Menü

Légy tudatos! – a harminc napos kihívás

Előfordulnak olyan események, amelyek az érzelmi világunkon keresztül hosszú időn át befolyásolják a cselekedeteinket. Van a személyiségünknek egy olyan része, mely a tapasztalatokból származó érzelmek mentén irányít minket, szabályozza a befogadást és a reakciókat is. Például, ha sok negatív élmény ér minket rövid időn belül, az elménk automatikusan jobban fog figyelni a negatívumokra. Ezáltal úgy fogjuk érezni, mintha minden ellenünk fordult volna. Ez sokszor vezet szociális problémákhoz, zárkózottsághoz, depresszióhoz. Ha megtanuljuk az érzelmeinket értelmezni, és a körülöttünk zajló történések által kiváltott reakcióinkat végiggondolni, azzal hasznos leckét kaphatunk saját magunktól. Hogy ez a későbbiekben könnyedén menjen, egy harminc napos kihívás keretein belül kaphatsz egy kis segítséget ehhez.

Harminc napon keresztül ugyanazokat a kérdéseket kell minél részletesebben megválaszolnod. A részletes beszámoló segít odakoncentrálni, és rendszerezve előhívni az emlékeidet. Ha pontosan leírod az eseményeket, pontosabban meg tudod határozni, mit mi váltott ki belőle, mely mozzanatok múlnak rajtad, melyek nem.

Első kérdés: Hogy érzem magam?

Fáradt vagyok? Kimerült? Fizikálisan mit tudok elmondani magamról? Milyennek érzem az elmémet? Milyen érzéseim vannak?

Második kérdés: Mi az az öt dolog a napomban, amiért hálás vagyok?

Persze, lehet ötnél több, de az igazán szürke napokon néha ötöt is nehéz találni. Ez a feladat felnyitja a szemünket, hogy az apróbb örömökre is koncentrálhassunk. Ez lehet egy finom étel, egy jó beszélgetés, egy szép pillanat is. Vagyis, ugye, legalább öt.

Harmadik kérdés: Tett-e ma valami szomorúvá/csalódottá/dühössé/bizonytalanná? Ha igen, mi az?

Ha pontosan megnevezzük a negatív érzelmeink okát, azzal csökkentjük a hatását. A néven nevezés segít abban, hogy ne bagatellizálhassuk el a rossz élményeket, és ne essünk az elfojtás vagy az elkerülés hibájába.

Negyedik kérdés: Van-e olyan dolog, amit meg tudok tenni annak érdekében, hogy jól érezzem magam? Mi az, amit nem tudok megtenni, mert nem rajtam múlik, nem engem érint főként, vagy nem lehetséges valamilyen okból?

A jókedvünk a saját kezünkben van, ezért sok olyan dolgot tehetünk, ami azt előidézi. Vannak azonban olyan dolgok is, amelyek, bár örülnénk nekik, nem rajtunk múlnak, vagy nem is lehetségesek. Más emberek viselkedését nem tudjuk befolyásolni, ahogy a lottónyereményeket sem mi irányítjuk. Fontos tudni, hogy mi a határ, és hogy azon belül felelősek vagyunk a hangulatunkért.

Ötödik kérdés: Mi az, ami miatt büszke vagyok magamra a mai napon?

Biztosan van olyan. Ha nincs, akkor a következő napot úgy kell intézni, hogy legyen benne ilyen.

Hatodik kérdés: Mi az, amiben holnap fejlődni szeretnék?

Ez lehet akár egy hónapon keresztül ugyanaz a dolog, tulajdonság, a lényeg, hogy legyen összefüggésben az érzelmekkel, legyen elérhető cél, de meg kelljen dolgozni érte, és szolgálja az épülésünket.

Ez a hat kérdés alapjaiban véve nem egy terápia, hanem egy rendszer, ami a gondolkodást segítheti. Nem minden nap könnyű és sikeres, de ennek nem az az oka, hogy nem vagyunk elég jók, hanem az, hogy szerencsére sem a napok, sem az emberek nem egyformák. Éppen emiatt nem unalmas az élet. A fejlődés és az érzelmi stabilitás megalapozása érdekében tehát, ha teheted, hívd ki magad erre a harminc napos érzelemfelismerés-kihívásra, teljesítsd legjobb tudásod és energiáid szerint, és élvezd a pozitív hatásait!

Varga Ágnes Kata

A gyermekkori szeretethiány tünetei és következményei

Indulatkezelési és kötődési nehézségek, szorongás, boldogtalan szerelmi élet. Szerencsére a gyerekpszichológiai szakirodalomban és a közbeszédben is egyre több szó esik a korai szeretethiány káros és hosszútávú hatásairól. De vajon hogyan ismerhetjük fel a megfelelő szülői figyelem hiányát, és egyáltalán hogyan kell helyesen szeretni a kicsiket?

Szépüljünk belülről!

Talán kevésbé hirdetett vagy ritkábban emlegetett dolog, hogy belülről legalább annyit tehetünk a bőrünk épségért és szépségéért, mint külsőleg, a drága kozmetikumokkal. A márkás holmik mit sem érnek, a belső támogatás nélkül. Mégis mit értünk azon, hogy szépüljünk belülről?

Baj ha túl sok fehérjét fogyasztunk?

Tény, hogy a magas fehérjetartalmú étrendek mostanában nagyon divatosak, különösen a fogyni vágyók és a sportolók körében népszerűek, azonban arról is beszélni kell, hogy a túlzásba vitt fehérjefogyasztás egyáltalán nem jó és nem egészséges hosszútávon.

Mit jelent a túlfogyasztás és mit tehetünk ellene?

„Az emberek jelenlegi fogyasztásukat tekintve úgy élnek, mintha 1,7 Föld állna rendelkezésünkre, pedig csak ez az egy bolygónk van” – idézem Antal Alexát, a WWF Magyarország kommunikációs vezetőjét. A túlfogyasztás korunk egyik legnagyobb problémája, melynek száma országonként más és más.

A Pomodoro technika – tanulj többet, ugyanannyi idő alatt!

A megfelelő minőségű alvás nagyon fontos a hatékony tanulás szempontjából, mindössze arról van szó, hogy egy kicsit szervezni kell. Ennek pedig az egyik kulcsa a Pomodoro módszer. A következőkben tehát arról lesz szó, hogy hogyan használd ki jobban a tanulásra szánt időt.