Menü

Mit együnk chips helyett?

A (burgonya)chips az egyik legkedveltebb ropogtatnivaló annak ellenére, hogy a szervezetednek egyáltalán nincs rá szüksége, emellett pedig komoly mennyiségű méreganyagot juttat a szervezetedbe. Ennek ellenére mindenki imádja és egyre több fogy belőle. Ha nem szeretnél lemondani a ropogtatásról egy jó film közben, de az egészséges táplálkozás fontos a számodra, akkor érdemes ezt a bejegyzést elolvasnod.

De nem ez a probléma vele. Az olaj felhevítésekor (amikor a krumplit sütik) 3-MCPD és glicidol-zsírsavészterek, melyekből az emésztéskor glicidol szabadul fel. A glicidol pedig rákkeltő hatású.

Jogosan felmerülő kérdés, hogy miért használnak a chipshez pálmaolajat? Azért, mert ez a legolcsóbb és nem veszi el az ételek ízét. Jó tudni, hogy a pálmaolajat használják az élelmiszergyártáson kívül is. A kézkrémektől kezdve a csokoládén át mindenben ezt használnak annak ellenére, hogy emiatt hatalmas területű erdőket kell kipusztítani. Ráadásul a termesztés után azon a területen évtizedekig semmilyen más növény nem él meg. A pálmaolaj legnagyobb problémája az ipari felhasználás, alternatívái a kókuszolaj és az olivaolaj lehetnének, azonban ezeknek olyan erős ízük van, hogy teljesen elrontanák a jelenlegi “chipsízt”.

A sós chips 3. összetevője a só. A sóval is az a probléma, hogy nagy mennyiségben káros a szervezetedre (fehérítőt, csomósodásgátlót és egyéb összetevőket tartalmaz) és semmi köze a természeteshez. Az asztali vagy konyhasó mesterségesen előállított alapanyag. Mégis, szinte az összes ételben benne van, mert az előállítása olcsó. Kerüld el a sót amennyire teheted. Teljesen úgysem tudod kikerülni és nem is kell, de ha odafigyelsz és tudatosan a kevesebb sót választod az sokkal jobb, mintha sósat ropogtatnál.

A többi chips még rengeteg ízfokozót, tartósítószert és aromát tartalmaz, amelyek bemutatása meghaladja ezt a bekezdést.

+1: A brutálisan sok felesleges kalóriáról és arról, hogy a hirtelen bevitt nagy mennyiségű zsírok hogyan borítják fel a hormonháztartásod még nem is beszéltem…maradjunk annyiban, hogy ne egyél chipset. Ne!

Mit egyek chips helyett?

Ha már eddig is a chips ellen voltál vagy most gondolkodtál el azon, hogy megszabadulsz ettől a káros szokásodtól és az egészséges táplálkozás lesz az új irány, akkor nem kell izgulnod. Egy jó film közben ropogtathatsz más finomságot.

Olajos magvak

A legjobb alternatívát az olajos magvak jelentik. A kesudió, földimogyoró és társai kifejezetten jót tesznek az egészségednek. A bennük található egészséges zsírok és fehérjék a szervezet számára táplálóak. Egyedül arra figyelj, hogy ne sózott, pörkölt magokat vegyél. Pörkölés során szintén méreganyagok szabadulnak fel a sót pedig most akartad kihajítani az életedből. Az olajos magvak előnye még, hogy rengeteg vitamin és ásványi anyag található bennük.

Almachips, kókuszchips és egyéb szárított chipsek

A különféle zöldségchipsek a legjobb alternatívát nyújtják az ipari burgonyachipssel szemben. Meg kell értened, hogy a burgonyachips olyan zöldségchips, ami tele van káros szeméttel. Az igazi zöldségchips sült zöldségből készül, olaj és adalékanyagmentesen. Minden paleo- vega- és gluténmentes étrend kiegészítője lehet.

A gyümölcschips (almaszirom, kókuszchips) azonban sokkal több szénhidrátot (fruktózt – gyümölcscukrot) tartalmaz, mint a zöldségchipsek, ezért érdemes mértékkel fogyasztani.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.

Az elhízás valódi okai

A testsúlyt genetikai tényezők, az anyagcsere sebessége és pszichés eredetű tényezők egyaránt befolyásolják. Az éhség alapvetően elsődleges motiváció, az evés rögzült viselkedésforma, de ami az állatoknál egyszerű szabályozási mechanizmus, az embernél több tényező által meghatározott, bonyolult folyamattá válik, amelynek szociális és kulturális vonatkozásai is vannak.

Az evés boldogít?

Léteznek ételek, amelyek boldogítanak, ugyanis némely élelmiszerben megtalálható a boldogsághormonnak is nevezett szerotonin képződéséhez elengedhetetlenül fontos triptofán.

Hisztamindiéta

Vannak olyan emberek, akik nem tudják tolerálni a hisztamint, ezért bizonyos dolgokra oda kell figyelniük, például a táplálkozásukra. Amit a hisztamindiétáról tudni érdemes.

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon, ami azt jelenti, hogy éhgyomorra indulnak el reggel – állapította meg egy kutatás, melyből sajnos megállapították, hogy három gyerekből egy reggelizés nélkül indul el otthonról az óvodába, iskolába.