Alapozó terápia – Mozgásalapú fejlesztés a sikeres tanulásért
- Dátum: 2025.09.26., 07:38
- Martinka Dia
- képek:pixabay
- ADHD, alapozó, beszédfejlődés, beszédhiba, diszgráfia, diszlexia, dominancia fejlesztés, egyensúly, érés, fejlesztés, fejlesztőpedagógia, figyelem, finommotorika, hiperaktivitás, idegrendszer, időbeli tájékozódás, iskolaérettség, koordináció, mozgásfejlesztés, nagymozgás, tanulási zavar, terápia, térérzékelés
Az alapozó terápia egy mozgásfejlesztő módszer, amelyet főleg gyermekeknél alkalmaznak a tanulási nehézségek, figyelemzavarok, részképesség-problémák, mozgáskoordinációs vagy beilleszkedési gondok megelőzésére és fejlesztésére.
Az alapozótorna lényege, hogy az idegrendszer érését segíti speciális mozgásgyakorlatokkal. A nagy- és finommozgások, egyensúly, testtartás, szem–kéz koordináció fejlődésére hat. Célja, hogy a gyermek biztos alapokat kapjon az iskolai tanuláshoz (írás, olvasás, számolás).

Leggyakrabban óvodás és kisiskolás korban használják, de nagyobbaknál is alkalmazható.
A fiaim jártak és a legkisebb is elkezdte ősszel, bár anyagilag kissé megterhelőnek érzem havonta, mégis azt gondolom, megéri áldozni erre.
Az Alapozó Terápia egy komplex mozgásfejlesztésen alapuló, idegrendszer érését segítő fejlesztő terápia, amelynek célja, hogy segítsen a gyermeknek megtalálni / újraépíteni azokat a fejlődési lépcsőket, amelyek valamilyen oknál fogva kimaradtak, vagy nem megfelelően alakultak ki.
Ez a fejlesztés mozgásban, érzékelésben, és kognitív készségekben is hat, azaz nemcsak „tornagyakorlatokról” van szó, hanem arról, hogy a mozgásfejlődés, érzékszervi ingerek, beszéd, figyelem, tér- és időbeli tájékozódás, finommozgások mind összehangoltan fejlődjenek.
A gyerekek játékos formában fejlődnek, így a négyévesem is úgy éli meg, mintha játszani mennénk.
Kiknek ajánlott ez a terápia?
Az alapozó terápia azoknak a gyerekeknek lehet hasznos, akiknél az alábbi problémák közül legalább néhány fennáll:
- megkésett vagy hibás beszédfejlődés, pöszeség, beszédhiba

- tanulási zavarok, például diszlexia, diszgráfia
- figyelemzavar, hyperaktivitás (ADHD) vagy koncentrációs nehézségek
- mozgáskoordinációs problémák: mind nagymozgásokban („futás-ugrás”, egyensúly), mind finommozgásokban (rajzolás, kézügyesség)
- gyenge térbeli/észlelési képességek, idő- és térorientáció nehézségei
- dominancia (kézdominancia) kialakulásának hiánya vagy bizonytalansága
- olyan gyermekeknek is ajánlott, akik iskolaérettségi nehézségeket mutatnak (nem kényelmes az írás, az olvasás nehezebben megy stb.)
Általában 5 éves kortól alkalmazzák, de előfordul, hogy akár 16 éves korig is hatékony lehet.
Milyen módszerekkel dolgozik a szakember?
Az alapozó terápiában többféle komponens találkozik, amelyek együtt dolgoznak:
Mozgásfejlesztés

Fejlődési nagymozgások újbóli gyakorlása: gurulás, kúszás, mászás stb., amelyekhez kötődnek az agy fejlődésének korai lépései.
Egyensúly, rugalmasság, testtartás, mozgáskoordináció gyakorlása. Érzékszervi észlelés, érzékelés fejlesztése
Háromdimenziós térérzékelés, látás, hallás, tapintás stimulálása.
Idő- és térbeli orientáció gyakorlása.
Tetőtől Talpig Fejlesztő Alapítvány
Kognitív képességek fejlesztése
Figyelem, memória, ritmusérzék, sorozatok, sorrendiség (seriális feladatok).
Dominancia kialakítása (jobb- vagy bal kéz dominancia).
Beszédészlelés, beszédértés és beszédkészség támogatása.

A fejlesztéseket minden esetben állapotfelméréssel kezdik: a gyermek aktuális képességeit, hiányokat felmérik. A foglalkozások jellemzően heti több alkalommal, csoportosan vagy egyénileg zajlanak.
A foglalkozások időtartama változó, gyakran 60-90 perc per alkalom.
Az alapozó terápia olyan módszer, amely segít a gyerekeknek abban, hogy azok a fejlődési lépések is megtörténhessenek, amelyek vagy kimaradtak, vagy nem voltak elég erősek ahhoz, hogy megfelelően kiépüljenek. Mozgáson, érzékeken és kognitív képességeken keresztül fejleszti azokat a készségeket, amelyek alapját képezik a beszédnek, az olvasásnak, írásnak, figyelemnek. Kifejezetten ajánlott azokban az esetekben, amikor iskolakezdés előtt vagy az iskolai tanulás során akadnak nehézségek.
Az okostelefon hatása a gyerekekre – áldás vagy átok a digitális korszakban?
Az okostelefon mára a mindennapi élet elengedhetetlen részévé vált – nemcsak a felnőttek, hanem egyre inkább a gyerekek körében is. A digitális világ nyújtotta lehetőségek kétségtelenül hatalmasak, ugyanakkor a korlátlan hozzáférés komoly kihívásokat is jelent. De vajon hogyan hat az okostelefon a gyerekek testi, lelki és szociális fejlődésére?
Gyerekjóga – harmónia, mozgás és játék egyben
Az ingerekkel teli világban szükségünk van egy kis egyensúlyra és csendre, de nem csak a felnőtteknek, a gyerekeknek különösen, erre is jó a gyerekjóga.
Miért fáj annyira a kamaszok izomzata?
Ha ezt a témát választottam, annak az oka, hogy aggasztónak találtam: a kamaszfiam egyre többször panaszkodik izomfájdalomra. Természetesen felkerestem a gyerekorvost, és utánajártam, miért ilyen gyakori ez a serdülőknél.
Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket
A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.
Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen
Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.