Menü

Gyermekek a bíróságon

Régóta okoz fejtörést a szakembereknek, hogy hogyan értékelhető egy gyerek tanúvallomása, a gyermeki gondolkodás sajátosságának függvényében.

Sok ponton tér el a gyermekek gondolkodása a felnőttekétől, ráadásul a különböző életkorokban eltérő fejlődési szintek figyelhetőek meg. Sok filmben építenek arra a drámai motívumra, amikor egy gyermek a szemtanú vagy az áldozat, ez a szituáció még egy felnőtt számára is komoly kihívásokat jelent. A gyermekvallomások megbízhatósága sok- sok más kérdést vett fel a gyerekek speciális gondolkodási képességeivel kapcsolatban.

A pszichológusok régóta vizsgálják, hogy a gyerekek mikor és milyen feltételek mellett képesek megbízhatóan vallani múltbéli eseményekről. Az életkornak megfelelő sajátosságok felmérése alapvető. Kisebb gyerekeknél olyan dilemmák merülnek fel, mint például egocentrikus nézőpont, nehézség mások vélekedésének megértésében, valamint látszat és valóság megkülönböztetésének nehézsége. Az is fontos kérdés, hogy a különböző életkorú gyermekek mennyire és hogyan befolyásolhatóak.

Vizsgálatok szerint egy kisebb gyerek esetében már a nyíltvégű kérdések is problémát okoznak. Az idő előrehaladtával a kisgyerekek egyre pontatlanabb válaszokat adtak a múltbéli eseményekkel kapcsolatban. Talán a bevett bírósági kérdezési szokások sem felelnek meg a gyermeki sajátosságoknak. Hiszen a kérdező ezekben a szituációkban újra és újra rákérdez a látott eseményekre, gyakran használnak keresztkérdéseket is. A gyerekeket ez összezavarja, de nem abból a lehetséges okból (mint a felnőtteknél), hogy korábban hamisan vagy tévesen fogalmaztak meg állításokat, esetleg tudatosan hazudtak. A gyerekek egyrészt könnyedén átveszik a felnőttek hamis sugallatait is az eseményekkel kapcsolatban, ráadásul a gyakran ismétlődő kérdéseket, úgy értelmezik, hogy korábbi válaszaik nem voltak megfelelőek, ezért ösztönzik őket többszöri vallomásra. Ezt a hatást erősíti az is, hogy a gyerekek számára fontos a felnőtteknek való megfelelés, ez a hozzáállás pedig tükröződhet a válaszaikban, torzítva az eredeti emlékképeket.

Mindezen sajátosságok pedig nem egyértelműen azt jelzik, hogy a gyerekek tanúvallomása nem megbízható, és figyelembe vételük erőteljesen megkérdőjelezett. Inkább azt jelzi, hogy eleve másképp kell értékelni azt a szituációt, amikor egy gyerek a tanú. Nem lehet ugyanazokból a feltevésekből kiindulni, mint egy felnőtt esetében, hanem nagyon is figyelembe kell venni a gyermeki gondolkodás sajátosságait, és ez alapján kell a vizsgálati eszközöket és a módszereket is megválasztani.

Fotó:
pixabay.com

Étkezz okosan, gondolkodj gyorsan! – Gyerekeknek szóló agytápláló tippek

Minden szülő szeretné, ha gyermeke okos, figyelmes és energikus lenne. Tudtad, hogy az, amit megesznek a gyerekek, hatással van az agyműködésükre és a tanulási képességeikre is? Vannak olyan ételek, amiket gyakrabban érdemes a tányérjukra tenni, mert segítik a memóriát, a koncentrációt és az általános szellemi frissességet. Nézzük, melyek ezek az igazi “okosító ételek”!

Alapozó terápia – Mozgásalapú fejlesztés a sikeres tanulásért

Az alapozó terápia egy mozgásfejlesztő módszer, amelyet főleg gyermekeknél alkalmaznak a tanulási nehézségek, figyelemzavarok, részképesség-problémák, mozgáskoordinációs vagy beilleszkedési gondok megelőzésére és fejlesztésére.

Sószoba az óvodában – játékos egészségmegőrzés a kicsiknek

Egyre több óvodában alakítanak ki sószobát vagy sóhomokozót, hiszen a gyerekek egészségének védelme kiemelten fontos már kisgyermekkorban. A sószoba olyan különleges helyiség, ahol a falakat és a padlót természetes só borítja, a levegő pedig finom sómikrorészecskékkel telített.

Milyen sportszakkört válasszunk a gyereknek?

Az iskolakezdés nemcsak a tanórák és a tankönyvek világát hozza el a fiatalok számára, hanem egyben a sportélet újra indulását is. A nyári szünet után ismét megtelnek a sportpályák, csarnokok és uszodák: kezdődnek a délutáni sportkörök, edzések, és a bajnokságokban is felpörög az idény.

Miért fontos a finommotorika fejlesztése gyerekkorban?

A finommotorika fejlesztése már a kisgyermekkorban kiemelt fontosságú, hiszen nemcsak a kézügyességet, hanem a koncentrációt, kreativitást és az iskolai készségeket is erősíti. A feladatos könyvek játékos módon támogatják az ujjak és a szem koordinációját, miközben a túlzott képernyőhasználat hátráltathatja ezt a fejlődést.