Menü

Bezárva az iskolába - biztos így kell lennie?

A gyermekpszichológusok szinte egyöntetűen úgy gondolják, hogy a kisiskolásoknak minél több szabadidőre, játékra, családi körben eltöltött kellemes tevékenységekre van szüksége. Akkor miért van a gyerek gyakorlatilag bezárva az iskolába ugyanannyi időre, mint amennyit a felnőttek dolgoznak?

Jómagam még Vekerdy Tamás könyvein, cikkein és előadásain nőttem fel, vagyis ebből tanultam a gyereknevelést. Tudtam, hogy az állami iskolarendszer közel sem vallja az ő liberális nézeteit, de azért meglepődtem a hírre, hogy a másodikos gyermekünknek fél 4-ig kötelező az iskolában lennie. Ledermedtem a szülői értekezleten a hírre, de egyedül voltam vele – a legtöbb szülő klasszikus munkarendben dolgozik, és a gyerek természetes módon napközis. Nálunk más a helyzet, a munkarendünk a férjemmel össze-vissza – gyakran dolgozunk este és hétvégéken is, de a csemeténkért el tudtunk menni kora délután, és ez fontos együtt tölthető időt jelentett a számunkra a mindennapokban.

„Fontos a gyerekek számára a közösségi élet” – halljuk az érvelést a tanároktól. Ebben teljes mértékig egyetértek, a gyerek ráadásul szociális típus, szeret a barátokkal játszani. De szerintem ebből elég heti 1-2 alkalom, és a délelőtti szüneteket is együtt töltik, ebben az életkorban még nincs rá feltétlenül szükség, hogy 8 órában tanuljon a gyerek. Bocsánat, még több, mert utána még házi feladatot kell írni és tanulni – amire általában akkor sem elég az idő, ha a csemete napközis.

Hogyan tartatják be a nevezett előírásokat az iskolában? Úgy, hogy a gyerekek be vannak zárva oda. Nem túlzok… Szülő nem lépheti át majdnem négyig a kaput, az be van zárva, és portások őrzik. Maximum befizetni mehetünk a gazdasági irodába, de akkor is szemmel tartanak minket – nehogy esetleg az osztálytermek felé tévelyegjünk közben, és „elraboljuk” a saját gyerekünket.

Hogy van-e kibúvó a szabályozás alól? Attól függ, hogy vesszük. Egyrészt év elején ki kell tölteni egy kötelező nyomtatványt, hogy a hét melyik napján mikor kívánjuk hazavinni a gyerekünket. De hiába is írjuk be a korábbi időpontot, „nemúgyvanaz”… Minden áldott nap külön kell kérvényezni, ha a gyermeket előbb hozzuk el, mint a fél négy. Tele van az üzenő füzet. Sajnálom a napközis tanárt, mert harminc gyereknél kell valahogy fejben tartania, hogy mikor megy haza. Hiszen a gyermekért nem mehetünk be a kapun – zárva van - , a tanár kiküldi őt a leírt időpontban. Már ha szegénynek sikerül összelogisztikáznia, hogy milyen időpontot kértünk. Ha nem, akkor csak várunk és várunk, s reménykedünk, hogy majd csak előkerül a gyerek.

Hátrányba is kerültünk emiatt – sem az iskola, sem a tanárok nem örülnek neki, hogy renitensek vagyunk. Minek kell kiragadni a gyereket a közösségből, ugye… És pluszmunkát csinálunk a tanároknak. Nem direkt - ha bemehetnénk a gyerekért, nem lenne pluszmeló. De inkább körmölünk nap mint nap kérelmet a füzetbe, mert nem örülünk, hogy a napközi sokszor mesenézéssel telik. Itthon pedig vár minket a tanulnivaló. Tudom én, hogy kell a gyereknek a lazítás, de én nem örülök, hogy rendszeresen képernyő elé ültetik a gyerekeinket még az iskolában is.

Egy szó mint száz, furcsa érzés az iskolai zárt ajtók előtt várakozni, mint valami börtönnél, mert nem mehetünk a gyerek közelébe a kiírt időpont előtt. Biztosan így kell lennie? Sajnos én nem látom, mi ebben a jó, mert szerintem nem kedvez a gyereknek, nem kedvez a tanárnak, és nekünk szülőknek sem.

Kivándorlási gyász - avagy miért félünk a külföldre költözéstől?

Sokan álmodoznak arról, hogy családi okból, kalandvágyból, esetleg egy stabilabb gazdasági, vagy politikai helyzet reményében kivándorolnak külföldre. Vannak, akik ezt a lépést meg is teszik, és elindulnak egy olyan ismeretlen úton, ami tele van kihívással, lehetőséggel, újfajta tapasztalatokkal, örömökkel, alkalmazkodással – és veszteséggel –. A cikkben azt tudhatjuk meg, hogy miért jár vegyes érzésekkel az áttelepülés, milyen veszteségekkel küzdünk meg a kiköltözés kapcsán, és hogyan érdemes erre felkészülni.

Mit vigyen a gyerek a kollégiumba?

A tanév nemcsak a bejáró és helyi diákoknak, hanem a bentlakóknak, kollégistáknak is megkezdődik, ezért némely szülőknek még az is plusz dilemmát okoz, hogy mit vigyen a gyerek a kollégiumba?

Ha a szünet után nehezen megy a korai kelés…

A kevésbé megfeszített nyári időszak, a vakáció és a nyaralások után valószínűleg sokaknak nehezére esett hosszú idő után először újra korán kelni. Akinek gyermeke van, tudja, hogy sajnos visszaállni a korai kelésre és korábbi esti lefekvésre nem könnyű feladat, sok esetben hetekbe is telhet.

Pótvizsgázik a gyerekem

Bizony több okból is előfordulhat, hogy valakinek osztályozóvizsgát, javítóvizsgát kell tennie, nem feltétlen volt rossz tanuló vagy hanyag, az is lehet, hogy sajnos kórházban volt, huzamosabb ideig betegeskedett és emiatt maradt ki sokáig az iskolából.

„Legyen öröm az iskolakezdés” tanévkezdési adománygyűjtés

A Katolikus Karitász indén is elindította Magyarország legnagyobb iskolakezdési segélyprogramját a „Legyen öröm az iskolakezdés” elnevezésű kampányát.