Menü

Mitől élhető egy város?

Napjaink várostervezésének legnagyobb kihívása, hogy az elmúlt évtizedekben illetve évszázadokban kialakított környezetet kell újragondolnia mindezt változó igények mellett és nagyfokú kompromisszum készséggel felvértezve.

Ahogy a környezetpszichológia is rámutat, az épített környezet jelentősen befolyásolja az emberek szubjektív jóllét érzetét és persze kihat az egészségi állapotra is. Természetesen kölcsönös hatásról van szó, de egy bizonyos, a pszichológiai folyamatok csak térben léteznek, vagyis csak a környezet kontextusában értelmezhetőek.

Nemcsak a pszichológián belül érdemes foglalkozni ezzel a területtel, hanem az urbanisztika szempontjából is. A várostervezésen belül az elmúlt időszakban újfajta szemlélet jelent meg, melynek egyik fő fogalma az „élhető város”. A fogalom arra utal, hogy attól még hogy valami szép, például egy épület vagy egy tér, nem feltétlenül szerethető (élhető) is. Eszményi város természetesen nem létezik, ráadásul számos tényező befolyásolja, hogy milyen igényeknek kell megfelelnie egy várostervezésnek, például kulturálisan is eltérő lehet, hogy milyen egy élhető város.

Mégis, úgy tűnik, vannak, olyan általános emberi szempontok, igények melyek mentén megragadható az élhető város lényege. Az emberek olyan helyeket, tereket fognak szívesen használni, illetve kellemesnek ítélni, melyek egyrészről védelmet biztosítanak, másrészről bizonyos alapvető emberi igényekhez igazodnak. Tehát például védelmet biztosítanak a forgalomtól, a bűnözéstől, és a nem kívánatos éghajlati tényezőkkel szemben. Ezen kívül fontos emberi igény, hogy a terek alkalmasak legyenek olyan alapvető emberi viselkedési formák és interakciók megnyilvánulására, mint például: lehessen sétálni, beszélgetni, nézelődni, játszani. A komfort mellett pedig egy barátságos, élhető városnak, térnek érzékszervi élményeket is biztosítani kell, tehát azért az esztétikai szempontok is megjelennek.

Szerencsére a városépítészetben egyre erőteljesebb hangsúlyt kap az emberi szempont, vagyis hogy a terek tervezésénél nem egy felülről lefele irányuló elnagyolt szemlélet a meghatározó, hanem a teret használó emberek szemszögéből indulnak ki.   

Fotó:
pixabay.com

Miért félünk a pletykáktól? – A digitális szóbeszéd árnyéka

A különböző híresztelések mindig is részei voltak az emberi társadalomnak. Már az ősidőkben is suttogtak egymás fülébe történeteket az emberek, hogy kibeszéljék, megítéljék vagy épp figyelmeztessék egymást. Ám míg korábban a pletyka személyes, szűk körben terjedt, ma már pillanatok alatt elérheti az egész világot. Az online térben új arcot öltött: azonnalivá, nyilvánossá és gyakran kontrollálhatatlanná vált. Éppen ezért félünk tőle jobban, mint valaha.

Kreatív kezek, nyugodt lélek. Miért kézműveskedünk?

Alkotni szinte bármilyen formában jó. A szó szoros értelmében a készítés bármely „műfaját” választhatjuk, ha szeretnénk érezni annak pozitív hatásait. Mindegy, hogy egy matricát ragasztunk ki, vagy éppen fából faragunk, fonalból fonunk, fényképalbumot ragasztunk össze, az alkotókedvünk garantáltan szárnyalni fog, és ezáltal önmagunkat is jobban megismerhetjük.

Hogyan válasszunk lakást?

A lakásszelektálás vagy lakásválasztás egy fontos és gyakran nehéz döntési folyamat. Ha valaki új otthont keres, számos szempontot kell figyelembe venni, hogy biztosan olyan lakást találjon, ami megfelel a személyes igényeinek és pénzügyi helyzetének. Hogyan válasszuk ki a legmegfelelőbb lakást?

Tréfa vagy bántalmazás? Netes kihívások és azok hatásai

Tojás tört a kislánya fején, bántalmazásért elítélték a TikTok-mamit. Megalázta a gyerekét, és ezt még meg is osztotta – a történet fent van pár napja a világhálón. A tojásos kihívás is felvet kérdéseket: mi számít tréfának és mi gyerekbántalmazásnak?

Mit jelent a rendkívüli felvételi eljárás a középiskolákban?

A rendkívüli felvételi eljárás a középiskolákban egy speciális, a normál felvételi eljárást követő lehetőség arra, hogy a tanulók bejuthassanak egy középiskolába, ha valamiért az általános felvételi időszak alatt nem nyertek felvételt, vagy még maradtak betöltetlen helyek egyes iskolákban.