Törődjünk a gyerekek mentális egészségével
- Dátum: 2021.10.08., 15:00
- hajraegeszseg.hu
- képek: Unicef Magyarország
Hazai fiatalok, szülők és pedagógusok lelki egészségét erősíti a szervezet legújabb segítő programja.
Ahogy a legfrissebb globális UNICEF-jelentés, úgy a szervezet aktuális hazai kutatása is azt mutatja, hogy a COVID–19 járvány lelki egészségre gyakorolt hatását még hosszú évekig nyöghetik a gyermekek és a fiatalok. Az UNICEF Magyarország október 10-ére, a mentális egészség világnapjára időzítve indítja el új, gyakorlati támogatást nyújtó projektjeit Lélekemelő Programjának keretében, amely célzottan segíti a fiatalokat, a szülőket és a gyermekekkel foglalkozó szakembereket.
Segítség gyerekeknek és szülőknek – a magyar UNICEF válasza a kihívásokra
Az UNICEF Lélekemelő Program keretén belül mától bármely magyar iskolába rendelni lehet olyan ingyenes, interaktív előadásokat, amelyeknek kifejezetten a gyerekek mentális egészsége áll a fókuszában. A Lélekkel az Egészségért Alapítvánnyal (Sulinyugi szakmai csapattal) együttműködésben fejlesztett új óratematika többek között foglalkozik a gyermekek pszichés jólléthez való jogával, a lelki egészség megőrzésének fontosságával, a nehézségek korai felismerésével és egyes stresszlevezető technikák elsajátításával.
Az előadásokat pszichológusok, egészségfejlesztő szakemberek tartják, 4-12. osztályos gyermekek számára. Mindez szervesen illeszkedik az UNICEF Magyarország évek óta sikeresen futó Ébresztő-óra programjához is, melynek célja, hogy érdekesen, játékosan adjon át fontos gyerekjogi ismereteket, csoportos foglalkozások keretein belül. Az új foglalkozásokra a lelkiegeszsegora@unicef.hu email címen lehet jelentkezni.
„Az UNICEF itthon is komoly erőfeszítéseket tesz, hogy tisztán lássuk, milyen következményekkel járt a járvány a gyermekek mentális egészségére. Az elmúlt hónapokban több körös reprezentatív kutatásban kérdeztük meg a magyar szülőket és a gyerekekkel foglalkozó szakembereket: pedagógusokat, pszichológusokat. Ezen részletes adatok ismeretében dolgoztuk ki legújabb programunkat, amellyel közvetlen segítséget kívánunk nyújtani az iskolás korosztály és az érintett szülők számára” – nyilatkozta Mészáros Antónia, az UNICEF Magyarország ügyvezetője.
Szintén az UNICEF Lélekemelő Program része egy, az érintett szülőknek szóló új lehetőség, amelyet az UNICEF Magyarország a Vadaskert Gyermek- és Ifjúságpszichiátriával és a Kapcsolódó Nevelés Egyesülettel együttműködésben dolgozott ki és tesz elérhetővé. Célja, hogy szakmai segítséget kapjanak a szülők akkor is, ha anyagi lehetőségeik egyébként nem engednék, hogy szakemberhez forduljanak, amikor gyermekük mentális állapota azt indokolná. A szulocsoport@unicef.hu email címen jelentkezők 5-7 alkalmas szülőtámogató tréningen vehetnek részt ingyenesen, kiscsoportos formában, tapasztalt szakemberek vezetésével.
„Friss hazai kutatásunk szerint a szülők kétharmada érzi úgy, hogy gyermeke nem kapott érdemi segítséget, amikor erre mentális nehézségei miatt szüksége lett volna a járványidőszakban. Minél kisebb havi jövedelemből él a család, annál nagyobb arányban számoltak be arról, hogy egyedül érezték magukat a problémával. Szülőcsoportjainkba elsősorban olyanok jelentkezését várjuk, akik valamilyen szempontból hátrányos helyzetűek és ezért tényleges nehézséget jelent számukra, hogy megfeleljenek a gyermekük mentális egészségével kapcsolatos kihívásoknak, önerőből nem jutnának megfelelő szakmai segítséghez” – mondta Szlankó Viola, az UNICEF Magyarország gyermekvédelmi vezetője.
Az UNICEF Lélekelemelő Programról és az annak keretében megvalósuló Egészség-órákról és szülőcsoportos foglalkozásokról a https://unicef.hu/mentalis-egeszseg oldalon, a gyermekjogokról szóló Ébresztő-óráról pedig a https://ebresztoora.unicef.hu/ weboldalon érhető el több információ.
Segítség szakembereknek – ingyenes szupervízió
Folytatódik az UNICEF Magyarország Pro Bono Szupervíziós szolgáltatása is, melynek keretében gyermekvédelmi szakemberek és pedagógusok kaphatnak 5 óra ingyenesen elérhető mentálhigiénés támogatást saját pszichés jóllétük fenntartásához, szakmai kihívásaik kezeléséhez. A közelmúltban megjelent – tanárokkal és pszichológusokkal készített – UNICEF-kutatások tanulságai szerint a gyerekekkel foglalkozó szakembereket különösen megviselte a járványhelyzet, ezért az ő mentális támogatásuk is kiemelten fontos annak érdekében, hogy megfelelően tudjanak gondoskodni a rájuk bízott gyerekekről.
A szupervízió többek között olyan területeken segíti a gyerekekkel foglalkozó szakembereket, mint kiégés-kezelés, intézményi konfliktusok rendezése, motiváció erősítése, a munkahelyi stressz csökkentése. Az UNICEF Magyarország eddig már több mint 100 szakembernek nyújtott szupervíziós támogatást a járvány kezdete óta. Jelentkezés: szupervizio@unicef.hu, bővebb információ a https://unicef.hu/szupervizio-gyermekvedelemben-dolgozoknak oldalon érhető el.
Az UNICEF Lélekemelő Program – A gyerekek és fiatalok mentális egészségéért című kezdeményezés nagylelkű magánszemélyek adományainak köszönhetően jöhetett létre. A program keretében a pandémia idején végzett hazai kutatási eredményekről, segítő aktivitásokról és a támogatókról a https://unicef.hu/mentalis-egeszseg oldalon érhető el további információ.
A gyermekek mentális egészsége a járvány alatt – globális megközelítésben
A napokban nyilvánosságra hozott On my Mind – A gyermekek mentális egészségének javítása, védelme és gondozása című, nemzetközi UNICEF-tanulmány becslése szerint 7-ből 1 serdülő szenved valamilyen mentális betegségben a világon, ami azt jelenti, hogy mintegy 89 millió fiú és 77 millió lány él mentális zavarral a 10-19 éves korosztályban. Globálisan a diagnosztizált mentális zavarok mintegy 40 százaléka köthető szorongáshoz és depresszióhoz, Európában ez az arány 55%-os. Gyakran előfordul még figyelemhiányos/hiperaktivitási zavar, magatartászavar, értelmi fogyatékosság, bipoláris zavar, evészavar, autizmus, skizofrénia és más személyiségzavarok.
Az öngyilkosság a világon a negyedik, Európában pedig a második leggyakoribb halálok a 15-19 évesek körében, több mint kétszer annyi fiú követ el öngyilkosságot, mint lány. Kontinensünkön a 10-19 éves korosztályban csaknem 1200-an vetnek véget az életüknek minden évben, naponta átlagosan 3 fiatal hal meg így.
A pandémia miatti lezárások 7-ből legalább 1 gyermeket érintettek világszerte és több mint 1,6 milliárd gyermek maradt ki időszakosan vagy tartósan az oktatásból. A napi rutin, az oktatás, a kikapcsolódás hiánya, illetve az aggodalom szeretteik egészségéért és a család anyagi biztonságáért sok fiatalra volt negatív hatással: gyakran számoltak be arról, hogy félnek, dühösek vagy aggódnak a jövőjük miatt.
Világszerte erős igény mutatkozik a segítségre: a nemzetközi tanulmány készítői által megkérdezett gyerekek és felnőttek döntő többsége úgy véli, hogy a mentális egészséggel kapcsolatos problémák hatékonyabban kezelhetők, ha az érintettek támogatást kapnak, illetve, ha tapasztalataikat megoszthatják másokkal. Az UNICEF-jelentés azonnali beavatkozásokat sürget az egészségügy, az oktatás és a szociális ellátás területén – ezen kívül leszögezi, hogy pozitív változások csak úgy érhetők el, ha megtörjük a mentális betegségeket övező csendet, fellépünk a megbélyegzéssel szemben, komolyan vesszük a fiatalok tapasztalatait és megértéssel fordulunk feléjük.
forrás: Unicef Magyarország sajtóközleménye
A toxikus pozitivitás jellemzői és veszélyei
A toxikus pozitivitás gyakori része mindennapi beszélgetéseinknek. A kifejezés arra utal, miszerint bármilyen nehéz is egy élethelyzet, mindenképpen optimistának kell maradnunk – akkor is, ha a lelkünk mélyén éppen szenvedünk –. Cikkünkben a mérgező pozitivitás jellemzőiről és veszélyeiről tudhatunk meg többet, kitérve arra is, hogy mit tehetünk abban az esetben, ha saját magunkon is észleltük ennek a jeleit.
Cipősdoboz akció - csatlakozz!
„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!
A negatív gondolkodás hatásai és a mindfulness
Sokszor egyből a legrosszabbra gondolunk, pedig a negatív hozzáállás, gondolkodás károsan hat. Miért és hogyan rombol a negatív gondolkodás, és mit tehetünk ellene?
Hogyan kezeljük a testvérkonfliktusokat
Amikor megszületett a kistestvér és a nagyfiam kezébe adtuk, boldogan gondoltam arra, hogy milyen jó testvérek lesznek majd, mennyire szeretik és segítik majd egymást. Akkor nem jelent meg lelki szemeim előtt a sok vita, veszekedés köztük, állandó féltékenység, sok konfliktus, amelyeket most napi szinten próbálok hárítani, megoldani. Vajon mi áll a testvérkonfliktusok hátterében és hogyan segíthetünk rajtuk?
Mi állhat az irigység hátterében?
Hogy jól körül írjam a témát, megközelítettem az irigység fogalmát „tudományos” szempontból. „Az irigység másnak örömén érzett fájdalmunk, amivel rokon érzés, ha másnak fájdalmán örömet érzünk” - írja a wikipedia.