Menü

Önvédelem és harcművészet az iskolában

  • Dátum: 2013.02.21., 20:36

Február 28-án, csütörtökön , a Magyar Sportok Házában tart konferenciát a Magyar Edzők társasága harcművész tagozata, „Küzdősportok és harcművészetek az iskolai testnevelésben, különös tekintettel a heti 5 testnevelés órára.” címmel.

Már  a cím is sokat mondó, és várhatóan vitát gerjesztő. Ehhez a konferenciához csatlakozik a békéscsabai Kazinczy Ferenc Általános Iskolában folyó önvédelmi oktatás. Az iskola mindig is híres volt az ott folyó, emelt szintű testnevelés oktatásról, hiszen a régi nevén 2.Számú Általános Iskola az utóbbi időkben is több alkalommal lett az ország diáksportban legeredményesebb általános iskolája. A „Békéscsaba Sportjáért” kitüntetésben részesített, Forczek Győzőné által vezetett „testnevelés tanszék” kiváló szakemberei évtizedek óta szolgálják az alapsportágak utánpótlás nevelését. Ez az önvédelem oktatás viszont újdonság, Szeleczki Erzsébet Igazgató Asszony részére is:

- Az iskola élen jár a diáksportban, de ez az önvédelem oktatás más jellegű. Hogyan jutott Igazgató Asszony  eszébe az ötlet?

A köznevelési törvény változása következtében. Iskolánkban eddig is biztosítottuk a mindennapi testnevelést, nagy súlyt fektettünk erre, lehetőségeink és szakembereink egyaránt megvannak hozzá. Mikor két éve a 10. számú általános iskolával összevontak minket, olyan tanulócsoportok jöttek át, akiknek nem volt idáig meg a minden napos testnevelés óraszáma. Kihasználva azt, hogy Gregor László iskolánk dolgozója, lehetőséget nyújtottunk arra, hogy ilyen oktatás legyen és heti egy órát minden C és D osztályunkban a testnevelés órák terhére, önvédelem oktatásra szántunk. Nagy a sikere és fontos a jelentősége a mai világban , nem baj, ha a lányok is és a fiúk is képzettebbek. Sajnos, egyre aktuálisabb napjainkban. 32 éve itt dolgozó kollégánkat ismerve nyugodtak vagyunk, hogy ez az oktatás eredményes lesz.

- Egy ilyen döntés meghozatalában mennyire van szabadsága az intézmény vezetőjének?

A nevelési törvényt tekintve ebben az iskola vezetője szabad kezet kapott, mire szenteli ezt a bizonyos heti plusz órát. Így konkrétan az önvédelem oktatást tanóra keretében tudjuk megoldani .

- Milyen konkrét elvárásokat fogalmazott meg az iskolavezetés az önvédelem oktatásával kapcsolatban?

Különleges elvárásaink nincsenek, pont annyi elvárásunk van, mint más tantárgyak esetében. Legyen eredményes, maximális idő kihasználtsággal, szeressék meg a gyerekek. Azt hiszem, általános iskolában az a legjobb útravaló, hogy milyen viszonya van a gyerekeknek a tantárgyhoz. Ha ezt örömmel csinálja, ha úgy indítjuk el, hogy bármikor folytatná, akkor ez a legtöbb, amit megtehetünk.

Összesen tíz osztályban, az elsőtől a nyolcadik évfolyamig tanítja, neveli  a tanulókat Shihan Gregor László VI.DAN, az iskola magyar-történelem szakos tanára, a Nippon Seibukan Akadémia magyarországi vezetője. A visszajelzések pozitívak, hiszen nemrégiben a nyolcadikosokkal bemutató órát tartott Békés megye testnevelő tanárainak,  s a kis elsősök nagy sikert arattak a nyílt tanítási órán is a szülőknél. Hogy ez a program hogyan funkcionál majd, azt valóban, csak több év után lehet majd látni. S mivel a szakember a helyi Szent Györgyi Albert Gimnázium és a Kemény Gábor Szakközépiskola rendészeti fakultációs tanulóinak lassan húsz éve tanít önvédelmet és közelharcot, elképzelhető, hogy 8-tól 18 éves korig lesz kifutása az oktatásnak, és talán – hosszabb távon- pályaorientáló is lehet!

Forrás: mob.hu

Mit jelent a rendkívüli felvételi eljárás a középiskolákban?

A rendkívüli felvételi eljárás a középiskolákban egy speciális, a normál felvételi eljárást követő lehetőség arra, hogy a tanulók bejuthassanak egy középiskolába, ha valamiért az általános felvételi időszak alatt nem nyertek felvételt, vagy még maradtak betöltetlen helyek egyes iskolákban.

Mit jelent a fitnesz korom és hogy számolhatom ki?

Egyesek számára a mozgás öröme egyfajta életmód, mások számára talán felesleges és megerőltető dolog. A sport célja a fizikai erőnlét, a fizikai kondíció és a testtartás javítása, emellett pozitív hatással van az ember mentális egészségére is. Mit jelent a fitnesz korom és hogy számolhatom ki?

Ideális esti lefekvés

Az ideális esti lefekvés sokak számára kulcsa a jobb alvásnak, jobb közérzetnek és hosszú távon az egészséges életmódnak. Íme egy összefoglaló, amely bemutatja, mikor és hogyan érdemes lefeküdni aludni.

Gyakori lakberendezési hibák

A lakásunk berendezése nemcsak az ízlésünket tükrözi, hanem hatással van a közérzetünkre, munkánkra és otthonosságérzetünkre is. Sajnos még a legjobb szándék mellett is könnyű hibákat elkövetni. Nézzük a leggyakoribb lakberendezési bakikat és néhány tippet, hogyan kerülhetjük el őket.

Észrevétlen, épp ezért veszélyes

Sajnos új divat hódít a fiatalok körében – és ez most nem egy új TikTok-kihívás vagy trendi öltözet, hanem egy kis tasak, egy aprócska párna, amit fel lehet tenni a szájpadlásra – se füst, se szag – viszont rengeteg nikotin. Ez a snüssz.