Menü

Sokat markol, de keveset fog

A nemrégiben debütált Nincs baj, drágámnak a már körülötte zajló felhajtás, és “köpködés” történet elég nagy felhajtást csinál. Olivia Wilde filmje akkor a legjobb, mikor csak Florence Pugh van képernyőn, vagy mikor képi eszközökkel próbálja elmesélni az általa szürreálisnak, nézőként legtöbbször csak katyvaszosnak látott jeleneteket a képzeletbeli 50-es évek Amerikájában.

A Nincs baj, drágám története egy fiktív 60-as éveket idéző kisvárosba viszi el a nézőt, ami nagyjából valahol a semmi közepén helyezkedik el. A jókora mesterkéltséget árasztó mikrovilág lakói kivétel nélkül fiatal házaspárok, akiknek minden napja szinte óraműpontossággal ugyanúgy telik. A férfiak reggeltől estig dolgoznak egy rejtélyes munkahelyen, aztán hazatérnek a fantasztikus feleségeikhez, akik minimum steakkel, de még legalább négy másik fogással várják őket, majd egyéb dolgok is történnek, amelyeket a film nem fél megmutatni. Mindez pedig a hely vezetőjének a rejtélyes Franknek (Chris Pine) köszönhető.

Ebben a közösségben él a mintafeleség Alice (Florence Pugh) és a mintaférj Jack (Harry Styles), amíg aztán egy nap kizökken minden a normális kerékvágásból: a szomszéd asszony mentálisan összeomlik. Alice pedig egyre jobban úgy érzi, hogy különböző emlékek folyamatosan gyötrik valamilyen másik életből, ami szinte karnyújtásnyira van.

Olivia Wilde a film rendezője már a legelejétől nem finomkodik, az amerikai 50-es évekre jellemző élénk színvilág, jellegzetes autói, valamint a maradi nemi szerepek naturalisztikusan vannak megmutatva. A film pedig nem rejti véka alá az ábrázolásokat, amelyek ijesztőek, telis-tele vannak szimbólumokkal, mint például az üres tojás, amelynek csak a héja szép.

Valószínűleg a forgatókönyvnek is köszönhetően, amelyet Katie Silberman írt, a film hatalmas szerepet ad Florence Pugh Alice-jának, aki nem csak a hátán viszi a filmet, de még a szinkronos verzióban is érezhető, hogy szívét, lelkét kijátssza a filmben, és akkora odaadással játszik, mintha köré írták volna a szerepet (ami lehet, hogy így is volt). A karaktere és arcmimikája, ahogy a zsigeri félelmet, rémületet eljátssza lehengerlő volt számomra. Néha tényleg az lehet az érzésünk, hogy amihez nyúl az arannyá válik és hatalmas átéléssel tud eljátszani egy-egy szerepet.

A Harry Styles és Florence Pough által élt hedonista, idilli élet, amely valójában egy konzervatív, férfiközpontú társadalmat tükröz lassan bomlik darabjaira, ugyanis a film első órájában nézőként nem is igazán érteni miről szól a történet. Az említett idill rengeteg jelenetében van ábrázolva a filmnek, míg a realizmus és a mögöttes tartalom kap egy “thrilleres”, pszichológiai szálat, amely azonban legalább annyira zűrzavaros, mint amennyire kidolgozatlan. Nem beszélve arról, hogy a film egyes jelenetei annyira szürreálisak, hogy lehetetlen megérteni a pontos történéseket.

A film csavara nem tartogat meglepetést, habár rengeteg kérdőjel maradhat nézőként az emberben. Noha komoly részleteket nem árulnék el, de az idilli világ konzervatív társadalma szinte egyik pillanatról a másikra omlik össze, majd valamiféle nyakatekert magyarázattal, – amely ugrik az időben is – kapunk egy választ miszerint az egész világ egy hazugság. A sztoriban napok folynak össze, kapunk különböző képzeletbeli jeleneteket, amelyek legtöbbször csak motívikusak és álomszerűek. Amikor azonban a film összevegyíti a paranoiaérzést az 50-es évek felszínes gazdagságával, akkor a legjobb.

Összességében a Nincs baj, drágámra talán a bosszantó a legjobb kifejezés. Florence Pugh első perctől elviszi a filmet és lehengerlően alakít, a film elemei és alaptörténete meglenne ahhoz, hogy egy jó közönségfilm legyen. Az igazi mögöttes tartalma, amely a hagyományos női szerepekről szól a jelenkoron is érződik és minden ilyen jeleneten érezhető az aktualitás és a fenyegetés valósága, amely a film által ábrázolt konzervatív gondolkodásra is abszolút valós.

Azonban a film mégis túl sokat markol, egyszerre próbál groteszk, horrorisztikus és drámai lenni, valamint beszélni olyan súlyos társadalmi témákról, amelyekről más filmek sokkal meghatóbban és részletesebben beszélnek. Másrészt számos kérdőjel is maradhat a nézőkben a film végén: Hogyan és miből jött létre a világ? Hogyan van tényleges kapcsolat a két világ között? Ezekre viszont nem kapunk választ, részben szándékosan is. A Nincs baj, drágámot mindenképp érdemes megnézni, mert egy élvezhető pszichothriller, fontos témáról beszél, jó eszközökkel és nyomasztó hangulattal, azonban kár, hogy a története és ennek eszközei nagyon hamar szétesnek.

A fiúk is szomorúak csak nevetnek rajta - A kaszkadőr

A nemrégiben megjelent A kaszkadőr egyfajta bemutatása azon szakmának, ami nélkül a filmezés lehet nem is létezhetne. Az alkotás attraktív akciójeleneteken keresztül bemutatott szerelmi történet, ami közben meglovagolja a retró stílus világát is. Kitekint rengeteg ikonikus 80-as évekbeli alkotásra, és közben nézői szempontból egész végig fenntartja a karakterekért való izgalmat.

Bad Boys - Mindent vagy többet

Michael Bay az első két Bad Boys mozival a 90-es és a 2000-es években is megmutatta, miként kell korhatáros, mégis szórakoztató akció-vígjátékot rendezni. A két főhős, a dumák és a stílus emlékezetessé tették az akkori összképet. 17 évvel később napvilágot látott a Mindörökké rosszfiúk alcímre hallgató, afféle “visszatérés”, immár Bay nélkül. Adil el Arbi és Billal Fallah akkor elkészítették a franchise legsikeresebb darabját, ami után most jött is egy 4. rész, teljesen újult erővel.

A valódi szelíd motorosok kálváriája

A Motorosok egy letűnt korszak tesztoszteronszagú fényképalbumának bűvöletével árulja magát. A színészgárda pazar: a tüneményes Jodie Comer a szerelmes főhősnő, az überkemény Tom Hardy a bandavezér, szexi ösztönember, a vágy tárgya pedig Austin Butler. A rendező Jeff Nichols (Mud, Take shelder) dokumentarista alapossággal mutatja be a valódi „Szelíd motorosokat” azaz egy 60-as évekbeli Chicago-i motorosbanda fénykorát és átfordulását a bűnbe.

A sötétség ébredése – Az akolitus

A Star Wars egyelőre nem tudott elszakadni a Skywalker korszaktól sorozatok szintjén sem, az Andor és az Ahsoka is felidézték azt. A nemrég megjelent Az akolitus a köztársaság fénykorába kalauzolja el a nézőket, és üde színfoltja a Star Wars élőszereplős világának. Kicsit krimi, kicsit fantasy, és persze némi drámával is fűszerezik az alkotást, a kezdés nagyon ígéretes, viszont kérdéses, hogy mit hoz az évad többi része.

Esztétikusan szórakoztató világvége

Talán nem túlzás kijelenteni, hogy a videójáték-adaptációk aranykorát éljük, az utóbbi években kritikai és anyagi sikereket is arattak a különféle videójátékokból készült filmek. Gondolhatunk itt a League of Legends-ből készült Arcane-ra, ami animációs filmként a Netflixen aratott nagy sikert, vagy a Super Mario Bros.-ra. Valamint a Last of Us tavaly évi sikere után meg is érkezett egy újabb posztapokaliptikus játék képernyőre adaptálása a Fallout széria, ami egy fokkal még magasabbra teszi a lécet.