Menü

Sajtkészítés otthon - a paneer készítése

Az utóbbi években a piacokon és a boltokban azt láthattuk, hogy a kézműves termékekre irányuló kereslet és kínálat egyre kifejezettebbé vált és válik. Az ilyen termékek felértékelődése valószínűleg az E-számokkal jelölt, sokakban kételyeket ébresztő élelmiszeripari adalékanyagoknak köszönhető, melyeket áruházi látogatásainkkor gyakran átböngészünk. A kézműves termékek felértékelődése azonban nem csak a keresleten (és a kínálaton), hanem az árakon is megfigyelhető. Aki tehát nem tud vagy nem akar ilyen, majdnem otthon készített házi finomságokat vásárolni, maga is elkészíthet a családnak ezt-azt. A lekvárok, pürék, sajtok és italok otthoni készítése sokszor jóval gyorsabb és olcsóbb, mint azt elsőre gondolnánk. Álljon hát itt egy nagyszerű sajtrecept, mely alig igényel több munkaidőt, mint a tej felforralása.

A paneer sajtot sok sajtkészítő nem tekinti valódi sajtnak, mert kultúrák és oltóenzimek nélkül, nagyon egyszerű technológiával készül. Az alábbi utasítások 10 liter tej feldolgozására vonatkoznak, mert ebből a mennyiségből készíthető kb. 1 kg friss sajt.

Hozzávalók és eszközök:

- 10 liter friss termelői tej
- 2 dl 10%-os ételecet
- 2 evőkanál só
- 50-80 g tetszőleges fűszer,
továbbá
- egy 10 liter tej befogadására alkalmas (pl. 12 literes) edény
- egy keverőtál
- egy kisebb lábos a sajt lecsepegtetéséhez
- 1 db nagyobb, sűrű szövésű szűrő
- sajtkendő, azaz bármilyen ruha- vagy sűrűbb függönyanyag

Folyamat:

1. Végy 10 liter friss tejet a piacon! A friss tej íze zamatos, teljes, öntéskor fehér színű, kékes árnyalat nélkül.
2. Öntsd a tejet a fazékba!
3. Melegítsd fel a tejet kb. forrásig, majd húzd le a tűzről!
5. Önts a tejbe kb. 1,5-2 dl 10%-os ételecetet! Ne keverd meg, hanem várj 2-3 percet!
6. A folyadék (tejsavó) tetejéről a kicsapódott fehérjét a szűrővel merd át a keverőtálba! Jól csepegtesd ki belőle a savót, mielőtt átmernéd!
7. Tegyél a tejfehérjére kb. 2 evőkanál sót és 50-80 g fűszert!
8. Kézzel alaposan dolgozd össze a tejfehérjét a sóval és a fűszerekkel (homogénre)! Kóstolni ér, és utánsózni is, ha szükséges. Inkább kicsit sósabb legyen, mert a savóval a só egy része később kicsepeg.
9. Tedd a tejfehérjét a sajtkendőbe középre, majd csavard bele!
10. Helyezd el a gombolyagot fejjel lefelé a szűrőbe, hogy csöpögés közben ne tekeredjen ki! A szűrőt helyezd a kisebb lábos vagy a mosogató fölé.
11. Hagyd így kihűlni (2-3 óra), hogy addig is csöpögjön és tömörödjön! Néha szoríts a kendő csavarásán!
12. Az elkészült sajtot tárold hűtőben és számíts arra, hogy még ereszthet savót! Érdemes 3-4 napon belül elfogyasztani.

Elsőre bonyolult? A gyakorlatban nagyon egyszerű lesz.

A sajtot érdemes csupán egy-, legfeljebb kétféle fűszerrel ízesíteni, és ehhez nyugodtan használhatunk nagyobb mennyiségű fűszert. A legízletesebbé az apróra vágott vörös- és lilahagyma, zöld- és metélőhagyma, reszelt fokhagyma és kapor teszik (külön-külön), de használhatunk szárított fűszereket is. Egész vagy tört köménymaggal, kakukkfűvel, tört chilipaprikával szintén nagyon ízletes, de ezek csupán ötletek. Kerüljük azonban a porállagú fűszerek használatát, mert a porok bevonják a fehérjerögöket, és nehezítik azok összetapadását.

E sajt nagy előnye, hogy nem csak frissen fogyasztható, hanem süthető, grillezhető és rántható, ugyanis nem olvad el.

Próbáljátok ki saját, talán nem is első kézműves terméketeket úgy, ahogyan ti szeretitek! Kellemes sajtkészítést és jó étvágyat kívánunk hozzá!

Kalóriaszegény pizza receptek

A pizza az egyik legaddiktívabb és legnépszerűbb étel. Az emberek viszont a legritkább esetben készítik el a saját pizzájukat otthon. Ennek vagy az az oka, hogy bonyolultnak gondolják, vagy az, hogy a futár gyorsabban megérkezik vele.

A csokoládé negatív hatásai

A csokoládé karbonlábnyomát és az édesség más környezeti hatásait vizsgálták a Manchesteri Egyetem kutatói, felmérve az összetevők, a gyártási folyamat, a csomagolás, a szállítás és a keletkező hulladék környezeti hatásait.

Chia mag: csak mértékkel!

A chia mag sok egészséges, diétás recept alapvető hozzávalója, mivel különlegesebbé teszi az ételt és hamar ad telítettség érzést. A dél-amerikai növényt azonban odafigyeléssel kell használni, mert túlzott és korlátlan fogyasztása többféle panasz okozója lehet.

Hogy is néz ki a jó reggeli menü? Mennyire életszerű?

Korábbi írásomban arról elmélkedtem,, hogy vajon érdemes-e sokat enni reggelire, és ha igen, akkor miért. Most persze azt is megnézzük, mennyire életszerűek ezek a reggeli étkek, mennyire kell nagy lelkierő ahhoz, hogy esetleg változtassunk reggeli étrendünkön. És most nem is a pénztárcát veszem alapul.

Egyszerű, egészséges és nagyon finom: pudingok növényekből

A különféle ízesítésű pudingok tökéletes finomságok ebéd utáni desszertnek, vendégeknek vagy akár családi körben.