Menü

Kiegészítők edzéshez

Nem feltétlen kell vegyésznek vagy dietetikusnak lenni ahhoz, hogy nagyjából átlássuk az edzéshez, illetve testépítéshez kapható étrendkiegészítők tárházát. Először is jól végig kell gondolnunk, hogy szükségünk van-e rá, avagy sem. Mennyit és milyen sűrűn edzünk, mi a célunk a testmozgással. Egészséges életmódra szeretnék áttérni, vagy inkább komolyan foglalkozni a testépítéssel? Alapvetően a heti 2-3 alkalommal végzett közepes intenzitású edzés mellé nem szükséges étrendkiegészítőket szednünk, ha csak az egészségünk megőrzése, illetve testünk formában tartása a cél, ugyanis a szervezet, ha a táplálkozással megfelelő mennyiségű fehérjét, rostot, vitaminokat és egyebeket viszünk be, tökéletesen ellátja a feladatát.

Természetesen vitaminokat, ásványi anyagokat, esetleg magnéziumot szedhetünk bármikor, hiszen nehéz ezekben az anyagokban gazdag étrendet összeállítani, ráadásul ezek a mozgás mennyiségétől és a mozgásformától függetlenül szükségesek egy kiegyensúlyozott életmódhoz. A kérdésesebb témakör inkább a különböző fehérjeporok, „fogyasztó” szerek és más tömegnövelő szerek használata.

Azért tettem idézőjelbe a fogyasztó szereket, mivel sokan még ma sem látják be, hogy a fogyásra nincs univerzális csodaszer. Mindenki szervezete egyedi és különleges, kinek erre, kinek arra van szüksége a fogyáshoz, de biztosan nem tablettákra. Itt most tekintsünk el a nem egészséges állapotoktól, mint például a pajzsmirigy alulműködés vagy a cukorbetegség egyes fajtái. Indokolt esetben szükség lehet gyógyszerre a plusz kilók leadásához, azonban ennek megállapítása mindig az orvos feladata.

Na de mi a helyzet a legkedveltebb étrendkiegészítőkkel; a fehérjékkel? Nem hangzik károsnak, mi baj lehetne belőle, ha az ember tiszta formában bevisz a szervezetébe egy kis pluszt? Igazándiból nem közvetlenül „káros” az, ha valaki feleslegesen fogyaszt ilyen dolgokat. Viszont itt a feleslegesen van a hangsúly. Különböző kutatásokban kimutatták, hogy átlagos mennyiségű edzés mellett az izomépítéshez bőven elegendő a táplálékkal bevitt fehérjemennyiség, vagyis, ha mi ezen felül viszünk a szervezetünkbe fehérjét ezekkel a kiegészítőkkel, akkor azt a szervezet kiválasztja és eltávolítja, magyarul kipisiljük. Ez azért nem jó, mert a vese így többet dolgozik a kelleténél és ez későbbiekben egészségügyi problémákhoz is vezethet, ráadásul az erre fordított összeget is tulajdonképpen feleslegesen költöttük el.

Ugyan ez a helyzet a rosttal és az egyéb kiegészítőkkel. Ha a táplálkozásunk rendben van és nem tervezünk a következő Mr. vagy Miss. Universe lenni, valószínűleg felesleges ilyen szereket fogyasztanunk. Ha mégis szeretnénk valamivel segíteni az edzést és a fejlődésünket, nem árthat konzultálni egy dietetikussal vagy egy orvossal, aki alapos vizsgálat és az edzéstervünk ismerete fényében szakszerű tanácsot tud adni ezzel kapcsolatban.

Csigamentő akció, avagy hogyan tegyük rendbe a nagy gubancot?

Ismerjük azt a jelenséget, hogy az egyenes haj emberek göndört szeretnének, a göndör hajúak pedig egyenest. Néha azonban igen nehéz bánni a nagy gubanccal. Erre a problémára jött létre a Curly Girl Method – avagy CGM – ami számos göndör frizura sikertörténetének kulcsa.

Pakolások zsíros hajra

A hamar zsírosodó haj sokak életét megkeseríti. Itt vannak azok a praktikák, amik segíthetnek, hogy hajad tovább őrizze szépségét.

Az alacsony ösztrogénszint jelei

Az ösztrogén az egyik legfontosabb női nemi hormonunk, melynek megfelelő mennyisége elengedhetetlen a szervezet normál működéséhez.

Az alkohol lélekre gyakorolt hatásai

Ha a sörözés, borozás rendszeres, egy idő után visszafordíthatatlan elváltozásokat okoz, méghozzá nem csupán a testi-lelki egészséget tekintve, de a családi, társadalmi kapcsolatokat is rombolóan. Akkor, ha valaki a mértéket nem tartja, és emellett az étkezésre sem fordít gondot, annál az ital romboló hatása még gyorsabban érvényesül.

Alvásmegvonás hatásai

Az alváshiány káros hatásai messze túlmutatnak azon, hogy folyamatosan fáradtnak érezzük magunkat. Az éjszakai pihenés mennyiségének tartós csökkenése vagy minőségének romlása komoly egészségügyi kockázatokat hordoz magában.