Menü

Fórum színház, avagy ahol a néző is színész

Augusto Boal brazil színházi szakember technikáit, módszereit ismerik és használják szerte a világon. Ezek közül az egyik a fórum színház a nézők bevonására és aktív részvételére épülő előadási forma, mely sajátos dramaturgiájánál fogva különösen alkalmas pedagógiai célokra. Emellett a közönség és a szereplők közötti határok elmosódásán van a lényeg a professzionális hangulat helyett.

Boal koncepciójának kiindulópontját úgy fogalmazta meg, hogy a „színház olyan nyelv, mely alkalmas arra, hogy bárki használja, akár van művészi tehetsége, akár nincs.” Az volt a célja az 1970-es években, hogy megtanítsa az embereket az érzelmeik kimutatására. Ennek a tanulási folyamatnak a fő célkitűzése, hogy a közönség az előadás passzív befogadása helyett váljon a drámai cselekményt aktívan befolyásoló, megváltoztató úgynevezett játszó-nézőkké.

Boal meggyőződése volt, hogy ha valaki egy fiktív színpadi történet főszereplőjeként megpróbálja megváltoztatni kilátástalannak tűnő helyzetét, és ez a kísérlet a darab képzeletbeli világában sikerül, akkor az átélt élmény más eseménysort ad a fogyasztónak. Ez később elősegíti, hogy a valóságban is kézbe vegyék sorsuk irányítását. Ezután pedig a darab elpróbálása, eljátszása és a dramaturgia a nézőkön is múlik. Ez a folyamat persze az évek alatt sokat változott, a résztvevők gondolkodása, az emberek és maga a klasszikus szerepjáték is rengeteget változott az elmúlt ötven évben.

A fórum színház felépítése

A fórum színházban a színészek nem feltétlenül szakemberek, hanem csak egy improvizációs darabot mutatnak be. A mű meghatározott, nem túl nagy létszámú közönség számára készül, és olyan problémáról szól, melyről az alkotók tudják, hogy közelről érinti nézőiket. A központi figura, a „főhős” vagy „protagonista” nyomasztó helyzetbe kerül, amit egy másik szereplő, az „elnyomó” (oppressor) agresszív viselkedése okoz. A fő karakter megoldhatatlan helyzete válsághoz vezet, ezzel végződik a bemutatott darab. A program ezt követő, úgynevezett „fórum” részében a műsorvezető a „Joker”, aki a társulat és a közönség közötti összekötő kapocs szerepét tölti be, ismerteti a játékszabályokat és megkéri a közönséget, hogy segítsenek megoldani a főhős problémáját.

Amikor a társulat újra eljátssza a darabot, a résztvevők közül bárki bármelyik pillanatban megállíthatja az előadást „Stop!” felkiáltással, és a kulcsfigura szerepébe lépve eljátszhatja saját ötletét, kipróbálhatja elgondolását annak helyzetének javítására. A játszó/néző beavatkozásával módosíthatja a főhős viselkedését, cselekedeteit, szavait, és ennek megfelelően változik a darab eseménysora is. A főszereplő szándékát, motivációját, valamint a szituáció adott körülményeit azonban (hol, mikor, kik, milyen viszonyban és milyen körülmények között) nem lehet megváltoztatni!

A többi személy feladata, hogy úgy alkalmazkodjanak az új változathoz, úgy improvizáljanak, hogy egyúttal következetesek maradjanak figurájuk jelleméhez, és továbbra is próbálják megvalósítani a karakter eredeti szándékát. Egy-egy kérdéses helyzetet vagy jelenetet több játszó-néző is kipróbálhat, és a játékot vezető Joker a közönség véleményének figyelembevételével dönti el, hogy melyik új változat javított a főhős helyzetén, és melyik vezet a probléma megoldásához.

A modell dramaturgiája

Látható a szabályokból, hogy a fórum színház sok mindenben eltér egy hagyományos előadásoktól. Nem csak arról van szó, hogy a művet a program második részében még egyszer eljátsszák, vagy hogy a nézők bekapcsolódnak a színpadi eseményekbe, hanem maga az alkotó folyamat is más. Forgatókönyvek helyett az improvizáció kerül előtérbe. Mindenekelőtt meg kell határozni, hogy kiknek, milyen összetételű közönségnek készül a program, ugyanis már a darab témáját is aszerint kell kiválasztani, hogy mi felel meg leginkább a nézők érdeklődésének és életkorának. Másról kell játszani felnőtt közönségnek és megint másról gyerekeknek. Az ifjoncokat nem ugyanolyan problémák foglalkoztatják, mint a fiatalokat vagy a felnőtteket.

Az alaptörténet szerkesztésénél elsőként azt a nyomasztó helyzetet kell kitalálni, amelybe a főhős kerül, és ami a darab végén válsághoz vezet. A célokra nem felelnek meg a fizikai erőszakot tartalmazó helyzetek, amelyekben a kulcsfigurának nincs más választása, mint a viszont-erőszak vagy a pusztulás. Még akkor is, ha előre látható, hogy a történtek elkerülhetetlenül tragédiába torkollnak, az alap-darab csak addig mutathatja be az eseményeket, ameddig még megállíthatók vagy megváltoztathatók, mert a fórum színház egyik legfontosabb dramaturgiai szabálya, hogy még legyen alternatíva. Ugyanis egy halott főhős sorsán már nem tudnak változtatni a szereplők.

Hogyan zajlik az előadás?

A nézőként is jelen lévő játszók várhatóan a protagonista rossz döntéseinél avatkoznak be, hogy más lehetőségeket próbáljanak ki. Mivel ezek eltérő irányba vihetik a cselekményt, érdemes előre beépíteni őket az alapdarabba. A cél nem a főhős problémájának megoldása, hanem az emberek bevonása és a különböző lehetőségek kipróbálása. A játékot vezető Joker feladata, hogy a beavatkozások közül kiválassza a továbbvihető cselekményszálakat, kiszűrve az irreális megoldásokat. A drámai alaphelyzet az erőviszonyok tiszta képletére épül: a főhős alárendelt, ellenfelei fölérendelt helyzetben vannak.

A konfliktus abból adódik, hogy az elnyomók visszaélnek hatalmukkal, míg a főhős nem tudja érvényesíteni érdekeit. A dramaturgia sugallja, hogy a protagonistának mindig igaza van, míg ellenfeleinek soha, még ha jót is akarnak. A néző így érzelmileg a főszereplőhöz kötődik. A tömeg bekapcsolásával gyakran jelennek meg tanárok, rendőrök, utcai igazságosztók vagy más hatalommal bíró pozitív figurák.

A fórum színház nemcsak az érzelmi és a gondolati azonosulást várja el a nézőktől, hanem az aktív részvételt is: a főszereplő nevében kell cselekednünk, döntéseinkkel alakítva a játék menetét. Egyedisége abban rejlik, hogy a drámai ívbe szabályként épül be a problémamegoldás. A színészi játék nem esztétikai célt szolgál, hanem gyakorlati megoldásokat keres, legyen szó pedagógiai mintákról vagy társadalmi kérdésekről, mint a hajléktalanság vagy a bántalmazás. A módszer improvizációra és közösségépítésre épül, a szabályok rugalmasan értelmezhetők, a bevonódás pedig kulcsfontosságú minden történetben.

Tűzgyújtás szabadban és otthon: A gondtalan sütés-főzés szabályai

A nyári időszak beköszöntével egyre többen választják a nyílt ég alatti főzést. Akár a kertben, akár az erdőben, a kültéri főzőcskézés remek kikapcsolódási lehetőséget nyújt. Legyen szó grillezésről, bográcsozásról vagy szalonnasütésről, fontos, hogy betartsuk a tűzrakásra vonatkozó szabályokat és körültekintően járjunk el különösen szabadban.

Miért lehet stresszes a nyaralás?

A nyaralás a legtöbb ember számára a pihenés, kikapcsolódás és feltöltődés ideje – legalábbis elméletben, „papíron”. A valóság azonban sokszor mást mutat: a nyári szabadság időszaka nem ritkán feszültséggel, családi vitákkal, időnyomással vagy éppen kiábrándulással jár.

A rage baiting jelensége és működése

Biztosan sokan találkozunk a közösségi médiás görgetés közben dühítő tartalmakkal. Úgymond van az internetnek egy sötét része, ahol az indulatot kiváltó videók tömkelege nem véletlen baleset, hanem tudatosan előállított termék. Legyenek ezek közúti balesetes klipek, állatkínzás vagy valamilyen látványos társadalmi normaszegés formájában.

Eső a Balatonnál? Így mentsd meg a nyaralást rossz időben

Balaton, július – mindenki napfényt, csobbanást és fagyit remél egy balatoni nyaraláson. De mi van akkor, ha beborul az ég, és a napokat eső, szél vagy hidegebb idő kíséri? Pánik helyett jöjjön a B-terv – mert a rossz idő nem jelenti azt, hogy unalmas napok várnak ránk.

Tisztelet a teremben: Amit minden sportolónak tudnia kell

Nincs írott szabály a konditermi viselkedésre, mégis van egyfajta etikett, amit illik vagy illene egy edzőteremben betartani, a zökkenőmentes egymás mellett edzés érdekében.