Ki a coach, és hogyan dolgozik?
- Dátum: 2022.10.25., 18:34
- Martinka Dia
- képek:pexels.com
- business, choaching, coach, fejleszt, gyógyítás, hivatás, képesség, kezelés, konzultáció, life, megvalósít, önbizalom, önismeret, probléma, pszichológus, sikeresség, szakember, szakma, szakterület, ügyfél, vezető.
Bizony ma már sok helyen találkozhatunk coachokkal, ugyanis ez a szakma egyre elterjedtebbé válik Magyarországon, mégsem teljesen egyértelmű mindenkinek, hogy mit jelent. Ki az a coach és mit csinál?
Sok helyen találkozhatunk ma már a coaching kifejezéssel, ám kevesen tudják, hogy mit is jelent pontosan. A coach az olyan személy, aki egy bizonyos célt segít nekünk elérni, segíti a fejlődésünket, erősítve bizonyos képességeinket. Célja, hogy az ügyfél találja meg és valósítsa meg ami számára a legjobb.
A coaching a 90-es évek óta létezik Magyarországon, és multi cégeknél jelent meg először, elsősorban a vállalat működésének javítása céljából. Manapság a coachok két leggyakoribb szakterülete a life és a business. Ez két külön szakma, melyekhez különfajta képzések is társulnak. A life coach személyes problémákkal foglalkozik, a business coach pedig a munkahelyi teljesítmény fejlesztésével foglalkozik. A life coachingnak is vannak speciális ágai, mint például a párkapcsolati coach, egészség coach, életmód coach.
A coaching tehát egy irányított beszélgetés egy szakemberrek, melynek során a coach segít egy konkrét cél megvalósításában.
A legtöbben a coach-ot a pszichológushoz hasonlítják, pedig a kettő nem ugyanaz. A coach nem pszichológus, hiszen előbbi egy konkrét cél megvalósításában nyújt segítséget, míg a pszichológus mentális problémák hosszútávú gyógyításával, kezelésével foglalkozik.
Milyen egy konzultáció?
Az ügyfél elsőként meghatározza, hogy milyen célt szeretne elérni, a szakember pedig felméri a helyzetet és kidolgozza a megvalósítás folyamatát.
Minden coaching konzultáció célja, hogy körülbelül 5-6 alkalom alatt fejlődjön az ügyfél, legyen hatékony, hozza ki magából a legjobbat, lássa a probléma megoldásához vezető utat, kapjon önbizalmat, legyen lelkes. A coaching formája választható, lehet személyes vagy online, de mindig a coach és az ügyfél között zajlik, más nincs jelen.
Ahhoz, hogy el tudjuk dönteni szükségünk van-e coachra, gondoljuk át, hogy milyen problémáink vannak az életünkben, vagy a munkahelyünkön, tovább tudunk – lépni, vagy elakadtunk, milyen céljaink vannak, milyen félelmeink vannak és szükség van-e önbizalmunk növelésére. Ha a válaszok többsége ezt jelzi, akkor meg kell keressük a megfelelő szakembert. Akitől a munkaköre, hivatása várja el, hogy vezetőként dolgozzon, annak is megfelelő munkamódszer a coaching.
A coaching akkor sikeres, ha a folyamat végeztével az ügyfél nem csak a problémáját oldotta meg, hanem nagyobb önismerettel és önbizalommal is fog rendelkezni.
Elsősegélymódszerek, amiket érdemes megtanítani a gyerekeknek
Az elsősegélymódszerek elsajátítását nem lehet elég korán kezdeni, vannak módszerek, amiket érdemes megtanítani a kicsiknek is. Mely elsősegélynyújtási módszerek megtanulása fontos már gyerekkorban is?
Távoli munkavégzés: mit jelent és hogyan csináljuk?
Remote, azaz távoli munkavégzés. Nem kifejezetten home office, de nem is távmunka. Munka Amerikában, az Egyesült Királyságban? Miről van szó, hogyan csináljuk jól a gyakorlatban, és milyen háttere van ennek a munkavégzésnek?
Hogyan vezess biztonságosan eső esetén
Az elmúlt hétben országszerte rengeteg csapadék leesett, megnehezítve ezzel a közlekedést. Csapadékos időben megváltoznak az útviszonyok, és érdemes óvatosabban vezetni, illetve odafigyelni néhány dologra, ha úgy döntünk ilyen időben is útra kelünk!
Zeneszeretők - A zenehallgatás előnyei és miértje
A velünk és bennünk élő zene már az emberiség kezdete óta a mindennapjaink része. Manapság sokan el sem tudják képzelni az életüket dalok nélkül, mindez nemcsak a hangulatunkra hathat pozitívan, hanem a saját és mások érzelmeinek megértésében is segíthet. Emellett pedig rengeteg pozitív emóció is kapcsolódik a zenehallgatáshoz.
Az internetes csalások veszélyei, megelőzése
Az internetes csalások egyre nagyobb kihívást jelentenek napjainkban, különösen a digitalizáció előrehaladtával sok áldozatot szednek az internetes, vagy éppen telefonos megtévesztések. Ennek formája lehet banki átverés, online vásárlásokkal való visszaélés. A probléma pedig összetett, hiszen nehéz megfogni a csalókat, a tényleges sérelem a virtuális térben történik meg, az áldozatok pedig sokszor önhibából esnek áldozatul. Azonban mit lehet tenni, mit tehet az egyén, és mit tesznek a hatóságok?