Menü

Spielberg élete filme(n)

Steven Spielberg a 70-es évektől fogva egy igazi fogalom, intézmény lett Hollywoodban. Immáron igen idős fejjel újfent megmutatta, hogy ki a király. A Fabelman családdal a saját fiatalságának tévémoziszerű hattyúdalát mutatja be nekünk, amelyben önmaga gyermeki mozira rácsodálkozását láthatjuk, soha nem látott részletességgel. Adott egy zsidó család New Jerseyben, ahol apuka a gyerekcipőben lévő informatikában alkot maradandót (Paul Dano) míg anyuka egy háztartásbeli egykori zongorista (Michelle Williams), a legnagyobb gyerekük Sam (Spielberg reinkarnációja) pedig szép lassan örökre elkötelezi magát a filmek, az illúziók művészetével.

Kérdések záporoztak bennem a film előtt: Szentimentális lesz-e? Nagyon. Didaktikus lesz-e? Kissé. Szerethető? Meglehetősen. A Golden Globe díj megérdemelt, nem elrejtve az életműdíj jellegét a dolognak. A Fabelman család nagyon szívhez szóló moziélmény, amely egy letűnt korszak felé visz minket vissza, ahol még minden olyan ártatlanul egyszerű volt: kézzelfogható és jóval átláthatóbb meg persze nagyon emberi. Közel érezzük Spielberget, ebben a részben általa is írt darabban, bepillantást nyerünk a nagy mesemondónk személyes kis világába. Nem, nem, nincsenek cápák benne, se ostoros professzor, se fekete-fehér törióra de még egy nyamvadt T-Rex se. Egy ufó se akar hazamenni, Lincolnt nem választják meg és nem repkednek a sci-fi effektek, na jó egy kis bájosan levezényelt home made második világháborús partaszállás azért akad.

A zenei aláfestés egyszerűen nagyszerű, a színészek pedig nagyon el lettek találva. Nem lehet semmibe se belekötni, talán a majd két és félórás játékidő kissé túlzás, de igazából melyik filmrajongó nem nézné meg minél jobban a mester ilyen személyes önreflexióját. Kedves mozival van tehát dolgunk, amely olyan, mint egy jó mesetörténet a nagypapitól a tűz körül. Nem egy Cinema Paradiso, sokkal valósabb talajokon mozog, de annyi baj legyen. Igazi élmény, amely azonban nem lesz, lehet népszerű a mai felpörgött fiatalság körében, de ez nem is akkorra katasztrófa. Ja és mielőtt mindenkit elzavarok az év legcsaládbarátibb és legszemélyes mozijára, szeretném megkérni az akadémiát, hogy Michelle Williamsnak(eddig 4 jelölés) adják már oda legalább ezért az a nyavalyás Oscart!!!!

Piramisjátékra épült a magyar álom

Az RTL Bróker Marcsi sorozatát jelentős előzetes elvárások kísérték, amelyeknek az alkotás kétségkívül megfelelt, sőt, túl is szárnyalta azokat. Már az első képkockák beszippantanak: az 1990-es évek vidéki Magyarországát a díszletek, a zenék, a ruhák és a karcagi utcák tökéletesen hozzák vissza. Nemcsak nosztalgia ez, hanem korrajz arról, hogyan válhatott egy banki alkalmazottból országos szélhámossá valaki.

Lázadni kell, ennyi az egész?

Paul Thomas Anderson korunk egyik legsajátosabb látásmódú rendezője (Boogie nights, The Master, Vérző olaj). A naturalista ábrázolásából, a kiváló karaktereiből és kiemelkedően jó cselekvésvezetéséből ismét varázsolt, ezúttal egy igazi politikailag túlfűtött, karikaturisztikus remekművet. Megszületett a Trump-érából való kiábrándulás dicshimnusza, az év regényadaptációja, vagy csak egy maró humorú középső ujj mindenkinek, ami egy tesztoszteronbombába csomagolt korrajz is egyben? Ennek jártam utána.

Daryl Dixon Spanyolországban

A The Walking Dead-univerzum folyamatosan képes megújulni, ha nem is minden szempontból, de legalább vizuálisan. A Daryl Dixon-széria harmadik évada erre a legfrissebb bizonyíték. Ugyanis a cselekmény Franciaországból egy rövid időre Londonba, majd Spanyolországba helyeződik át, és ez a váltás alapvetően megváltoztatja a sorozat hangulatát.

Halálos séta

A hosszú menetelés nem a klasszikus King-horrorok közé tartozik, hanem egy feszült és lélekpróbáló thriller, amelyben ötven fiú indul el egy halálmenetre, ahol a szabály egyszerű: aki megáll, meghal. A film naturalista ábrázolása, erős dialógusai és színészi alakításai – különösen Cooper Hoffman, David Jonasson és Mark Hamill játékával – folyamatos feszültséget teremtenek. Bár pszichésen megterhelő és helyenként brutális, mély társadalomkritikája és valóságshow-szerű bemutatása miatt elgondolkodtató élményt kínál.

Egy svájci poén is lehet jó

A Bonzsúr, Svájc! 2023-as remek svájci szatíra a helyi nyelvi sokszínűség és szabályozási anomáliák oltárán, megkésve bár, de elstartolt a mozijainkban. A rendező, forgatókönyvíró Peter Luisi igazán kellemes délutánt adhat azon bátraknak, akik a multiplexek árnyékában elcsípik ezt az ironikus vígjátékot a szélesvásznon. Sok helyi, életszerű sztori és megannyi remek, pörgős humoros jelenet, nézzük a részleteket.