Menü

Fényből minél többet

Bizonyos szempontból sajnálom az izlandiakat vagy más sarkkör közelében élőket, hiszen ott hosszú ideig egészen sötét napok vannak.

A téli hónapok fényhiánya után már mindenki örömmel fogadja a napsütéses tavaszi napokat! Nem véletlenül! A fény több hormon termelődését is szabályozza, míg a sötétség hatására melatonint termelünk, ami fáradtságot, levertséget okoz, míg a fény a boldogsághormonok termelődését segíti elő. Nem véletlen a téli depresszió, a fentiek fényében jól látszik, milyen nagy szüksége van a szervezetünknek a fényre!

Már az egyiptomiak, rómaiak, görögök is ismerték a helioterápiát (fényterápia), s betegségeiket gyakran kezelték közvetlen napsütéssel. Indiában pedig az ajurvedikus orvoslásban tartották fontosnak a színek csakrákra és energiaközpontokra gyakorolt pozitív hatását.

A szolárium hiába jó téli mesterséges fényforrás, mégsem helyettesíti a természetes fényt. A legjobb tehát, ha igyekszünk kihasználni a téli időszak rövid napsütéses óráit és minél többet a szabad levegőn lenni. D vitaminra rendkívül nagy szükségünk van, ezt legalább télen mindenképp pótolni kell, hiszen akkor nem tudunk csak a napfényből elegendő D vitaminhoz jutni.

Az UV-sugárzás nélkülözhetetlen a szervezet számára. Serkenti a D-vitamin termelését és enyhítheti a gyulladásokat, továbbá javítja a közérzetet, azonban csak mértékkel! A fény hiánya gyengíti az immunrendszert, a téli depresszió pedig épp emiatt alakul ki gyakran.

Ha szemünket nem éri elegendő mennyiségű fény, a negatív hatásai rövid időn belül jelentkezhetnek: fejfájás, alvási és emésztési panaszok, ingadozó vérnyomás, tanulási nehézségek, teljesítmény romlása, depresszió, hangulatingadozások.

Az én hangulatom nagy mértékben függ attól, milyen időre ébredek, s el tudjuk képzelni, milyen a kedvünk, amikor kinézve az ablakon esős, borús, hideg időt látunk, széllel, faggyal, esővel, sárral, vagy hogy érezzük magunkat, ha elhúzva a függönyt vakító napsütés és madárcsicsergés fogad. Még egy hétfői munkanapot is meg tud szépíteni.

Nem véletlenül találták ki a fényterápiát különböző betegségek esetén, kutatók már rég rájöttek a fény hatásainak fontosságára, s nemcsak nekünk, a növényeknek is alapvető fontosságú a megfelelő mennyiségű fény.

Számomra nemcsak a természetes fény a fontos, hanem otthonunk megvilágítása is, a mesterséges fényeink kialakítása. Nagyon szeretem a hangulatvilágítást, ellenben zavar az erős fény, ezért próbáltunk otthon többféle álló és mennyezeti lámpát felszerelni, különböző világítási fokozatokkal, hiszen hangulatunkra ez is nagy hatással lehet.

Bármilyen fontos és létszükséglet a fény az életünkben, semmiképp nem összetévesztendő a fényevéssel, ami nagyon bizarr és veszélyes, semmiképp sem követendő példa.

Az olvasás jótékony hatásai, mentalizáció

Kutatások egész sora támasztja alá, hogy fizikailag és lelkileg is egészségesebbek leszünk az olvasástól. Köztudottan bölcsebbé válhatunk, okosabbá, empatikusabbá, de fontos megjegyezni, hogy ezek a pozitív hatások akkor figyelhetők meg, ha klasszikusan könyvet tartunk a kezünkben és úgy olvasunk, nem pedig a neten görgetünk, chatet olvasunk, közösségi oldalakat csekkolunk.

Tavaszi feltöltődés fontossága

Tavasz közeledtével ébredeznünk kellene pont úgy , mint a természetnek, de előfordul, hogy a tavaszi „kikelet” helyett, sokan bágyadtak, aluszékonyak, sőt sokan fejfájásról, szédülésről panaszkodnak.
Mára, már a tudomány is elismeri, „tavaszi fáradtság” létezik.

Futás kutyával

Egy kutya lefutotta a félmaraton, pedig csak pisilni engedték ki, olvastam a minap egy nem mindennapi cikkben. Félmaratont futókhoz csatlakozott a kutyus, aki becsülettel végig is futotta a távot Kanadában, ráadásul nem is akármilyen helyezést ért el: sikerült az első 10 között beérni, és az előkelő 7. helyen teljesítette a távot. Mire kell figyelni, ha kutyussal futunk, erről lesz szó ma.

Alkohol és sport: rontja a teljesítményt?

Vajon tényleg visszaveti a sport teljesítményünket, ha olykor megiszunk egy kis bort, vagy röviditalt, vagy alkalmanként ennyi belefér és ne fogja negatívan befolyásolni a sportteljesítményt?

Futás biztonságosan!

Régóta gondolkozom azon, hogy mennyire biztonságos sport a futás a szabadban, erdőben, terepen – egyedül. Hogyan tehetjük biztonságosabbá a szabadtéri edzéseinket? Ezzel foglalkozunk ma.