Menü

Tanuljunk tanulni!

Ha régóta szenvedünk valamilyen áhított tudás elsajátításával, mielőtt teljesen feladnánk, érdemes végiggondolni a tanulás folyamatát, illetve azt is, melyik érzékszervünkön keresztül raktározzunk leginkább az információkat. A tanulási folyamat ismerete emellett azt is segít megérteni, hogy az egyes emberek által ösztönösen jól használt kommunikációs technikákat hogyan tanulhatja meg bárki, az NLP segítségével.

Gyerekként, felnőttként egyaránt sokat szenvedhetünk attól, hogy valamit nehezebben vagy egyáltalán nem tudunk megtanulni. Ilyen lehet például tipikusan a nyelvtanulás, vagy akár a rajzolás, de a táncolás is. Mielőtt azonban végképp meggyőznénk magunkat arról, hogy teljes képtelenség ezeket a készségeket elsajátítani, érdemes végiggondolni magának a tanulásnak a folyamatát. Ehhez hívjuk segítségül az úgynevezett tanulási görbét, amelyet a 70-es években hoztak létre, hogy érthetőbb, átláthatóbb legyen, hogyan is tanulunk.  

A legelső fázis azt az állapotot mutatja, amikor még azzal sem vagyunk tisztában, hogy mit is szeretnénk megtanulni. Bármilyen meglepő is tehát, a tanulás folyamata valójában már itt, a „nem tudással” elkezdődik. Ezt követi a második fázis, amikor tudatosul bennünk, hogy valamilyen, számunkra értékes dolgot – például a biciklizés – még nem tudunk. A harmadik fázisban történik a hétköznapi nyelvben tanulásnak nevezett folyamat, amikor is a kívánt készséget – esetünkben a biciklizést - elkezdjük gyakorolni. Ilyenkor még minden mozdulatra nagy figyelmet kell fordítanunk ahhoz, hogy sikerüljön a kerékpáron maradnunk, de az ismétlések hatására egyre rutinosabbá válunk. Végül az utolsó, negyedik szakaszban már nem is kell tudatosan figyelnünk a megtanult mozdulatokra, hiszen az készségszinten beépült, azaz bármikor sikeresen el tudjuk végezni.

Ha ezt a folyamatot tudatosítjuk, azt is könnyebben nyomon tudjuk követni, hogy hol tartunk a saját tanulási folyamatunkban. „Mindez azért fontos, mert bizony igen gyakori helyzet, hogy azt gondoljuk magunkról, hogy valamit nem tudunk megtanulni, pedig valójában csak arról van szó, hogy nem jártuk végig a tanulás folyamatát, hanem már az első vagy a második fázisnál megrekedtünk” – mondta el Mészáros Edina, az NLP Intézet vezető trénere.

Az NLP technika megalkotói rájöttek arra, hogy a szakmájukban különleges sikereket elérő emberek ugyan mesterfokon kommunikálnak másokkal, ezt azonban nem tudatosan, hanem automatikusan csinálják, és saját maguk sincsenek tudatában képességükkel. Tehát már a negyedik szakaszra jellemző készségszinten alkalmazzák a „sikeresség” képességét. Az NLP alkotói ezt az ösztönös képességet vizsgálták meg és hozták vissza a tudatos tanulási szintre. Ezzel kidolgozták azt a módszert, amivel mindenki számára megtanulható lett a sikeresség, kiválóság elérésének technikája. Ez ma az NLP.  

Ezeket az eredményeket, technikákat a mindennapi tanulás és tanítás során is remekül lehet hasznosítani. Azok a tanárok, oktatók például, akik több érzékszerven keresztül kommunikálnak, sokkal eredményesebben tudnak tanítani, mivel mindegyik diákhoz megtalálják azt az utat, amin keresztül azok könnyebben elsajátítják az ismereteket. „Ennek oka ugyanis, hogy nem mindenki egyformán raktározza el az információkat, hanem egyénenként eltérő módon, más-más érzékszerven keresztül. Sokkal könnyebb tehát úgy tanulni, feldolgozni az új ismereteket, ha a saját »csatornánkon« keresztül kell azt megtanulni. Ilyenkor ugyanis az agynak nem kell lefordítania az információkat egyik érzékszervi csatornáról a másikra, ami nyilván kevesebb időt és energiát vesz igénybe, így sokkal hatékonyabb is.

„A három alap érzékelési mód (látás, hallás, tapintás) mellett az NLP még megkülönbözteti az ízlelést és a szaglást. Minél több érzékszervet használunk, annál eredményesebben átadhatunk, illetve elsajátíthatunk ismereteket. Természetesen akkor leszünk a legsikeresebbek, ha ezeket együttesen alkalmazzuk. Például, ha egy matematika tanár úgy fogalmaz, hogy »hallgassátok meg ezt a példát« (hallás), akkor érdemes úgy is elmondani ezt, hogy »vegyük sorra a megoldás lépéseit« (tapintás), majd pedig »látjátok, milyen egyszerű« (látás)” – magyarázta Mészáros Edina.

Végül még egy dolog nagyon kell a sikeres tanuláshoz: a pozitív ösztönzés, motiváció, tehát ha jó érzések társulnak ahhoz a dologhoz, amit meg szeretnénk tanulni, és magához a tanuláshoz is. „Ez egyszerűen hangzik, a megvalósítás azonban már nem mindig ennyire könnyű, mivel úgy lehet elérni, ha maga a tanár olyan pozitív érzelmi állapotban van, hogy ezt átadva a diákok is élvezettel, lelkesedéssel tanulják tovább otthon az adott tantárgyat. Mivel ennek a technikáját is el lehet sajátítani, ezért ma már több egyetemen, főiskolán (Corvinus, Általános Vállalkozási Főiskola, ELTE Pszichológia Kar) is tanítanak NLP technikát, kreditpontos képzés keretében” – emelte ki a szakember. 

Forrás:
Well PR Ügynökség

Fotó:
pixabay.com

Miért félünk mindattól, ami örömet hoz az életünkbe?

A legtöbbünk cipel valamilyen sérelmet, problémát a múltjából. Sokszor fel sem tűnik, hogy a döntéseinket egy régi, magunkban felépített élethelyzet irányítja, amely már ténylegesen nem rólunk szól. A mindennapi helyzetek során emiatt lépünk hátrébb mindattól, ami valaha boldoggá tett, csak hogy ne kelljen újra megélni azt a fájdalmat, amit a kudarc jelentett.

Az Asperger- szindróma jellemzői

Az Asperger-szindróma az autizmus spektrum egyik formája, amelyet hagyományosan a magasabb intellektuális képességek, a megőrzött nyelvi fejlődés és a szociális-kommunikációs nehézségek sajátos kombinációja jellemez. Bár a diagnosztikai rendszerek ma már hivatalosan nem különítik el az Asperger-szindrómát az autizmus spektrumzavar többi formájától, a fogalom tovább él a köztudatban, és sok ember számára fontos identitási és önértési keretet ad.

Természetes feszültségoldó technikák a mindennapokban

A modern élet állandó rohanása könnyen vezet krónikus feszültséghez, amely hosszú távon testi és lelki problémákat okozhat. A stressz önmagában nem ellenség, hiszen kis mennyiségben motiváló erőt jelenthet, ám ha tartósan fennáll, a szervezet kimerül. A feszültségoldás ezért nem luxus, hanem alapvető szükséglet.

Sajátszabályos gyerekek – hogyan értsük meg őket

Minden gyerek más, még a családon belüli gyermekek sem ugyanolyanok, hiába kapják ugyanazt a nevelést. Nézzük, milyenek a sajátszabályos gyerekek.

Alkalmazkodási zavar – a túlterheltség láthatatlan terhe

Az alkalmazkodási zavar olyan lelkiállapot, amely akkor jelentkezik, amikor az embert érő stressz meghaladja a megküzdési képességeit. Bár mindenki találkozik nehéz élethelyzetekkel, vannak időszakok, amikor a változások túl gyorsan, túl intenzíven vagy éppen túl hosszú ideig következnek be. Ilyenkor az érzelmek, a gondolkodás és a viselkedés is kibillenhet az egyensúlyából. A jelenséget gyakran félreértik, pedig nem gyengeség, hanem egy teljesen érthető emberi válasz a túlzott megterhelésre.