Menü

Mi köze a szaglásnak a szerelemhez?

  • Dátum: 2013.04.14., 23:30

Mielőtt az gondolnánk, hogy olyan parfümökről lesz szó a következőkben, amelyek vonzerőt adnak használóiknak és vágyat ébresztenek a kiszemelt „nagy Ő”-ben, szeretnénk leszögezni, hogy teljesen másfelé kalandoztunk ezúttal.

A párválasztás örökzöld téma, hiszen mindenkit érint, ennek megfelelően nagyon változatos diskurzusokat folytatunk róla. Hétköznapi párbeszédben ezzel kapcsolatban főként olyan témák merülnek fel, hogy például mi tetszik a másikon, a külső vagy a belső tulajdonságok számítanak-e, van-e szerelem első látásra, és egzisztenciális szempontokat is boncolgatni szoktunk.

A társadalomtudományok gyakran eloszlatják az igaz szerelem illúzióját azzal, hogy többek között olyan állításokat hangoztatnak, mint például „diploma házasodik diplomával”. Aztán például a pszichológia a párválasztással kapcsolatban szintén más jelenségeket, és tényezőket emel ki, mint az önértékelés, szülőkhöz való viszony hatása, és így tovább.

Mindezek egyszerre igazak és hamisak is. A párválasztás, mint az élet egyik fontos és meghatározó feladata, nagyon bonyolult, többtényezős folyamatot takar. Mi is szeretnénk plusz egy érdekes szempontot felhozni, ez pedig a szaglás szerepe.

Meglepő módon, már a méhen belül érzékelünk szagokat, születés után egyből képesek vagyunk felismerni az anya testszagát. Hajlamosak vagyunk kevesebb jelentőséget tulajdonítani a szaglásnak a világ megismerésében betöltött szerepével kapcsolatban. Pedig kutatások bizonyítják, hogy a párválasztásban is van ennek az érzékelésnek jelentősége.  Különböző mirigyeink tejszerű váladékot termelnek, melyek közel 200 vegyületet tartalmaznak, ezek egyedi kombinációt mutatnak minden embernél, akárcsak az ujjlenyomat.

Szakemberek szerint testszag alapján fel tudjuk mérni többek között azt is, hogy a másik ember immunrendszere milyen állapotban van. Bővebben, a másik testszaga nem tudatos szinten genetikai információt közöl velünk, ami azzal kapcsolatos, hogy mennyire passzolunk egymáshoz. Mindez egy más szinten nézve végső soron a születendő utódok egészségére nézve fontos.

Ha még mindig kételkedve olvassuk a valóban furcsának tűnő megállapításokat, gondoljunk bele, hogy mennyi mindent képesek vagyunk megkülönböztetni szaglás alapján, például el tudjuk különíteni az öregség és a fiatalság szagát. És arra is végeztek kísérleteket, hogy a félelmet szaglás útján is tudjuk érzékelni, ahogyan az örömöt is.

Mindezek alapján tehát érdemes megfontolnunk azt, hogy ne csak nyitott szemmel, hanem „nyitott” orral is járjunk a világban.

Fotó: sxc.hu

Gardróbrendezés: őszből a télbe

Az évszakváltásokkal általában együtt jár egy kisebb számvetés is, legyen az jelen helyzetben egy jól átgondolt gardróbrendezés. Mivel az időjárás egyelőre nincs összhangban a naptárral – és valószínűleg már sohasem lesz a régi ‒, így a nagy ősz végi szekrénypakolásra ott van számunkra az egész december és az ünnepi időszak.

Tippek a téli autózáshoz

Ahogy minden időszaknak, a télnek is megvannak a maga sajátosságai, főleg, ha az útviszonyokat nézzük. Vannak fontos lépések, amiket be kell tartani ahhoz, hogy mindenki biztonságban legyen.

Autózás télen

Sokak számára talán unalmas téma az autók télre való felkészítésének és a téli vezetésnek a témája, hiszen minden évben megteszik ezt figyelmeztetés nélkül is, azonban még a profiknak sem árt átismételni a teendőket, ha másért nem, emlékeztetőül. Mert nemsokára itt a tél. Ja, már itt is van.

Napközbeni szundikálás a munkahelyen

Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.

Karácsony hitelből

Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.