Több mint 100 érem és champion díjak a pálinkaversenyen
- Dátum: 2014.07.05., 21:06
Kiváló, magas minőségű szinte minden pálinka és párlat, melyet az elmúlt hetekben beneveztek a Pannon Pálinkafőzők Egyesülete által meghirdetett országos Pannon Pálinka és Párlatversenyre. Ezt bizonyítja az is, hogy a 143 nevezett minta közül 110-et értékelt valamely éremre érdemesnek a szakmai zsűri. A díjazott pálinkák és párlatok több mint felét bér-, illetve magánfőzdében készítették.
A Csopakon megrendezett pálinka és párlatverseny egyedülálló a maga nemében. Azzal a céllal álmodták meg a szervezők, hogy kereskedelmi és kereskedői főzdék mellett lehetőséget biztosítsanak a magán- és bérfőzdéknek is a megmérettetésre.
- A jogszabályok szerint csak az a szeszesital nevezhető pálinkának, amelyet száz százalékban minőségi magyar gyümölcsből, meghatározott eljárással Magyarországon állítottak elő. Vagyis a magánfőzdék, és bérfőzdék esetében a cefréből előállított szeszesital hivatalosan párlat, mivel nem igazolt a gyümölcsök eredete. A minőségük viszont lehet kimagasló, ami épp olyan érték, mint egy neves, prémium pálinka. Mi mindenkinek lehetőséget biztosítottunk, hogy a minőség alapján mérethesse meg a saját pálinkáját, illetve párlatát. A nevezők bizonyítottak is, a 110 érmes minta közül 60-at a magán- és bérzőzdék küldték be – mondta Csalló Jenő, a Pannon Pálinkafőzők Egyesületének elnöke Veszprémben, a verseny összegző sajtótájékoztatóján.
A főszervező felidézte, összesen 143 minta érkezett be a megjelölt határidőig, tíz megyéből, vagyis az ország szinte valamennyi pontjáról. A benevezett pálinkákat, párlatokat először laboratóriumi vizsgálatra küldték, hogy ellenőrizzék, megfelelnek-e a törvényben előírt kritériumoknak, azaz cián, illetve metanil tartalmuk alatta marad-e a megengedett határértéknek. Az analitika alapján 13 mintát zártak ki a versenyből, közülük 5 kereskedelmi főzde által beküldött minta volt.
A szakmai zsűri illat tisztaság, illat karakter, íz tisztaság, íz karakter, valamint harmónia és tartósság alapján pontozta a versenymintákat. Összesítés után 25 arany (ebből 7 magán- illetve bérfőzde mintája), 52 ezüst (ebből 24 magán- illetve bérfőzde mintája) és 33 bronz (ebből 19 magán- illetve bérfőzde mintája) minősítést osztottak.
Azokban a kategóriákban, amelyekben legalább 3 nevező, legalább 10 mintát küldött kiválasztották az aranyérmesek közül is legjobbat, avagy a legjobbak legjobbjait – melyeket champion díjjal jutalmaztak.
Az érmeken és champion díjakon túl hét különdíj is gazdára talált: a legjobb kereskedelmi főzde, a legjobb bérfőző, a legjobb bérfőzde, a legjobb magánfőző, a legjobb kereskedői pálinka, a Városok és Falvak Szövetségének legjobb pálinkája vagy párlata. A Nemzeti Adó és Vámhivatal pedig a szőlő és törköly alapú pálinkák legjobbikának finánc-díjat ítélt oda.
A verseny teljesen anonim volt, ami azt jelenti, hogy a minták egyforma, jelöletlen üvegekben kerültek a zsűri elé. Az, hogy a díjazott pálinkák és párlatok mögött mely főzők és főzdék állnak csak július 11-én, az I. Csopaki Fröccsöntő és Pálinka Napokon derül ki, az ünnepélyes díjkiosztó keretében.
A Fröccsöntő és Pálinka Napokat július 9 és 13 között rendezik meg a csopaki strand előtti téren. Aznap még a közönségre is vár egy nagy feladat – dönteni a közönség-díjról. Július 11-én a strandon lehet majd megkóstolni és bírálni a versenypálinkákat. A szavazók úgynevezett kóstoló jegyet kapnak, melyekkel később értékes ajándékokat nyerhetnek.
Ambrus Tibor, Csopak polgármestere azt mondta, nagyon örül, hogy hazatalált ez a verseny, hiszen évekkel ezelőtt Csalló Jenő már szervezett pálinkaversenyt a településen. Akkor még csak törköly és szőlő alapú pálinkákkal nevezhettek, de most az új életre hívott versenyben már kitárták a kapukat, így nőtte ki magát országossá a rendezvény. A helyszín viszont maradt a Csalló család szülőfaluja, Csopak.
A Pannon Pálinka és Párlatverseny az Agrárgazdasági Minisztérium és a Hungarikum Bizottság támogatásával jöhetett létre.
Dr. Horváth Zsolt, a Hungarikum Bizottság értéktárak kialakításáért felelős koordinátora hangsúlyozta, nem a pálinkás rendezvények, pálinka napok szponzorálása a cél, hanem az érték és a minőség hirdetése. A Pannon Pálinka és Párlatverseny pedig éppen ezt a két fontos üzenetet hordozza: a kimagasló minőség érték, helyben és országos viszonylatban is.
A Hungarikum Bizottság koordinátora emlékeztetett, a Parlament 2012-ben fogadta el a hungarikumok védelméről szóló törvényt, melynek nyomán elsőként a pálinka és a törköly pálinka került a hungarikumok gyűjteményébe. A restik és kocsmák olcsó röviditala helyett a pálinka nemzeti italunk lett.
- 2013 végén volt lehetőség először arra, hogy a Hungarikum Bizottság pályázatán olyan közösségek nyerjenek el forrásokat, amelyek részt vesznek ebben az értékgyűjtő munkában, illetve vállalták, hogy a hungarikumok gyűjteményében szereplő értékeket egy-egy rendezvényen megjelenítik. A Pannon Pálinka és Párlatverseny esetében a kettős cél azonnal megjelenik, egyfelől egy hungarikum népszerűsítéséről van szó, másrészt ez a verseny is azt példázza, hogy az értéket és a minőséget kell keresni minden egyes ilyen alkalom során. Számomra nagy öröm, hogy ilyen országos jelentőségű versenyt lehetett itt megrendezni. Az is látszik, hogy minden egyes pálinkafőző a kimagasló minőségét hozta el erre a rendezvényre, ennek köszönhető, hogy a nevezett pálinkák, párlatok nagy része, arany, ezüst, bronz minősítésben részesült. A következő időszakban is az lesz igazán fontos, hogy minden egyes hungarikum mögött, az érték gyűjtemények mögött a minőséget keressük. Ennek megfelelően Veszprém megye továbbra is szeretne a hungarikum mozgalom egyik meghatározó szereplője lenni, és ha ilyen rendezvényeket sikerül megvalósítani, akkor azt gondolom, hogy jó úton járunk – fogalmazott dr. Horváth Zsolt.
Forrás, fotó:
Pannon Pálinka és Párlatverseny
Napközbeni szundikálás a munkahelyen
Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.
Karácsony hitelből
Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.
Becézgetések egy munkahelyen
Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.
Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?
Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?
Cipősdoboz akció - csatlakozz!
„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!