Menü

A veszprémi az első hallássérültek számára akadálymentesített kórház

  • Dátum: 2014.12.17., 14:10

A SINOSZ Európában is újdonságnak számító KONTAKT projektjének keretében videó alapú jelnyelvi tolmács- és szöveges operátori szolgálat segíti mostantól Veszprémben a siketek és nagyothallók kommunikációját a kórház orvosaival, személyzetével a gyorsabb és pontosabb megértés, betegellátás érdekében.

A Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége és a veszprémi Csolnoky Ferenc Kórház ünnepélyes sajtótájékoztató keretében számolt be közös együttműködésükről, melynek keretében Magyarországon elsőként valósul meg egy közintézmény infokommunikációs akadálymentesítése. A SINOSZ KONTAKT Tolmácsszolgáltatás márciusban indult tesztidőszakának következő lépéseként 20 darab táblaszámítógépet üzemelnek be a veszprémi kórházban, így a siket és nagyothalló betegek a jelnyelvi tolmácsok személyes jelenléte nélkül,  önállóan is könnyen „szót értenek” a kórház dolgozóival.

Az Új Széchenyi Terv keretében, az Európai Unió finanszírozásával megvalósuló projektnek köszönhetően a KONTAKT Tolmácsszolgálat lehetővé teszi a siketek és nagyothallók számára a jelnyelvi tolmács személyes jelenléte nélküli önálló ügyintézést, megkönnyítve társadalmi integrációjukat és növelve munkaerő-piaci esélyeiket. A videó alapú jelnyelvi tolmács- és szöveges operátori szolgálat segítségével kommunikációjuk akadálymentessé válik úgy a munkahelyeken, mint az oktatásban, az egészségügyben, vagy bármely közszolgáltatás igénybevételekor. A program keretében eddig több mint 1000 lelkes siket és nagyothalló önkéntes teszteli már a rendszert, akik tapasztalataikról és a szolgáltatás használata során felmerülő igényeikről beszámolva maguk is hozzájárulhatnak a szolgálat fejlesztéséhez és véglegesítéséhez. A projekt az Invitel Távközlési Zrt. fővállalkozásában, a hazai infokommunikációs szolgáltató országos infrastruktúrájára épülve valósult meg.

Ünnepélyes keretek között írta alá dr. Kósa Ádám, a SINOSZ elnöke és dr. Rácz Jenő, a veszprémi kórház főigazgatója azt az együttműködésről szóló megállapodást, amely lehetővé teszi, hogy Magyarországon elsőként a veszprémi kórházban valósuljon meg a hallássérültek infokommunikációs akadálymentesítése.

Az eseményen dr. Kósa Ádám SINOSZ elnök és európai parlamenti képviselő elmondta: a kialakított országos hatókörű támogató rendszer előnye, hogy a jelnyelvi tolmácsszolgálatokat költséghatékonyabbá, a közszolgáltatásokat elérhetőbbé teszi az érintettek számára. A KONTAKT Tolmácsszolgálat tesztidőszakának márciusi indulása óta a KONTAKT ügyfélszáma mára már megközelíti az 1100 főt, és havonta közel 8000 hívást bonyolítanak a rendszerrel, melyből az író- és jelnyelvi tolmácsolás segítségével akadálymentesített hívások száma eléri a 4000-et.

„A szolgáltatás elsődleges célja, hogy a siketek és nagyothallók az ország minden pontján azonos eséllyel jussanak akadálymentesített kommunikációs szolgáltatásokhoz, legyen szó egyszerű ügyintézésről, vészhelyzetről vagy éppen arról, hogy egy hallássérült beteg a kórházba érkezve a szolgáltatásnak köszönhetően kommunikálni tudjon az orvosokkal, ápolókkal, így valóban a legmegfelelőbb ellátásban részesülhessen” – tette hozzá Kósa.

„A veszprémi Csolnoky Ferenc Kórház mindig kiemelt figyelmet fordított a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatására, ezért korházunkban jelenleg is 83 rehabilitált kolléga dolgozik. Ezért örülünk, hogy az országban elsőként a mi kórházunkban valósulhat meg a hallássérültek infokommunikációs akadálymentesítése.” A tesztidőszakot követően terveik szerint nem csak a kórházi betegfelvételi irodát és a fekvőbeteg osztályokat szeretnék akadály-mentesíteni, hanem a rendelőintézetet, a titkárságokat, illetve a két kihelyezett osztályt is. „A tolmácsszolgáltatásról szerzett tapasztalatainkat pedig bátran megosztjuk majd a partner kórházakkal és a Kórházszövetség tagjaival is, bízva abban, hogy egyre több kórházban válik elérhetővé majd ez a Közép-Európában is egyedülálló szolgáltatás” – hangsúlyozta Rácz Jenő főigazgató.

„A program iránti elkötelezettségünket azzal is hangsúlyozni kívánjuk, hogy ügyfélszolgálati irodáinkat folyamatosan akadálymentesítjük a hallássérült ügyfelek számára is. Az együttműködés keretében már megtörtént a szegedi, nemrégiben pedig a veszprémi Invitel Pont érzékenyítése, a munkatársak képzése, valamint az Invitel Pontok szükséges eszközökkel való felszerelése. Így a KONTAKT Tolmácsszolgálatot saját eszköz nélkül is igénybe vehetik mindazok a hallássérültek, akik felkeresik ezeket az Invitel Pontokat” – fogalmazott Mártha Imre, az Invitel operatív főigazgatója.

Az Invitel szerepvállalása a társadalmi jelentőségű projektben

Az Invitel a komplex projekt tervezését és megvalósítását fővállalkozóként koordinálta, emellett a telekommunikáció, a hálózat- és szoftverfejlesztés, valamint a hardverelemek biztosításáért is felelt. A videotolmács szolgálat rendszerének telekommunikációs elemei az Invitel országos lefedettséggel rendelkező távközlési hálózatának bázisán valósulnak meg. Az informatikai rendszerelemek Magyarország egyik legmodernebb adatközpontjában, az Invitel Kozma utcai DataCenterében kaptak helyet, akárcsak a KONTAKT Tolmácsszolgálat rendszerét kiszolgáló szerverek.

„Hazai infokommunikációs szolgáltatóként az Invitel kiemelten fontosnak tartja, hogy olyan projektek megvalósításában is részt vegyen, amelyek a technológiai megoldások komplexitásán túl társadalmi ügyeket is felkarolnak. Büszkék vagyunk arra, hogy részt vehetünk ebben a nemzetközi szinten is egyedülálló, innovatív projektben, amely jó példa a civil szervezetek és a legmodernebb technológiát képviselő vállalatok közérdeket is szolgáló, sikeres együttműködésére” – mondta Mártha Imre, aki hozzátette: „Külön öröm számunkra, hogy minderre a veszprémi Csolnoky Ferenc Kórházban kerül sor, amely már hosszú évek óta veszi igénybe az Invitel infokommunikációs szolgáltatásait.

Napközbeni szundikálás a munkahelyen

Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.

Karácsony hitelből

Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.

Becézgetések egy munkahelyen

Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.

Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?

Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?

Cipősdoboz akció - csatlakozz!

„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!