Spielberg élete filme(n)
- Dátum: 2023.01.22., 17:38
- Vass Attila
- Képek : Fórum Hungary
- család, életrajzi, fiatalság, film, kritika, mozi, Oscar, Spielberg
Steven Spielberg a 70-es évektől fogva egy igazi fogalom, intézmény lett Hollywoodban. Immáron igen idős fejjel újfent megmutatta, hogy ki a király. A Fabelman családdal a saját fiatalságának tévémoziszerű hattyúdalát mutatja be nekünk, amelyben önmaga gyermeki mozira rácsodálkozását láthatjuk, soha nem látott részletességgel. Adott egy zsidó család New Jerseyben, ahol apuka a gyerekcipőben lévő informatikában alkot maradandót (Paul Dano) míg anyuka egy háztartásbeli egykori zongorista (Michelle Williams), a legnagyobb gyerekük Sam (Spielberg reinkarnációja) pedig szép lassan örökre elkötelezi magát a filmek, az illúziók művészetével.

Kérdések záporoztak bennem a film előtt: Szentimentális lesz-e? Nagyon. Didaktikus lesz-e? Kissé. Szerethető? Meglehetősen. A Golden Globe díj megérdemelt, nem elrejtve az életműdíj jellegét a dolognak. A Fabelman család nagyon szívhez szóló moziélmény, amely egy letűnt korszak felé visz minket vissza, ahol még minden olyan ártatlanul egyszerű volt: kézzelfogható és jóval átláthatóbb meg persze nagyon emberi. Közel érezzük Spielberget, ebben a részben általa is írt darabban, bepillantást nyerünk a nagy mesemondónk személyes kis világába. Nem, nem, nincsenek cápák benne, se ostoros professzor, se fekete-fehér törióra de még egy nyamvadt T-Rex se. Egy ufó se akar hazamenni, Lincolnt nem választják meg és nem repkednek a sci-fi effektek, na jó egy kis bájosan levezényelt home made második világháborús partaszállás azért akad.

A zenei aláfestés egyszerűen nagyszerű, a színészek pedig nagyon el lettek találva. Nem lehet semmibe se belekötni, talán a majd két és félórás játékidő kissé túlzás, de igazából melyik filmrajongó nem nézné meg minél jobban a mester ilyen személyes önreflexióját. Kedves mozival van tehát dolgunk, amely olyan, mint egy jó mesetörténet a nagypapitól a tűz körül. Nem egy Cinema Paradiso, sokkal valósabb talajokon mozog, de annyi baj legyen. Igazi élmény, amely azonban nem lesz, lehet népszerű a mai felpörgött fiatalság körében, de ez nem is akkorra katasztrófa. Ja és mielőtt mindenkit elzavarok az év legcsaládbarátibb és legszemélyes mozijára, szeretném megkérni az akadémiát, hogy Michelle Williamsnak(eddig 4 jelölés) adják már oda legalább ezért az a nyavalyás Oscart!!!!
Egy nélkülöző nemzet szülöttei
Nemes Jeles László harmadik nagyjátékfilmje, az Árva a 20. századi magyar társadalmi traumák és a személyes veszteségek metszéspontján született meg. Nagyszabású művészi alkotás, amely egyszerre beszél a mindennapi veszteségről és a gyászról. A történet a múltat nem pusztán idézi, hanem felépíti és újraéli – fájdalmasan, őszintén és minden pátosz nélkül.
Del Toro újraéleszti a Frankensteint
„Él-váltás” – a modern Frankenstein-történet új kiadását láttuk a minap férjemmel, a Frankenstein (2025) című filmet, amelyet Guillermo del Toro maga írta és rendezte, és amely a klasszikus Frankenstein; or, The Modern Prometheus-regény most már nemcsak adaptációja, hanem – részben – újragondolása is.
Az ember, aki az USA-ban született
Reneszánszukat élik a szélesvásznon a zenész életrajzok és az egy-egy híres énekes legismertebb albumának készítéséről szóló filmek, e kettő keveréke a legújabb mozi, a beszédes című, Springsteen: Szabadíts meg az ismeretlentől. Nem árul zsákbamacskát. Remek zenéket, nagy emberi vívódásokat ígér egy kissé szürkének ható főhőssel, aki a múlt démonjaival küzd, de végül a teljes nihil helyett a szupersztárság lesz osztályrésze.
Izland a melankólia szigete is
A Nyári fény, aztán leszáll az éj, Jón Kalman Stefánsson izlandi író melankolikus novellacsokorszerű regénye húsz éve nagy sikerrel szerepel a könyves toplistákon. Svéd és izlandi pénzből három éve kapott egy figyelemreméltó filmfeldolgozást, pár napja már látható a honi művészmozikban is. Tragikus és szívbe markoló, egyszerű, emberi, falusi történetek egyvelege, amely a forgalmazói plakát ellenére egyáltalán nem komédia, csak egy lassú dráma.
Imposztorra várva
Közel egy éve töretlen sikerrel megy a Pesti Színházban Rudolf Péter rendezésében, Spiró György műve alapján készült Az imposztor, amely komédia jellege ellenére komoly társadalom- és politikakritikával is bír. A közel háromórás darab minden perce igazi élményt ad a rá jegyet vevőknek. Kern Andrással a címszerepben a darab jutalomjáték, a várható, megérdemelt tapsvihar azonban egyértelmű kikacsintás az elmúlt 30 évünk viszonyaira is. De lássuk a részleteket.