Új fordulat a kávézásban – vissza az alapokhoz
- Dátum: 2014.02.13., 11:51
Az egyszerű és gyors megoldások helyett az olyan étel és ital lesz a sikk, amit lassan, saját kézzel készítünk. Míg a slow food már elterjedt jelenség, a kávé geekek csak most ébredeznek. Fontos szempont lesz a fenntarthatóság és egyre népszerűbbek a mutatós kütyük. Többek között ilyen nemzetközi trendek gyűrűzhetnek be hazánkba is, amelyekről február végén André Hoinkis nemzetközi kávészakértő tart előadást a VinCE Budapest Wine Show-n.
„Ha kíváncsiak vagyunk a kávé trendekre, tartsuk a szemünket az amerikaiakon és a skandinávokon!” – tartja André Hoinkis, a Douwe Egberts nemzetközi kávészakértője, aki szerint kizárólag a minőségnek van jövője. A szakember a kávék Oscarjakánt ismert Cup of Excellence-en is zsűrizett már, február 28-án a VinCE Budapest rendezvényen pedig személyesen tart kóstolót a kávérajongóknak és érdeklődőknek. Addig is a friss trendek nyomán indulhatunk el, ha szeretnénk a kávé igazi ízét megismerni és az otthon elkészített kávénkat is az egyre népszerűbb specialty kávézókban megszokott minőséghez közelíteni.
A gasztronómiában megállíthatatlanul terjedő slow food trend érezteti hatását a kávézási szokásokban is. Míg korábban a gyors és egyszerű megoldások felé mozdultak a nemzetközi trendek, a jövő fogyasztói szemes kávét választanak, újra előveszik a nagyszülők kávédarálóját, és örömmel kivárják, míg cseppenként elkészül a forró fekete. A minőséget, természetes alapanyagokat és valódi kulináris élményeket zászlajukra tűzők azonban modern eszközökkel lépnek a régi útra, kávézáskor is használják mobileszközeiket és vonzódnak a design kávéfőzőkhöz.
Az Euromonitor 2014-es fogyasztói trendelemzése szerint ez valóban reális irány lehet, hiszen riportjuk szerint sokan akkor is tudatosan döntünk, ha ezért olykor többet kell áldoznunk, ráadásul egyre többen nyitnak a luxus termékekre – köztük a gourmet kávékra is. Szintén megfigyelhető, hogy a közösségi oldalakon generálunk buzzt kedvenc márkáink számára, vagy épp mobilalkalmazásból tanuljuk meg a latte artot. Sőt, a fenntarthatósági szempontokra – a sajátunk mellett környezetünk és a társadalom egészségére – is jobban odafigyelünk majd 2014-ben.
Kávé trendek 2014-ben
Beköszönt a szemes kávék fénykora. Érezhető trend, hogy a termelői vagy biopiacok mintájára a fogyasztók szeretnék pontosan tudni, honnan, mi és hogyan kerül a poharukba. Míg az Egyesült Államokban már házhoz szállítják az adott farmertől vagy adott birtokról származó specialty kávékat, addig a felelős gazdálkodás jegyében termelt, pl. UTZ vagy Fairtrade logós szemes kávékat már a hazai szupermarketekben is megtaláljuk.
Lokál vs globál. A több ország, sőt, akár több kontinens kávéiból kreált keverékek (blendek) továbbra is népszerűek, hiszen az eltérő termőhelyek és keverési arányok alkalmazásával kedvenc márkánk évről-évre ugyanazt az ízprofilt mutatja. Azonban egyre többen ismerkednek a területszelektált (single origin) kávékkal is, amelyek képesek megmutatni az adott termőhely „terroir jegyeit”, egyedi aromáit – épp mint egy finom bor. Míg a híres jamaicai Blue Mountainből szinte lehetetlen itthon kellően friss szállítmányt beszerezni, egy guatemalai vagy épp indiai Malabar-parti kávéért már nem kell szaküzletbe mennünk.
Do it yourself. A legerősebb trend, hogy az igényes fogyasztók búcsút mondanak az egyetlen gombnyomásra típusú megoldásoknak és időt, energiát nem spórolva szó szerint a kezükbe veszik az irányítást. Maguk őrlik a szemes kávét, hogy friss aromákat kapjanak, sőt, a legextrémebb trendkövetők attól sem riadnak vissza, hogy sok-sok órányi kísérletezést és komoly összegeket invesztáljanak a házi pörkölésbe. Egyesek szerint erre bizonyos típusú pattogatott kukorica készítő masinák is alkalmasak, azonban a kellő szakértelem hiányában a végeredmény erősen kérdéses.
Egyszerű eszközök szofisztikált külsővel. Egyre népszerűbbek a hagyományos kotyogós vagy presszókávéfőző alternatívái, például a kávéfőzés filterrel, aeropress és french press eszközökkel, szifonnal (lombikkal), más csepegtetős vagy pumpás eszközökkel. A manuális eszközök mellett ugyanakkor a technikai vívmányok is forradalmasítják a kávézást, például a designos Ratio vagy a minimalista Acaica eszközök és a modern, érintőképernyős kávédarálók.
Természetes ízek, egészségtudatosság. A cukor és tej a gourmet kávéfogyasztók mumusa, ráadásul az ő táborukat erősítik az egészségtudatos fogyasztók is, akik egyre szívesebben váltanak szójatejre és lemondanak a felesleges cukorról. A mínusz kalóriákon túl így nagyobb ízélményt is kapnak, sőt, egyesek már borhoz hasonlóan magabiztosan elemzik a kávék illat- és ízjegyeit. Divat lett a szintén borvilágból ismert aromakorong is, amivel könnyebb beazonosítani a virágos, gyümölcsös, fűszeres, pörkölt magos vagy épp csokoládés jegyeket. A legfinomabb aromájú kávék között a Kopi Luwak (a cibetmacska emésztőrendszerén áthaladó drága vietnámi kávé) már 2013-ban sem volt menő, de a Sensient Flavours aromagyártó világvállalat szerint annál inkább divatosnak számítanak majd a gyömbéres szilva, éretlen kókusz vagy épp rebarbara aromájú italok.
Programtipp!
Coffee Passion előadás a VinCE Budapesten
A február 28-án Budapesten vendégszereplő André Hoinkis született brazil, a világ legnagyobb kávétermelő országában, egy családi pörkölőben töltötte gyerekkorát. A szenvedély adott volt, hogy beutazza a világ összes kávétermő régióját és felkutassa a világ legjobb kávéit, ma pedig a Douwe Egberts világvállalat vezető szakértője.
Az előadáson olyan távoli kávétermő régiókat mutat majd be, mint az indiai Malabar-part és a kolumbiai Huila régió és Etiópia. Külön érdekesség, hogy a kávékat rendhagyó módon borospohárból kóstolhatja a közönség, sőt, egzotikus terroir borokkal is összekóstolhatják őket.
Részletek: http://vincebudapest.hu/
Forrás:
Euromonitor, Daily Coffee News, PRevolúció
Fotó:
PRevolúció
Autózás télen
Sokak számára talán unalmas téma az autók télre való felkészítésének és a téli vezetésnek a témája, hiszen minden évben megteszik ezt figyelmeztetés nélkül is, azonban még a profiknak sem árt átismételni a teendőket, ha másért nem, emlékeztetőül. Mert nemsokára itt a tél. Ja, már itt is van.
Napközbeni szundikálás a munkahelyen
Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.
Karácsony hitelből
Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.
Becézgetések egy munkahelyen
Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.
Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?
Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?