Menü

Diploma után – II. rész

  • Dátum: 2014.07.11., 21:44

Lediplomáztál, megküzdtél érte, megkönnyezted kicsit a sikert, de másnap már el is felejted. Tele van a fejed rengeteg kérdéssel, amiből az első mindjárt az, hova tovább?

Diploma után két lehetősége van az embernek, vagy állást keres, vagy mesterszak után néz, azaz megszerzi a régi egyetemi diplomának számító képesítést.

A második rész az állás keresés nehézségeiről és viszontagságairól szól. Amíg gyerekek vagyunk, a szüleink hangsúlyozzák, tanulj, mert anélkül nem mész semmire. Fiatalkorban az érettségi a legfontosabb, mert anélkül nem viszed semmire. Érettségi után persze jön a diploma, mert anélkül nem viszed semmire. Aztán ott állsz a diplomaátadó után, hogy oké, most már viszem valamire, de hogyan?

A legtöbb diplomásnak ilyenkor még szakmai tapasztalata sincs, hiszen az alapszakok többségéhez még a féléves szakmai gyakorlat teljesítése sem kötelező, példának okáért a  gazdálkodás menedzsment szak 7 féléves, ami magában foglal egy félév kötelező szakmai gyakorlatot, míg az emberi erőforrás gazdálkodás alapszak 6 féléves, nincs szakmai gyakorlat. Pályakezdőként tehát elég sokszor szembesülünk olyan akadályokkal álláskeresés során, hogy elvárnak minimum 3-5 év szakmai tapasztalatot egy adott pozíció betöltéséhez mi pedig ott állunk diplomával a kezünkben nulla szakmai gyakorlattal.

Van olyan, hogy ez a legkisebb probléma, a többség még csak nem is olyan területre tud elhelyezkedni, amit tanult, sokszor teljesen más szakterületen dolgozik, attól függően, hova veszik fel. Logisztikusból lehet marketinges, mérnökből szállítmányozási asszisztens, de legtöbbször csak valamilyen titkári/adminisztrátori munkakörben tudunk elhelyezkedni szakmai tapasztalat nélkül. Ha szerencsénk van, olyan céghez tudunk bekerülni, ahol van előrelépési lehetőség és a felsőbb vezetők nem féltékenykedve, a saját bőrüket féltve nem léptetik elő a fiatal pályakezdőket,  de hallottam már olyan esetről is, hogy inkább kirúgták az illetőt, mert túl jól végezte munkáját és a főnöke féltette a pozícióját.

Nem lesz egyszerű állást találni, hiába az érettségi, a diploma, gyakorlati tudás nélkül kevés olyan vállalat van, aki bevállalja a friss diplomást. Pedig, ha belegondolunk, nekik is lenne legalább egy előnye a dolognak, hiszen olyanná formálhatja a fiatal pályakezdőt, amilyenné szeretné, nem befolyásolnák máshol szerzett tapasztalatok.

Fotó:
pixabay.com

Miért félünk a pletykáktól? – A digitális szóbeszéd árnyéka

A különböző híresztelések mindig is részei voltak az emberi társadalomnak. Már az ősidőkben is suttogtak egymás fülébe történeteket az emberek, hogy kibeszéljék, megítéljék vagy épp figyelmeztessék egymást. Ám míg korábban a pletyka személyes, szűk körben terjedt, ma már pillanatok alatt elérheti az egész világot. Az online térben új arcot öltött: azonnalivá, nyilvánossá és gyakran kontrollálhatatlanná vált. Éppen ezért félünk tőle jobban, mint valaha.

Kreatív kezek, nyugodt lélek. Miért kézműveskedünk?

Alkotni szinte bármilyen formában jó. A szó szoros értelmében a készítés bármely „műfaját” választhatjuk, ha szeretnénk érezni annak pozitív hatásait. Mindegy, hogy egy matricát ragasztunk ki, vagy éppen fából faragunk, fonalból fonunk, fényképalbumot ragasztunk össze, az alkotókedvünk garantáltan szárnyalni fog, és ezáltal önmagunkat is jobban megismerhetjük.

Hogyan válasszunk lakást?

A lakásszelektálás vagy lakásválasztás egy fontos és gyakran nehéz döntési folyamat. Ha valaki új otthont keres, számos szempontot kell figyelembe venni, hogy biztosan olyan lakást találjon, ami megfelel a személyes igényeinek és pénzügyi helyzetének. Hogyan válasszuk ki a legmegfelelőbb lakást?

Tréfa vagy bántalmazás? Netes kihívások és azok hatásai

Tojás tört a kislánya fején, bántalmazásért elítélték a TikTok-mamit. Megalázta a gyerekét, és ezt még meg is osztotta – a történet fent van pár napja a világhálón. A tojásos kihívás is felvet kérdéseket: mi számít tréfának és mi gyerekbántalmazásnak?

Mit jelent a rendkívüli felvételi eljárás a középiskolákban?

A rendkívüli felvételi eljárás a középiskolákban egy speciális, a normál felvételi eljárást követő lehetőség arra, hogy a tanulók bejuthassanak egy középiskolába, ha valamiért az általános felvételi időszak alatt nem nyertek felvételt, vagy még maradtak betöltetlen helyek egyes iskolákban.