Menü

Tudtál erről? Megnézed? Érdekel? – Alattomos ételek

Mielőtt beleharapsz a kedvenc ételedbe, vagy töltesz egy pohárral a finom üdítődből, netán ketchupot locsolsz a bolognai tésztádra, érdemes egy mozdulattal megfordítani kedvelt finomságod dobozát, hogy a csomagoláson lévő adatokra rápillants egy kicsit. Mennyi is ebben a cukor?

Amikor bolti zacskós öntetet locsolsz a salátádra, s ízesített vizet iszol mellé, valójában hatalmas pofont adsz a diétádnak. Sajnos, az emberek nagy része nem tudja, hogy mennyi cukrot tartalmaz a megszokott, kedvenc étele, egy kezdő életmódváltó azt is elhiszi, hogy a fitt müzli diétás, vagy a salátaöntet cukormentes, pedig nem így van. Az édesítőszeres édességek tele vannak finomított búzaliszttel, egy diétás csokoládénak pedig sokszor a zsírtartalma elképesztően nagy, tehát, barátok között sem mondható alakbarát terméknek.

Az élelmiszerek sajnos jelentős része tartalmaz cukrot, gyakran megdöbbentően sokat. A csomagoláson a gyártónak fel kell tüntetnie az összetevőket, s így a cukortartalmat is. Nézd meg! Szánj rá időt!

Elsőnek magamat tesztelem, egy müzliszelet van a táskámban, megnézhetjük, mi van benne, mutatom: 105 kalória, 15 gramm szénhidrát, ebből 0,7 gramm cukor. Kókuszos, cukormentes müzliszelet. Teljesen jó adatok és finom is! Már nagyjából tudom, hogy amit a boltok polcairól leveszek, abban van-e cukor, és ha igen, akkor mennyi, s azonnal el tudom dönteni, hogy szükségem van-e rá. Ami „nem megy át a rostán”, az marad az üzletben.

Az energiaitalokban 19-37 gramm cukor is előfordulhat, egy üveg 300 ml-es üdítőben 50-60 gramm cukor is lehet, egy csomag kekszben 40 gramm, míg másfél liter ízesített vízben 40 gramm, egy egészségesnek reklámozott40-50 grammos, tejes „gyerekdesszertben”pedig 15,7 gramm cukor van, de fél liter üdítő elfogyasztásával is legalább 20 gramm cukorhoz jutunk. Egy túró rudinak a harmada cukor, egy 125 grammos joghurtban is található 15-16 gramm, ezek elfogyasztása előtt egy pár percre elgondolkoznék. Az normális, hogy egy 490 grammos ketchupban 83,3 gramm cukor legyen?

Azt nagyjából eddig is tudtuk, hogy nem kevés cukrot tartalmaznak ezek az élelmiszerek, viszont így összegyűjtve és leírva elég félelmetesnek tűnnek ezek a számok, pláne, ha valaki rendszeresen és akár naponta többször is fogyasztja ezeket. A világhálón olvastam a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség nemrég közzétett önkéntes vállalását, miszerint az alkoholmentes italok átlagos cukor- és kalóriatartalma 2020 végére 50 százalékkal lesz kisebb a 2010-es értéknél. Csak támogatni tudom a javaslatot. Ideje volt!

Egészséges chipsek

Nassolni mindenki szeret. Ám a hagyományos, krumpliból készült chipsek nem a legegészségesebbek, így ehelyett próbáljuk ki bátran ezeket a zöldségből és gyümölcsből készült finomságokat…

Milyen gyümölcsöt ehet, aki cukorbeteg?

Az ajánlások szerint naponta legalább 4-5 adag gyümölcsre van szükség ahhoz, hogy egészségesek legyünk, azonban mi a helyzet azokkal az emberekkel, akik inzulinrezisztenciájuk, cukorbetegségük miatt nem fogyaszthatják ezeket a cukrot tartalmazó, édes finomságokat?

Érvek az olajos magvak mellett

A fenyőmagtól a dióig – a választék óriási. Ám ne csak nassolnivalóként gondoljon rájuk: építsd be étrendedbe is az ízletes magvakat, amelyek jótékonyan hatnak az egészségedre!

A sárgarépa jótékony hatásai

Finom íze mellett a répa rengeteg béta-karotint, A-vitamint, ásványi anyagokat, és antioxidánsokat tartalmaz. Egészségre gyakorolt hatásai a szemre, bőrre, emésztőrendszerre, és a fogakra is kiterjednek.

Csonterősítő szuperételek

A csontok folyamatosan megújuló szövetek, ám 30 év felett hanyatlásnak indulnak, fokozatosan csökken a tömegük. Jó hír ugyanakkor, hogy ez a természetes folyamat megfelelő táplálkozással jelentősen lassítható. Ehhez annyit kell tennünk, hogy étrendünket csonterősítő „szuperételekkel” egészítjük ki.