Menü

Miért vannak a terhességi rosszullétek és mit tehetünk ellene?

Leginkább azt mondanám, hogy először is örüljünk, hiszen csodadolgot jelez, amit egyetlen reggeli hányinger sem tud elrontani, vagy negatívvá tenni, ugyanakkor nyilván magam is tudom, hogy elég nehéz elvégezni a napi feladatokat, munkába indulni, gyereket ellátni, ha az ember a rosszullétekkel küszködik. Jó esetben 12-16 hét alatt elmúlnak, s lehet enyhíteni a tüneteken.

A terhességi rosszullétek fő magyarázata a hCg és az ösztrogén hormonok szintjeinek megemelkedése, mely a 12. hétig folyamatosan emelkedik, majd onnantól már nem. Vélhetően ekkor – a 12-16. hét között - szűnnek meg a rosszullétek a szerencsésebb kismamáknál.

A babavárás örömét ezek a reggeli rosszullétek bizony hetekig beárnyékolhatják, eszembe jutnak a reggelek (s nálam esték is), amikor szinte lehetetlen volt elszakadni a WC-csészétől.

Van néhány általam kitapasztalt és kipróbált dolog, ami azért olykor segített a probléma megszűnésében, enyhülésében.

A citromos, gyömbéres víz például ilyen, nagyon sokszor segített át az émelygésen, hányingeren.

Segít a gyomor megnyugtatásában egy kis főtt rizs, talán felszívja a savat, semlegesíti, s ezzel kicsit segít megnyugodnia a gyomornak.

Néhány szem mandula elrágcsálásával B-vitaminhoz jutunk, ami megint csak ajánlott a terhességi hányinger megelőzésére.

Apukám mindig a kólára esküszik, ha gyomor problémákról van szó, s bár én lennék az utolsó, aki kólát ajánl egy kismamának (vagy bárkinek) de sokan esküsznek a kóla gyomornyugtató hatására és azért egy próbát ez is megér.

Reggel, mielőtt kibújnánk az ágyból, rágcsáljunk el néhány szem kekszet, vagy 1-2 szál ropit. Segít felszívni a gyomorsavat, ami okozhat reggeli hányingert. A reggeli felkelés egyébként is történjen lassan, fokozatosan, hiszen ha egyből kiugrunk az ágyból, könnyen megszédülhetünk.

Jót tesz a gyomornak, ha többször eszünk kevesebbet, így kevésbé terheljük meg, ami most a rosszullétek idején nem is ajánlott.

Terhességi kellemetlen rosszullétek ellen a magzatvédő vitaminok is jó szolgálatot tehetnek, érdemes szedni valamelyik fajtát.

Együnk szénhidrátot és fehérjét! Mindkettő segít csökkenteni a hányingert.

Ne habzsoljunk, együnk ráérősen, lassan. Ha valamikor, hát babavárás alatt megengedhetjük magunknak ezt a „luxust”, hogy nem bekapkodva fogyasztjuk el az ételt.

Hagyjuk el egy időre a nehéz, zsíros, savas, fűszerek ételeket, ezekről jó időre le kell mondani.

Sokaknál a meditáció, a légzőgyakorlatok és a friss levegő javít a helyzeten, illetve az elegendő alvás és pihenés, amely egyébként azoknak is jót tesz, akiket nem kínoz reggeli roszullét.

Fontos tudni, hogy ha a súlyosbodik a terhességi hányás, erősödnek a reggeli rosszullétek és a 12-16. hét után sem múlnak el, akkor mindenképp orvost kell felkeresni a problémával.

Martinka Dia

A szeretethiány következményei

A gyerekkorban szerzett szeretethiánnyal mindannyian mást kezdünk. Van, aki folyamatosan tovább keresi, és addig meg nem áll, míg meg nem találja.

Amit sose mondj egy kamasznak

Az biztos, hogy nem egyszerű időszak egy szülő életében, amikor a gyereke kamaszkorba, vagy kiskamaszkorba lép. Az addig felhőtlen szülő-gyerek kapcsolat megbomlik. Mit kerüljünk el, mit ne mondjunk egy kamasznak?

Hogyan altassuk a babát

Friss szülőként rengeteg minden miatt aggódunk, de az egyik legelső és valószínűleg legnehezebb pontja a szülővé válásnak az altatás. Van, amikor szerencsések vagyunk és a baba jó alvó, de akkor sem árt odafigyelni néhány apróságra.

Énekelj a gyermekednek!

Az éneklő édesanya, vagy nagymama érzelmileg pozitívan hat a gyermekre, felkelti a figyelmét, kíváncsivá teszi, megnyugtatja, fejleszti, s még egy bensőségesebb kapcsolat is kialakul.

Ha koszos a gyerek…

Mindenki tudja, hogy bizonyos mennyiségű koszt meg kell ennie egy gyereknek, s nem tesz jót nekik, ha mindig csupa sterilek, tiszták és foltmentesek, a környezetük pedig hiperszuper, antibakteriális