Menü

Ki a coach, és hogyan dolgozik?

Bizony ma már sok helyen találkozhatunk coachokkal, ugyanis ez a szakma egyre elterjedtebbé válik Magyarországon, mégsem teljesen egyértelmű mindenkinek, hogy mit jelent. Ki az a coach és mit csinál?

Sok helyen találkozhatunk ma már a coaching kifejezéssel, ám kevesen tudják, hogy mit is jelent pontosan. A coach az olyan személy, aki egy bizonyos célt segít nekünk elérni, segíti a fejlődésünket, erősítve bizonyos képességeinket. Célja, hogy az ügyfél találja meg és valósítsa meg ami számára a legjobb.

A coaching a 90-es évek óta létezik Magyarországon, és multi cégeknél jelent meg először, elsősorban a vállalat működésének javítása céljából. Manapság a coachok két leggyakoribb szakterülete a life és a business. Ez két külön szakma, melyekhez különfajta képzések is társulnak. A life coach személyes problémákkal foglalkozik, a business coach pedig a munkahelyi teljesítmény fejlesztésével foglalkozik. A life coachingnak is vannak speciális ágai, mint például a párkapcsolati coach, egészség coach, életmód coach.

A coaching tehát egy irányított beszélgetés egy szakemberrek, melynek során a coach segít egy konkrét cél megvalósításában.

A legtöbben a coach-ot a pszichológushoz hasonlítják, pedig a kettő nem ugyanaz. A coach nem pszichológus, hiszen előbbi egy konkrét cél megvalósításában nyújt segítséget, míg a pszichológus mentális problémák hosszútávú gyógyításával, kezelésével foglalkozik.

Milyen egy konzultáció?

Az ügyfél elsőként meghatározza, hogy milyen célt szeretne elérni, a szakember pedig felméri a helyzetet és kidolgozza a megvalósítás folyamatát.

Minden coaching konzultáció célja, hogy körülbelül 5-6 alkalom alatt fejlődjön az ügyfél, legyen hatékony, hozza ki magából a legjobbat, lássa a probléma megoldásához vezető utat, kapjon önbizalmat, legyen lelkes. A coaching formája választható, lehet személyes vagy online, de mindig a coach és az ügyfél között zajlik, más nincs jelen.

Ahhoz, hogy el tudjuk dönteni szükségünk van-e coachra, gondoljuk át, hogy milyen problémáink vannak az életünkben, vagy a munkahelyünkön, tovább tudunk – lépni, vagy elakadtunk, milyen céljaink vannak, milyen félelmeink vannak és szükség van-e önbizalmunk növelésére. Ha a válaszok többsége ezt jelzi, akkor meg kell keressük a megfelelő szakembert. Akitől a munkaköre, hivatása várja el, hogy vezetőként dolgozzon, annak is megfelelő munkamódszer a coaching.

A coaching akkor sikeres, ha a folyamat végeztével az ügyfél nem csak a problémáját oldotta meg, hanem nagyobb önismerettel és önbizalommal is fog rendelkezni.

A Montessori alapelvek

Maria Montessori, olasz orvosnő és pedagógus, a róla elnevezett pedagógiai-pszichológiai nevelési módszerek kidolgozója, mely teljesen forradalmasította a XX. századi gyereknevelést.

Mi az a kapszula ruhatár?

A „kapszula ruhatár” (angolul: capsule wardrobe) egy olyan ruhatár, amely tudatosan válogatott, kevés, de jól kombinálható alapdarabokból áll. A célja az, hogy kevesebb, de jobb minőségű ruhánk legyen, amelyeket hosszabb ideig tudunk hordani.

Soha nem látott magasságokban a virtuális valóság

A virtuális valóság (VR), mint szórakoztatási forma alig pár éves múltra tekint vissza, mégis rengeteget fejlődött. A fejlesztések jelenleg a harmadik generációnál tartanak, amely már képes az emberi test szinte minden mozgását egy közös térben érzékelni. Írásomat többek között az inspirálta, hogy nemrégiben lehetőségem volt kipróbálni a VR technológiát és több játékkal is játszhattam. Az alábbi cikkben egyfajta áttekintést kaphatunk arról, hogy jelenleg hol tart az említett „tudomány” és hogyan jutott idáig.

Mindenkinek kell egy hobbi, ami önbizalmat ad

A magabiztosság nem velünk született adottság, sokkal inkább egy olyan készség, amelyet az élet során fejleszthetünk. Egy meglepően hatékony és gyakran alábecsült módszer erre a rendszeres hobbi gyakorlása. Legyen szó festésről, futásról, túrázásról vagy kertészkedésről, a szenvedéllyel űzött szabadidős tevékenységek nemcsak örömet nyújtanak, hanem hosszú távon hozzájárulnak önmagunk jobb megismeréséhez és önértékelésünk növeléséhez is.

Miért félünk a pletykáktól? – A digitális szóbeszéd árnyéka

A különböző híresztelések mindig is részei voltak az emberi társadalomnak. Már az ősidőkben is suttogtak egymás fülébe történeteket az emberek, hogy kibeszéljék, megítéljék vagy épp figyelmeztessék egymást. Ám míg korábban a pletyka személyes, szűk körben terjedt, ma már pillanatok alatt elérheti az egész világot. Az online térben új arcot öltött: azonnalivá, nyilvánossá és gyakran kontrollálhatatlanná vált. Éppen ezért félünk tőle jobban, mint valaha.