Ayres terápia- Speciális mozgásterápia kisgyermekeknek
- Dátum: 2013.04.18., 15:10
Azoknak a gyerekeknek ajánlott, akik szorongóak vagy éppen hiperaktívak, mozgáskoordinációs problémákkal küszködnek, és ezek a tünetek valamilyen speciális, rendellenes magzati tapasztalatra (például farfekvés vagy koraszülés) vezethetőek vissza.
Az Ayres terápia Jean Ayres amerikai neuropszichológus által kidolgozott szenzoros integrációs mozgásterápia. A terápiában résztvevő gyermekek szabadon kísérletezhetnek a rendelkezésre álló eszközökkel, billenő hintákkal, forgóhengerrel, óriási gumilabdákkal, mennyezetről lelógó hálókkal.
Ha valamilyen ok miatt (magzati korban farfekvés, téraránytalanság, oxigénhiányos állapot, koraszülés, túlhordás), vagy csecsemőkorban kimaradt mozgásfázisok, például: a kúszás vagy mászás kimaradása, az Ayres- terápia segítségével korrigálható.
Az Ayres- terápia javasolható még: mozgáskoordinációs problémák fejlesztésében, az epilepsziás vagy agysérült gyerekek kezelésében, a hiperaktív tüneteket mutató gyermekek fejlesztésében.Személyes tapasztalatokkal is rendelkezünk a terápia kapcsán, egy Nevelési Tanácsadóban volt szerencsénk megfigyelőként részt venni rajta.

A terápiát általában kisgyermekeknek, főleg óvodáskorúak számára tartják. A gyerekek létszáma maximum 2-3 fő, fontos, hogy mindenkire kellő figyelem jusson. A foglalkozás irányítása közvetett, főként szabad eszközhasználaton alapszik, középpontban a játék áll. Az általunk megfigyelt terápia, beszélgetéssel kezdődött, a gyerekek elmondhatták heti élményeiket. Majd kezdetét vette a játék, mindenki választhat eszközt, amellyel foglalkozni szeretne. Vannak olyan szorongó gyermekek, akik várat építenek, vagy egy hálóba belefekszenek, és magzati pozíciót vesznek fel, ami megnyugtatja őket.
Azok a gyerekek, akiket viszont valamilyen trauma érte magzati korban vagy szülés közben, ők szoronganak az ilyen helyzetektől, és félnek a bezártságtól. A terápia során azonban oldódnak, biztonságos környezetben ismerkednek azokkal a helyzetekkel, amelyektől eddig tudattalanul is szorongtak, és ez nagyon gátlásossá tette őket. Olyan esetet is láttunk, amikor egy kisgyerek nem szorongó volt, hanem rendkívül frusztrált. Ő például a dühét vezette le a terápia segítségével.
Kívülről úgy tűnhet, hogy csak egy szabad játékról van szó speciális eszközök segítségével. Valójában a terapeuták minden foglalkozásra készülnek és terveznek. Ugyanakkor rendkívül jól tudnak alkalmazkodni a gyerekek aktuális hangulatához. A szabad játék dominál, de közben a szakemberek azért igyekeznek közvetetten terelni minden gyereket olyan eszközökhöz, amelyek segítségével fejleszthetőek.
Fotó:
sxc.hu
A nonverbális nevelési trükkök, amikkel segítheted a mindennapokat
Ahány ember, annyiféleképpen neveljük a gyermekeinket. Az elvek mindenkinél mások, de egy dologban mind egyezünk, az pedig a testünk kommunikációja.
Skarlát, a vörös gyermekbetegség
Számtalan gyerekbetegséget ismerünk, sokuk ellen már létezik védőoltás is, de vannak olyanok, amiket már szerencsére könnyen kezelnek.
Sajátszabályos gyerekek – hogyan értsük meg őket
Minden gyerek más, még a családon belüli gyermekek sem ugyanolyanok, hiába kapják ugyanazt a nevelést. Nézzük, milyenek a sajátszabályos gyerekek.
Overparenting, amikor a szülői szeretet túlzásba esik
Sokakban felmerül a kérdés, akik gyermeket nevelnek, hogy vajon elég, amit nyújtunk nekik, vagy éppen túl sokak vagyunk nekik?! Az overparenting egy túlzásba vitt gondoskodás.
Az okostelefon hatása a gyerekekre – áldás vagy átok a digitális korszakban?
Az okostelefon mára a mindennapi élet elengedhetetlen részévé vált – nemcsak a felnőttek, hanem egyre inkább a gyerekek körében is. A digitális világ nyújtotta lehetőségek kétségtelenül hatalmasak, ugyanakkor a korlátlan hozzáférés komoly kihívásokat is jelent. De vajon hogyan hat az okostelefon a gyerekek testi, lelki és szociális fejlődésére?