Carol S. Dweck: Szemléletváltás avagy A siker új pszichológiája
- Dátum: 2024.10.09., 07:14
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- „Szemléletváltás”, asszertív kommunikáció, asszertivitás, fejlődés, fejlődő, lehetőség, önérvényesítés, pszichológia, rögzült, siker, szemléletmód, tudásvágy
A napokban volt szerencsém egy pszichológiai jellegű továbbképzésen részt venni, ahol elém került egy kiadvány. Carol S. Dweck pszichológus „Szemléletváltás” című könyvébe lapoztam bele és bizony magával is ragadt.
A rögzült és fejlődő szemlélet fogalompár Carol Dweck pszichológus kutatásaihoz kapcsolódik. A rögzült szemlélet a bírálatra helyezi a hangsúlyt, míg a fejlődési szemlélet alkalmazásával megérthetjük, hogy nem az a lényeg, hogy tökéletesen teljesítsünk, hanem hogy szembenézzünk a kihívásokkal és fejlődjünk általuk. Lássuk mi a különbség a rögzült és a fejlődő szemléletmód között és miért érdemes elsajátítani az utóbbit!
Rögzült szemléletmód esetén bármilyen kudarc ér, negatívan gondolkozunk, elkeseredünk attól, hogy elrontottunk valamit, értéktelennek érezzük magunkat, butának, akit nem is szeret senki és még sorolhatnám az önsajnálatot, negatív hozzáállást.
Fejlődő szemléletmód esetén azonban a kudarc után levonjuk a következtetést, nem a körülményeket hibáztatjuk, hanem azt nézzük, mit tehettünk volna másképp. A helyzetet pozitívan fogjuk fel, tanulási és fejlődési lehetőségként tekintünk rá, bizakodóan és hálásan.
Érezni a különbséget?
A fejlődő szemléletben felismerem a saját felelősségemet, lehetőségeimet, tanulnivalómat és ennek megfelelően cselekszem a jövőben. Folyamatosan tanulok és fejlődöm. Carol S. Dweck pszichológiaprofesszor ezzel a témával foglalkozik a Standford Egyetemen és többek között a Szemléletváltás című könyvében is ír erről, amiből sokat lehet tanulni és fejlődni. Ha fejlődő szemlélettel tekintünk magunkra és a világra, az olyan tudásvágyra és kitartásra sarkall bennünket, amelynek köszönhetően az élet minden területén sikeresebbek lehetünk.
Ez tanulható?
Mindenképpen!
Az asszertivitás vagy asszertív kommunikáció olyan tanulható kommunikációs készség, amelynek során az asszertívan kommunikáló személy magabiztosan, a saját érzéseit, igényeit, szükségleteit tudatosítva, ezeket őszintén felvállalva tud megnyilvánulni.
A passzív viselkedésű ember céljait ritkábban éri el, kevesebb a sikerélménye. Mások gyakran kérnek olyasmit tőle, ami meghaladja kapacitását, túlterhelődik. A passzív-agresszív viselkedés bújtatott agressziója zavart, frusztrációt kelt. Vesztes-vesztes helyzetnek is hívják.
Az asszertív kommunikáció egyik eleme a saját magunkért való kiállás, más néven önérvényesítés. A magunkért való kiállás akkor lesz a leghatékonyabb, ha Én-üzenetek formájában történik, azaz saját magammal kapcsolatban fogalmazom meg, hogy
szerintem mi a probléma, ténymegállapítás (pulóver a földön)
rám ez milyen hatással van/volt/lesz, mit érzek emiatt (rosszul érzem magam amiatt, hogy a pulóver ottmaradt a földön)
mi lehetne rá egy megoldás (lenne kedved együtt elpakolni és közben megbeszélni a napodat?)
Már főiskolán megtanultam, hogy a „miért” és a „soha” kezdetű mondatok, megállapítások soha nem vezetnek a megoldáshoz, tehát kerülendő a „mert te mindig elhagyod a dolgaid” vagy a „mert te soha nem pakolsz el magad után”.
Sokféle módon lehet megfogalmazni én-üzeneteket, de a fenti három lépéses modell a leghatékonyabb: ténymegállapítás (probléma) – hatás (ahogy én érzem magam tőle) – Megoldáskeresés.
Carol S. Dweck, a Stanford Egyetem világszerte ismert pszichológiaprofesszora évtizedekig kutatta a siker titkát. Könyvében számos kutatás segítségével bebizonyítja, hogy ha fejlődési szemlélettel tekintünk önmagunkra és a világra, akkor az élet minden területén sikeresebbek leszünk.
Könyvelő 2.: Lazább, humorosabb, de hű az eredetihez

Vannak olyan művek, amelyek azonnal ikonikusak lesznek, mert sikerül megragadniuk egy igazságérzetet, egy ösztönszintű vonzalmat, miközben még mondanivalóval is bírnak. 2016-ban A könyvelő pontosan ilyen volt. Zseniális alkotás akcióval, drámával, fekete humorral és igazságtétellel. Azonban mi történik, ha egy ikonikus film folytatódik? A könyvelő 2. vígjátékosabb, mint elődje, és tele van új gondolatokkal, amikről érdemes beszélni.
A dinók sosem halnak ki? A Jurassic Park és mutációi

Steven Spielberg Michael Crichton Jurassic Park című bestseller könyvéből 1993-ban filmtörténetet alkotott, komplett ajándéktárgy iparágak jövőjét alapozta meg hosszútávon. A dinoszauruszok tündöklése és vászonbéli hódítása mindig óriási siker. Íme hát a Jurassic Park és mutációinak szigorúan szubjektív listája paleontológus kezdőknek, haladóknak, de leginkább azoknak, akik, újra és újra szeretnek rácsodálkozni a CGI legújabb vívmányaira és a saját magukban szunnyadó felfedező, kalandvágyó kisgyerekre.
Generációk háborúja – Kritika

A II. világháború borzalmait ritkán látott nyíltsággal és mélységgel mutatja be a Generációk háborúja című német minisorozat, amely öt fiatal barát sorsán keresztül tárja fel a konfliktus emberi árát és a túlélés drámáját az 1941 és 1945 közötti évekből. Ráadásul a „vesztes nácik” szemszögéből láthatjuk az emberi lélek küzdelmeit egy olyan korban, amely örökre megváltoztatta Európát.
John Wick világa balettel újratöltve

A John Wick-filmek bűnös élvezetet jelentettek minden akciórajongónak. Ez a jelen állás szerint négy rész finom stílushullámzás volt a kaszkadőrök akcióorgiája, az extrém fegyverfetisizmus és a letisztult, maszkulin westernek botegyszerű dramaturgiája közt. Ennek oldalbordájából nőtt ki és szeretne méltó folytatás lenni a feminista párja, a Ballerina, amelyben Ana de Armas szövi újra és tovább a John Wick-moziuniverzum bérgyilkosokkal és titkos klánokkal teletűzdelt, videójátékszerű világát. A történet vajon megüti-e a szórakoztató elődök szintjét, és ez a törékeny, csinos nő eléggé meggyőző lesz-e gyilkológépszerepben? Ezekre kerestem a választ a moziban.
Tündék és ördögfiak nagyvásznon

Dargay Attila – a magyar rajzfilmgyártás ikonikus alakjának –, a Vuk és a Ludas Matyi alkotójának régi álma vált valóra. Vörösmarty Mihály költeménye, a Csongor és Tünde ötven év után végre animációs feldolgozást kapott. A művész figuratervei alapján készült, de a mai kor gyermekei számára talán kevésbé ismert mű, felveti a kérdést, hogy vajon mit üzenhet ez a modernizált klasszikus a kiskorú nézőknek és a szüleiknek, különösen, hogy a feldolgozás igazi hőse egy dialógíró, Speier Dávid?