Az „osztatlan szent idő”- világa
- Dátum: 2013.01.16., 14:34
- Németh Attila
A mese fontos kapocs lehet gyermek és szülő között. Mindkét irányban működő közvetítő, összekötőkapocs, a felnőtt taníthat és tanulhat is, főleg a gyermeki gondolkodás sajátosságairól.
A mese egyszerre jelent külső és belső folyamatot. A mesélés hangulata, rítusa egy bizalmi légkört teremt, a gyermek belső vágyai felé fordulhat, miközben fantáziaképek segítségével csendesítheti le a zajos külvilág keltette feszültségeket.
A mesének fontos szerepe lehet a gyermek személyiség fejlődésében, és az érzelmi intelligencia kialakulására is rendkívül pozitív hatással van. Ahhoz, hogy megértsük a mesék világának ilyen jellegű jelentőségét, a gyermeki gondolkodás sajátosságaiból kell kiindulnunk.
Akárcsak a természeti népek gondolkodására, a gyermekekre is jellemzőek a következő sajátosságok. Megfigyelhető az önkényes szabályalkotás, furcsa úgy nevezett „varázslatos” oksági viszonyok. Ez azonban nem logikátlanságot jelent, hanem arra a specifikus folyamatra utal, ahogy a gyermekek már meglévő tapasztalataikat, ismereteiket alkalmazzák az ismeretlen dolgok megértésére, számukra nincsen megmagyarázhatatlan. Ebben a rendszerben jól megférnek egymás mellett az ellentmondások, a szélek preferenciája (például valami vagy jó, vagy rossz) jellemző. Megfigyelhető az én-központúság, képtelen más, egyszerre több szempont figyelembevételére, nem tud nézőpontot változtatni. Ebből adódóan igazából nem is érvényes rá a felnőttek részéről érkező értékítélet, mi szerint irigy, ha nem „kéri” a kistesót, vagy ha nem adja oda játékát másoknak.

A sajátos gondolkodás következménye az is, hogy a gyermekek a legnagyobb nyelvújítók, és hogy tapasztalataik feldolgozásakor az úgynevezett élménysűrítés technikája figyelhető meg. Ők összekapcsolják ismereteiket és élményeiket az érzelmeikkel. Kádár Annamária Mesepszichológia című könyvében Szabó Lőrinc idézetével foglalja össze a gyermekekre 7 éves korig meghatározó sajátos világot: „Szép volt, Isten volt. Egy volt a világ”. Vagyis ahogyan Kádár Annamária is magyarázza, erre a korszakra a tér és időn-kívüliség, az „osztatlan szent idő” jellemző.
Ezekből kiindulva érhető meg a mese jelentősége a gyermekek számára. Hiszen a mese képi világa, válaszai, megoldás ötletei, valóságábrázolása megfelel a gyermeki gondolkodásnak. A mesék világára is jellemző, hogy leegyszerűsített, szélsőséges. Az állandó jó végkifejlet feszültségcsökkentő szereppel bír, és megerősíti, hogy a világban rend uralkodik. A mesei kettős tudat azt jelenti, hogy a gyerek elfogadja a mese „válaszait”, hisz benne, de képes visszalépni a valóságba. Ezt szolgálják a mesékben szokványos kezdő és záró formulák. A mesék optimista világképe későbbi megküzdési stratégia alapja lehet, hiszen elősegíti annak a belső hitnek kialakulását, hogy a látszólag leküzdhetetlen akadályoknak is van megoldása. A gyermekeknek tehát nem tudományos ismeretekre van szükségük, hanem elfogadásra és arra, hogy nyugodtan élvezhessék annak az ősbizalomnak a kialakulását, amelyet a mesék is közvetítenek.
A meséknek tehát kiemelkedő szerepe van a gyermeki fejlődés során. Azoknak a szülőknek illetve érdeklődőknek, akik többet szeretnének megtudni a mesepszichológia eszköztáráról, ajánlatos elolvasnia Kádár Annamária Mesepszichológia című könyvét. A műben a hasznos ismertek mellett tíz mese is olvasható, amelyek segítségével kezelhető többek között: testvérféltékenység, veszteségek elfogadása, frusztrációk csökkentése.
Fotó: sxc.hu
A nonverbális nevelési trükkök, amikkel segítheted a mindennapokat
Ahány ember, annyiféleképpen neveljük a gyermekeinket. Az elvek mindenkinél mások, de egy dologban mind egyezünk, az pedig a testünk kommunikációja.
Skarlát, a vörös gyermekbetegség
Számtalan gyerekbetegséget ismerünk, sokuk ellen már létezik védőoltás is, de vannak olyanok, amiket már szerencsére könnyen kezelnek.
Sajátszabályos gyerekek – hogyan értsük meg őket
Minden gyerek más, még a családon belüli gyermekek sem ugyanolyanok, hiába kapják ugyanazt a nevelést. Nézzük, milyenek a sajátszabályos gyerekek.
Overparenting, amikor a szülői szeretet túlzásba esik
Sokakban felmerül a kérdés, akik gyermeket nevelnek, hogy vajon elég, amit nyújtunk nekik, vagy éppen túl sokak vagyunk nekik?! Az overparenting egy túlzásba vitt gondoskodás.
Az okostelefon hatása a gyerekekre – áldás vagy átok a digitális korszakban?
Az okostelefon mára a mindennapi élet elengedhetetlen részévé vált – nemcsak a felnőttek, hanem egyre inkább a gyerekek körében is. A digitális világ nyújtotta lehetőségek kétségtelenül hatalmasak, ugyanakkor a korlátlan hozzáférés komoly kihívásokat is jelent. De vajon hogyan hat az okostelefon a gyerekek testi, lelki és szociális fejlődésére?