnyen felidézheti A galaxis őrzőit, de a fókusz itt jóval személyesebb, valamint sokkal inkább szól a szereplők közötti dinamikáról.

A haza és az emberség kötelez

Pár napja bemutatták a nagy állami támogatással megtolt Sárkányok Kabul felettet, amely a roppant vérszegény magyar akciófilm zsánerba igyekszik friss vért pumpálni miközben az afganisztáni békefenntartóink munkájának állít emléket. Pörgős csatajeleneteket legalább profi díszletekkel és kameramunkával ígért a trailer. Ezek után (remélem) egy emberként reméltük, hogy politikai terheltsége ellenére egy szórakoztató film készült el. Ennek jártam utána.

Egy nélkülöző nemzet szülöttei

Nemes Jeles László harmadik nagyjátékfilmje, az Árva a 20. századi magyar társadalmi traumák és a személyes veszteségek metszéspontján született meg. Nagyszabású művészi alkotás, amely egyszerre beszél a mindennapi veszteségről és a gyászról. A történet a múltat nem pusztán idézi, hanem felépíti és újraéli – fájdalmasan, őszintén és minden pátosz nélkül.

Del Toro újraéleszti a Frankensteint

„Él-váltás” – a modern Frankenstein-történet új kiadását láttuk a minap férjemmel, a Frankenstein (2025) című filmet, amelyet Guillermo del Toro maga írta és rendezte, és amely a klasszikus Frankenstein; or, The Modern Prometheus-regény most már nemcsak adaptációja, hanem – részben – újragondolása is.

Az ember, aki az USA-ban született

Reneszánszukat élik a szélesvásznon a zenész életrajzok és az egy-egy híres énekes legismertebb albumának készítéséről szóló filmek, e kettő keveréke a legújabb mozi, a beszédes című, Springsteen: Szabadíts meg az ismeretlentől. Nem árul zsákbamacskát. Remek zenéket, nagy emberi vívódásokat ígér egy kissé szürkének ható főhőssel, aki a múlt démonjaival küzd, de végül a teljes nihil helyett a szupersztárság lesz osztályrésze.