Menü

Jelek, melyek vitaminhiányra utalnak

A vitaminhiánynak számtalan jele lehet: hajunk, körmünk, bőrünk mind árulkodhatnak hiánybetegségről. Szerencsére azonban van megoldás. Összeszedtük a leggyakoribb hiányállapotokat, valamint, hogy mit érdemes fogyasztani ilyen esetben.

Rossz lehelet, gyötrő fejfájás, repedezett ajkak: ez csak három olyan tünet, amely annál a 2000 felnőttnél jelentkezett, aki valamilyen hiányállapotban szenvedett. Tízből hat felnőttnek fogalma sincs arról, hogy ezeket a tüneteket valamilyen vitamin- vagy tápanyaghiány okozza. Más jelek is utalhatnak elégtelen étrendre, ezeket, valamint a probléma megoldását ismertetjük az alábbiakban.

Az ideális, illetve optimális vitaminszükséglet az, ami teljes egészében kielégíti a szervezet igényét és az ennél több elfogyasztott vitamindózis nem javítja a szervi funkciókat. Minimális vitaminszükséglet az a vitamin mennyiség, melynek bevitele esetén vitaminhiányra utaló tünetek még nem jelentkeznek.

Ha a minimálisnál kisebb dózisú vitamin kerül a szervezetbe, bizonyos idő elteltével vitaminhiány alakul ki, ebben az állapotban már a kezdetekkor felléphetnek tünetek, mint például:

fertőzésre, gyulladásokra való hajlam,

emésztési zavarok,

fáradékonyság.

A szükségesnél szegényesebb vitaminellátás nem feltétlen jelenik meg hiánybetegség forájában, sőt, sokszor a tünetek hasonlósága miatt nehezen diagnosztizálható probléma.

Elsők között a B1-vitaminról, később több vitaminról kiderült, hogy az enzimrendszerek fontos alkotóelemei. Az alacsony vitaminellátottság valójában az enzimrendszereknek a működészavara. A vitaminhoz nagyon hasonlító, viszont biológiai értelemben velük nem azonos értékű vegyületek elfoglalhatják a vitaminok helyét ezekben az enzimekben − ezek az úgynevezett antivitaminok. Ebben az esetben akár bőséges vitamin ellátottság mellett is kialakulhat alacsony vitaminellátottság, sőt vitaminhiány is (utóbbiról később olvashatsz).

Azt azért nem árt tudni, hogy az antivitaminok jelenléte a szervezetben nem feltétlenül hoz létre hiánybetegséget, az esetek többségében csupán megnöveli a szervezeted vitaminszükségletét. Legfőképpen az egyoldalú táplálkozás miatt alakulhat ki ez az állapot. A teljes vitaminhiánynak jellegzetes tünetei vannak, ezek leginkább az adott vitamin hiányától függnek és (hiány)betegség formájában jelennek meg.

Túladagolás

A zsírban oldódó vitaminok túladagolhatók, ugyanis nem ürülnek ki, azaz halmozódnak (pl. az A- vitamin túladagolás esetén a bőr besárgul) a szervezetedben. A folyamatosan adagolt vitaminkészítmények szedése esetén ezért mindig ügyelj az ajánlott és optimális vitaminmennyiségre.

Miből szerezz vitamint?

A vitaminok bevitelének legideálisabb és talán legegyszerűbb, de mindenképp legélvezetesebb formája az érett, friss gyümölcs és zöldség (valamint bizonyos gyógy- és fűszernövények) fogyasztása, illetve a kiegyensúlyozott, helyes, változatos táplálkozás, ezáltal a vitaminok felszívódása is a szervezeted szükségletéhez igazodik.

A kiegyensúlyozott táplálkozásnak (és az ennek köszönhető vitaminellátottságnak) az energiafelvételi tényezőidben is meghatározó szerepe van, hiszen ez biztosítja számodra az energiaegyensúlyt. A friss és nyers gyümölcsök, zöldségek biztosítják a szervezetednek és a vízben oldódó vitaminoknak a kellő folyadékmennyiséget is. Köszönhetően annak, hogy közvetlenül tartalmazzák a vitaminokat és az antioxidánsokat, az immunrendszerednek is ez a leghatékonyabb beviteli mód.

Negatívan befolyásolja a vitaminok felszívódását és beépülését

a dohányzás,

az alkoholfogyasztás,

a fertőzés,

a gyulladásos állapot,

a gyakori hányásos és hasmenéses állapot,

mert gátolják a felszívódását és beépülését a sejtekbe.

Vitaminellátottság szempontjából is külön meg kell említeni a candida-betegséget is, mely önmagában is okozhat vitaminhiányos állapotot. Mivel a vitaminok nélkülözhetetlenek az idegrendszer normál működéséhez is, így stressz, szorongásos állapot, alvászavar esetén mindenképp kell a megfelelő vitaminellátottság.

Amennyiben diétázol, ügyelned kell a megfelelő mennyiségű vitamin bevitelére, ugyanis is ilyenkor a szervezeted anyagcsere- és energetikai folyamata átrendeződik.

Fényvédők, smink, napsütés

A tudatos bőrápolás alapja, hogy már kora tavasszal, az első napsugarak megjelenésekor elkezdjük a fényvédő krémek használatát, azonban mit tegyünk, ha a fényvédelem mellett a sminkről sem szeretnénk lemondani nyáron?

Létezik krónikus napfényhiány

A D-vitamin a bőrön keresztül termelődik, a természetes napsütés hatására. Zsírban oldódik. Márciustól szeptemberig elegendő a napfény ahhoz, hogy elegendő vitaminhoz jussunk, ám a télen a vitaminkészleteink megcsappannak. Mit okoz a napfény hiánya és mit tehetünk ellene egészségünk megőrzéséért?

Mi mindenre jó a CT-vizsgálat, és mikor lehet rá szükséged?

Bizonyos betegségek esetén a röntgen- vagy az ultrahangvizsgálat nem elegendő a diagnózis felállításához. Ilyenkor szükség lehel a komputertomográfia (CT) képalkotó eljárásra, amely háromdimenziós felvételeket készít a test egy adott szegmenséről, így részletesebb képet biztosít a szövetekről, az erekről és a csontokról. Milyen esetekben rendelnek el az orvosok CT-vizsgálatot?

Lúgosításra fel

Jön a jó idő, nem csak a kedvünknek kell jobbnak lennie, hanem a testünknek is ideje kiadni magából a káros anyagokat. Irány a lúgosítás!

Mammográfia, ne hanyagold el

A szűrővizsgálatok nagyon fontosak egyészségünk megőrzésének érdekében, a nők körében nem csak a méhnyakrák szűrésének, hanem az emlőrák szűrésének is komoly jelentősége van.