Menü

Ne váljon Önből programkényszeres szülő!

A szülők rohanó életmódja hatással van a gyermekeikre is, és nemcsak olyan szempontból, hogy a csemeték kevesebbet látják szüleiket, vagy hogy a feszültség az otthoni hangulatra is hatással van. Az emberek a feszített tempó mellett megszokják, hogy egyszerre sok mindent kell elintézniük, hogy egy napba minél több tevékenységet sűrítenek bele. Ilyen életvitel mellett a kikapcsolódás sem lehet hétköznapi, hiszen otthon mindig akad valami elintéznivaló.

Miként hat ez a gyermekek hétköznapjaira?

Legtöbb esetben a rohanó életmódot folytató szülő a gyerekre is átragasztja a rohanást. Nem csupán a hétköznapokban: „Még mindig nem vagy kész? Kezdődik a megbeszélésem! Indulnunk kell, vedd már fel egyedül a cipődet!”, stb. – Mindez egy dolog. De a gyerekek naptárát is ugyanannyira telepakolják, mint a sajátjukat. A kötelességeket tekintve különórák, készségfejlesztések, felzárkóztatások; majd a szabadidőben csupa tartalmas időtöltés. Ami biztosan élmény a gyereknek, de számára fontos lenne az otthon, csendben, játékkal töltött idő is. Csakhogy erre már alig jut idő.

Régóta vitatott téma, hogy már nemcsak a középiskolásokra és a felsősökre hárul rengeteg délutáni tanulás és különóra, hanem újabban a kisiskolások, sőt a bölcsődések és az óvodások is rengeteg különprogramon vesznek részt. Érthető a törekvés: az egyik a gyerek nyelvi képességeit fejleszti, a másik a mozgáskoordinációját, a harmadik csak szimplán leköti az energiáit… Természetesen ez külön mind-mind jó dolog, de próbáljon fókuszálni! Mi az, amire tényleg szüksége van, ami játékos, amin szívesen részt vesz, amit élvez? És főleg, hány dologra tud igazán koncentrálni egyszerre a gyermek? Figyeljen oda rá, hogy elegendő pihenést, otthon töltött játék- és pihenőidőt biztosítson gyermekeinek ahelyett, hogy az ő idejét is annyira beosztja, mint a sajátját!

Sok esetben a különórák, programok „babysitter” szereppel bírnak: amíg ezeken vesz részt a gyerek, addig a szülőnek szabadideje van, lehetősége jut az egyéb feladataira, vagy a pihenésre. Érdemes átgondolni, hogy havonta mennyit költenek ilyen jellegű tevékenységekre, és hogy nem jobb-e valóban babysittert alkalmazni ugyanennyi pénzért ahelyett, hogy egyszerre tanul a csemete hangszeren játszani, tornázni, angolul, valamint különmatekon?

Természetesen a készségfejlesztés fontos és hasznos lehet, ajánlott azonban valamilyen irányvonalat kiválasztani. Ez a kicsik esetében nem mindig egyszerű. Ha tanácstalan, akkor kérje szakember segítségét! A tanító, az óvónő is tanácsot adhat, de egy gyermekpszichológus is nyújthat segítséget, hogy melyik vonalon haladjanak tovább.

Az a lényeg, hogy a gyereknek biztosítson a szülő lehetőséget arra, hogy kedve szerint játsszon otthon. Ugyanis ez is nagyon sok képességet fejleszt, és néha többet tesz a fejlődése érdekében, ha valaki leül játszani a gyerekkel, mintha újabb és újabb fejlesztő foglalkozáson venne részt. Ne kelljen már a kisgyermekeknek is rohannia, ne legyen tele a naptáruk! Biztosítson számukra programmentes időszakokat, napokat. Így lehetnek igazán önmaguk: gyermekek.

Jövő heti cikkünkben arról lesz szó, hogy a gyerekekkel közösen töltött szabadidőben sem muszáj mindig különleges programokat szervezni.

Fotó: pixabay.com

5 kreatív szülő-gyerek program, ami a gyerekek fejlődését is segíti

Az együtt töltött minőségi idő semmivel sem pótolható a gyerekek szellemi és mentális fejlődése szempontjából, ráadásul a közös programok a szülőknek is segítenek a töltekezésben. Legyen szó például közös sütés-főzésről, meseolvasásról vagy mesehallgatásról, ezek a tevékenységek mind segítenek elmélyíteni a szülő és a gyerek közötti kötődést, támogatják a kicsik fejlődését, és nem utolsó sorban rengeteg boldog közös emléket is begyűjthetnek velük.

Kutya a családban

Lakótelepen nőttem fel, sajnos soha nem volt háziállatom, így nem volt lehetőségem megtapasztalni, milyen érzés egy házi kedvenc a családban, ám költözésünk óta fontolgatom, hogy menhelyről hazaviszek egy kutyust.

Iskolai telefonhasználat pro és kontra

Mai témánk apropóját az adta, amit a minap olvastam a világhálón: a brit iskolákban szigorú ellenőrzési rendszert vezetnek be: az iskolák felelőssége lesz, hogy a diákok ne használhassák a mobiltelefonjukat a tanórákon. Iskolai telefonhasználat pro és kontra.

Ha nem múlik a gyereknél a köhögés…

Téli-télvégi időszakban gyakrabban betegek a gyermekeink, s különösen azok a gyerekek hajlamosak az influenzára, elhúzódó hurutos és/vagy száraz köhögésre, akik közösségbe járnak, azaz bölcsisek, ovisok vagy iskolába járnak, tehát szinte minden csemete.

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon, ami azt jelenti, hogy éhgyomorra indulnak el reggel – állapította meg egy kutatás, melyből sajnos megállapították, hogy három gyerekből egy reggelizés nélkül indul el otthonról az óvodába, iskolába.