Menü

Az „osztatlan szent idő”- világa

A mese fontos kapocs lehet gyermek és szülő között. Mindkét irányban működő közvetítő, összekötőkapocs, a felnőtt taníthat és tanulhat is, főleg a gyermeki gondolkodás sajátosságairól.

A mese egyszerre jelent külső és belső folyamatot. A mesélés hangulata, rítusa egy bizalmi légkört teremt, a gyermek belső vágyai felé fordulhat, miközben fantáziaképek segítségével csendesítheti le a zajos külvilág keltette feszültségeket.

A mesének fontos szerepe lehet a gyermek személyiség fejlődésében, és az érzelmi intelligencia kialakulására is rendkívül pozitív hatással van. Ahhoz, hogy megértsük a mesék világának ilyen jellegű jelentőségét, a gyermeki gondolkodás sajátosságaiból kell kiindulnunk.

Akárcsak a természeti népek gondolkodására, a gyermekekre is jellemzőek a következő sajátosságok.  Megfigyelhető az önkényes szabályalkotás, furcsa úgy nevezett „varázslatos” oksági viszonyok. Ez azonban nem logikátlanságot jelent, hanem arra a specifikus folyamatra utal, ahogy a gyermekek már meglévő tapasztalataikat, ismereteiket alkalmazzák az ismeretlen dolgok megértésére, számukra nincsen megmagyarázhatatlan. Ebben a rendszerben jól megférnek egymás mellett az ellentmondások, a szélek preferenciája (például valami vagy jó, vagy rossz) jellemző. Megfigyelhető az én-központúság, képtelen más, egyszerre több szempont figyelembevételére, nem tud nézőpontot változtatni. Ebből adódóan igazából nem is érvényes rá a felnőttek részéről érkező értékítélet, mi szerint irigy, ha nem „kéri” a kistesót, vagy ha nem adja oda játékát másoknak.

A sajátos gondolkodás következménye az is, hogy a gyermekek a legnagyobb nyelvújítók, és hogy tapasztalataik feldolgozásakor az úgynevezett élménysűrítés technikája figyelhető meg. Ők összekapcsolják ismereteiket és élményeiket az érzelmeikkel. Kádár Annamária Mesepszichológia című könyvében Szabó Lőrinc idézetével foglalja össze a gyermekekre 7 éves korig meghatározó sajátos világot: „Szép volt, Isten volt. Egy volt a világ”. Vagyis ahogyan Kádár Annamária is magyarázza, erre a korszakra a tér és időn-kívüliség, az „osztatlan szent idő” jellemző.

Ezekből kiindulva érhető meg a mese jelentősége a gyermekek számára. Hiszen a mese képi világa, válaszai, megoldás ötletei, valóságábrázolása megfelel a gyermeki gondolkodásnak. A mesék világára is jellemző, hogy leegyszerűsített, szélsőséges. Az állandó jó végkifejlet feszültségcsökkentő szereppel bír, és megerősíti, hogy a világban rend uralkodik. A mesei kettős tudat azt jelenti, hogy a gyerek elfogadja a mese „válaszait”, hisz benne, de képes visszalépni a valóságba. Ezt szolgálják a mesékben szokványos kezdő és záró formulák. A mesék optimista világképe későbbi megküzdési stratégia alapja lehet, hiszen elősegíti annak a belső hitnek kialakulását, hogy a látszólag leküzdhetetlen akadályoknak is van megoldása. A gyermekeknek tehát nem tudományos ismeretekre van szükségük, hanem elfogadásra és arra, hogy nyugodtan élvezhessék annak az ősbizalomnak a kialakulását, amelyet a mesék is közvetítenek.

A meséknek tehát kiemelkedő szerepe van a gyermeki fejlődés során. Azoknak a szülőknek illetve érdeklődőknek, akik többet szeretnének megtudni a mesepszichológia eszköztáráról, ajánlatos elolvasnia Kádár Annamária Mesepszichológia című könyvét. A műben a hasznos ismertek mellett tíz mese is olvasható, amelyek segítségével kezelhető többek között: testvérféltékenység, veszteségek elfogadása, frusztrációk csökkentése.

Fotó: sxc.hu

Miért fáj annyira a kamaszok izomzata?

Ha ezt a témát választottam, annak az oka, hogy aggasztónak találtam: a kamaszfiam egyre többször panaszkodik izomfájdalomra. Természetesen felkerestem a gyerekorvost, és utánajártam, miért ilyen gyakori ez a serdülőknél.

Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket

A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.

Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen

Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.

A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban

Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.

Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?

A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.