Autómosásra 6,4 millió ember vízbevitelét pazaroljuk el
- Dátum: 2013.06.02., 20:19
Akár 4,56 millió köbméter vizet pazarolhatunk el a slaggal történő otthoni autómosással évente, amely 6,4 millió ember ajánlott éves vízbevitelét fedezi. A legutóbbi kutatások szerint Magyarországot is érinti az a globális probléma, miszerint meg kell tanulnunk mértékkel bánni természetes vizeinkkel. A víz értékére hívja fel a figyelmet az öt regionális víziközmű-szolgáltató által indított Tudatos Vízfelhasználó kampány.
A kampány keretében olyan módszereket ismerhet meg a lakosság, amelyek segítenek takarékoskodni az ivóvízzel. Az egyik legfontosabb, hogy odafigyeljünk az autómosási szokásunkra, amely a nyár közeledtével kiemelt aktualitással bír. Egy slaggal történő otthoni autómosás alkalmával 400 liter vizet használunk el átlagosan, melyet általában ivóvízből és nem fúrt kútból nyerünk. Mindez egy 15 lakásos társasház esetében lakásonként egy autóval és évi 3 mosással számolva 18 000 liter, azaz 18 köbméter ivóvíz felhasználást jelentheti éves szinten. Szemléltetésképpen ez a mennyiség 10 000 gyermek ajánlott napi vízbevitelével egyezik meg. Pontosan ugyanekkora mennyiségű vizet lehet nyerni egy 45négyzetméter tetőfelülettel rendelkező ház esetében egy év alatt esővíz gyűjtésével, ingyenesen.
Az esővízgyűjtésnek számos módja van. A legegyszerűbb és legesztétikusabb megoldások közé tartozik az eresz alá helyezett kifejezetten esővízgyűjtésre kialakított zárt műanyagtartály, amelyet körülbelül 1,5 méter magasságban összeköthetünk az ereszcsatornával. A tartály aljára szerelt csapon keresztül tudjuk elvezetni a vizet.
Abban az esetben, ha nem áll módunkban az esővíz újrahasznosítása, érdemes tudni, hogy míg a slaggal végzett autómosáshoz alkalmanként 400 liter vizet használunk el átlagosan, addig a hagyományos autómosók esetében ez csupán 80 liter. Magyarországon is elérhető már a legújabb technológiának számító, úgynevezett szárazmosás. A teljes mértékben környezetbarát autómosás nanotechnológián alapul, víz felhasználása nélkül történik, és a tisztítószerek biológiai úton teljes mértékben lebomlanak, ezáltal nem szennyezik a csatornahálózatot.
Magyarországon 3,8 millió háztartással számolva - háztartásonként 1 gépjárművet, valamint évi 3 autómosást feltételezve - összesen 11,4 millió alkalommal mosunk autót évente. Abban az esetben, ha az autómosáshoz mindenki az esővíz újrahasznosítást vagy a nanotechnológián alapuló szárazmosást választaná, éves szinten 912 000 köbméter vizet óvhatnánk meg a hagyományos autómosáshoz képest, és 4,5 millió köbmétert a slaggal történő otthoni autómosáshoz képest. Ez utóbbi vízmennyiség 6,4 millió ember ajánlott éves ivóvíz bevitelét fedezi. Érdemes tehát odafigyelnünk, hiszen a víz érték, bánjunk vele mértékkel!
Fotó:
sxc.hu
Autózás télen
Sokak számára talán unalmas téma az autók télre való felkészítésének és a téli vezetésnek a témája, hiszen minden évben megteszik ezt figyelmeztetés nélkül is, azonban még a profiknak sem árt átismételni a teendőket, ha másért nem, emlékeztetőül. Mert nemsokára itt a tél. Ja, már itt is van.
Napközbeni szundikálás a munkahelyen
Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.
Karácsony hitelből
Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.
Becézgetések egy munkahelyen
Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.
Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?
Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?