Ki a coach, és hogyan dolgozik?
- Dátum: 2022.10.25., 18:34
- Martinka Dia
- képek:pexels.com
- business, choaching, coach, fejleszt, gyógyítás, hivatás, képesség, kezelés, konzultáció, life, megvalósít, önbizalom, önismeret, probléma, pszichológus, sikeresség, szakember, szakma, szakterület, ügyfél, vezető.
Bizony ma már sok helyen találkozhatunk coachokkal, ugyanis ez a szakma egyre elterjedtebbé válik Magyarországon, mégsem teljesen egyértelmű mindenkinek, hogy mit jelent. Ki az a coach és mit csinál?
Sok helyen találkozhatunk ma már a coaching kifejezéssel, ám kevesen tudják, hogy mit is jelent pontosan. A coach az olyan személy, aki egy bizonyos célt segít nekünk elérni, segíti a fejlődésünket, erősítve bizonyos képességeinket. Célja, hogy az ügyfél találja meg és valósítsa meg ami számára a legjobb.
A coaching a 90-es évek óta létezik Magyarországon, és multi cégeknél jelent meg először, elsősorban a vállalat működésének javítása céljából. Manapság a coachok két leggyakoribb szakterülete a life és a business. Ez két külön szakma, melyekhez különfajta képzések is társulnak. A life coach személyes problémákkal foglalkozik, a business coach pedig a munkahelyi teljesítmény fejlesztésével foglalkozik. A life coachingnak is vannak speciális ágai, mint például a párkapcsolati coach, egészség coach, életmód coach.
A coaching tehát egy irányított beszélgetés egy szakemberrek, melynek során a coach segít egy konkrét cél megvalósításában.
A legtöbben a coach-ot a pszichológushoz hasonlítják, pedig a kettő nem ugyanaz. A coach nem pszichológus, hiszen előbbi egy konkrét cél megvalósításában nyújt segítséget, míg a pszichológus mentális problémák hosszútávú gyógyításával, kezelésével foglalkozik.
Milyen egy konzultáció?
Az ügyfél elsőként meghatározza, hogy milyen célt szeretne elérni, a szakember pedig felméri a helyzetet és kidolgozza a megvalósítás folyamatát.
Minden coaching konzultáció célja, hogy körülbelül 5-6 alkalom alatt fejlődjön az ügyfél, legyen hatékony, hozza ki magából a legjobbat, lássa a probléma megoldásához vezető utat, kapjon önbizalmat, legyen lelkes. A coaching formája választható, lehet személyes vagy online, de mindig a coach és az ügyfél között zajlik, más nincs jelen.
Ahhoz, hogy el tudjuk dönteni szükségünk van-e coachra, gondoljuk át, hogy milyen problémáink vannak az életünkben, vagy a munkahelyünkön, tovább tudunk – lépni, vagy elakadtunk, milyen céljaink vannak, milyen félelmeink vannak és szükség van-e önbizalmunk növelésére. Ha a válaszok többsége ezt jelzi, akkor meg kell keressük a megfelelő szakembert. Akitől a munkaköre, hivatása várja el, hogy vezetőként dolgozzon, annak is megfelelő munkamódszer a coaching.
A coaching akkor sikeres, ha a folyamat végeztével az ügyfél nem csak a problémáját oldotta meg, hanem nagyobb önismerettel és önbizalommal is fog rendelkezni.
Szüreti mulatságok Magyarországon – hagyomány, közösség és bor ünnepe

Az ősz beköszöntével, amikor a szőlőfürtök megérnek, és a természet színei aranyba, vörösbe és barnába öltöztetik a tájat, elérkezik a szüret ideje. Magyarországon a szőlő és a bor kultúrája évszázadokra nyúlik vissza, így a szüreti időszak nem csupán a termés betakarításáról szól, hanem a közösségek egyik legfontosabb ünnepe is.
Autó helyett bicikli és séta – új szemléletet hoz a Mobilitási Hét

A lakóhelyemen működő sportegyesület idén is aktívan bekapcsolódott az Európai Mobilitási Hét programsorozatába, amelyet szeptember 16. és 22. között rendeznek meg szerte Európában. Az esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a környezetbarát, fenntartható közlekedési formákra – így természetesen a kerékpározásra is.
Az olvasás világnapját ünnepeljük!

Az UNESCO 1965-ben hirdette meg az Olvasás világnapját, felismerve, hogy a tanulás, a fejlődés és a társadalmi részvétel alapja az olvasni tudás. Az olvasás nemcsak tudást, hanem élményt is ad: történeteket, kultúrákat és emberi sorsokat tár fel, miközben fejleszti a kritikus gondolkodást és a kreativitást.
Generációk találkozása a munkahelyen

A modern multinacionális vállalatok sokszor válnak különböző életkorú személyek találkozóhelyévé. Ma már nem ritka, hogy egy irodában X, Y és Z generációs munkavállalók dolgoznak együtt, akik mindannyian más elvárásokkal, értékekkel és kommunikációs szokásokkal rendelkeznek. Ez a sokszínűség gazdagíthatja a szervezeti kultúrát, de komoly próbatételt is tartogathat a dolgozók részére.
Képernyőhasználat és szemromlás – Hogyan óvhatjuk látásunkat a digitális korban?

A modern világban a képernyők – legyen szó számítógépről, tabletről vagy mobiltelefonról – mindennapjaink szerves részévé váltak. Munka, tanulás, szórakozás és kommunikáció szinte elképzelhetetlen nélkülük.