A természetben tanulni, avagy a szabadtéri tanulás előnyei
- Dátum: 2024.08.17., 11:20
- Szabó Máté
- pexels.com
A szabadban, a szabadról, a szabadságról tanulni, avagy kilépni a 4 fal közül. Már heti 1-2 óra kinti tanulás is óriási hatással lehet a gyerekek tanulási eredményeire, és új perspektívákat ismertet meg velük. Valamint a kint eltöltött időt, a gyerekek felnőttkorba is továbbvihetik, ahol rengeteg módon hasznosítani tudják.
Ma már bebizonyosodott, hogy a legtöbb ember számára előnyös, ha természetes környezetben, a szabadban végez bármilyen tevékenységet. A fák, a vadon élő állatok, a nagy zöld területek és a parkok csökkenthetik a stresszt, segítik a koncentrációt, növelik a motivációt, valamint javítják a fizikai és mentális egészséget, elősegítve a testmozgást. Minél több időt töltünk a házon kívül, annál jobb. Egy hét zöldterületen töltött táborozás, kempingezés visszaállíthatja a test óráját, a természetes alvási szokásokkal együtt.
Az épületen kívül eltöltött idő pszichológiai előnyei, mint például a fokozott figyelem és a mentális felfrissülés, különösen vonzóak az oktatás és a tanulás szempontjából, ám nem kell az iskolákat az erdőbe költöztetni, hogy kihasználjuk ezeket. Hiszen az emberek ma már könnyedén tudnak tanulni a szabadban a különböző módszerek, technológiák segítségével, és a korlátok nélküliség érzése nem marad el. Lehet, hogy nem lexikális dolgokat tanulunk, vagy, hogy a kint eltöltött időt kevésbé jegyezzük meg, de a hasznosság akkor is megmarad.
Beépítés
A természeti környezet tudatos érzékelése egybevág a lifelong learning célkitűzéseivel is, miszerint életünk végéig tanulunk, és tapasztalunk meg új dolgokat. A szabadtéri tanulás visszakapcsol bennünket abba a környezetbe, amely az emberiség történelmének szinte teljes idejében a mindennapok közegét jelentette, azonban ez mára már egyre inkább megszűnik. A természetközelség segítségével közös tudássá válik az eltérő tanulási környezetek használata és tértudatossága, mely képes megalapozni különböző oktatási módszereket is.
A közös nyelv kialakítása a kölcsönös párbeszéd létrejöttének előfeltétele – ahogy iskolában sem azért elemzünk verset, hogy megmondjuk, pontosan mit is gondolt a költő, hanem hogy nyelvi eszközt kapjunk az erről való gondolkodásban –. A szabadban sokkal könnyebb megalkotni egy közösségi teret, amelyben az emberek biztonságban érezhetik magukat. Ez lehetőséget teremt a közösségi tervezés elindítására, és a többi ember megismerésére. A természettől való eltávolodással, az értelem és a szellemi munka előtérbe kerülésével saját testünk képe, annak tudatossága elsikkad, pedig az emberi test az érzékelés gerince, és a teljesítményünk alapvető eszköze. A tanulás folyamatának hangsúlyos lépése az emberi test középpontba állítása, amelyre a természet jó lehetőséget biztosít.
Építkezés
Az építés, mind tárgyi, mind materiális szempontból a tanulás egy fontos módszere, amely felnőtteket és gyerekeket egyaránt érint. A fizikai kihívást jelentő feladatokban természetessé válik a csapatmunka, hiszen egyedül nem vagyunk elég erősek, nincs elég kezünk, és nem tudunk egyszerre több helyen lenni. Egymás támaszaivá válunk: úgy tudunk együtt dolgozni, hogy közben kommunikálunk, valamint egymásra és a környezetünkre is figyelünk. A csapatmunkára való visszagondolás, pedig egyfajta pozitív érzést adhat a későbbiekben, amely segít érzelmileg is kötődni másokhoz. A szabadban megvalósuló órák képesek visszahatni a beltéri tanulási gyakorlatokra is, ezáltal önmagunk helyzetére is jobban ráláthatunk, és más-más perspektívából ismerhetjük meg magunkat.
Felfedezés és hasznosítás
A megismerés következő szintje a felfedezés, ahol az emberek megismerik egymás vágyait, és önmagukat is. Az iskoláról kialakított tudatos képünk változik, reálisabb lesz, és szélesebb körben látunk rá az ott történt dolgokra. A szabadtéri tanulás során a problémákra, vágyakra is jobban ráláthatunk, és hosszabb módon kommunikálhatunk róluk. Különösen felnőttként az emberek jobban ki tudják fejezni magukat a négy falon kívül, és élvezik, hogy többet mozoghatnak. A kültérben eltöltött idő hasznosul bármilyen programon is vegyünk részt, akár gyerekként, fiatalként, vagy idősebb korban. Emellett javul a közérzetünk és a memóriánk, ezáltal pedig a személyes jólétünk is.
Liechtenstein nevezetességei és látnivalói

Liechtenstein apró mérete ellenére gazdag programkínálattal várja a látogatókat. Vaduz kulturális központként múzeumokkal és történelmi épületekkel, míg a környező Alpok túraútvonalakkal és ételek százaival csábítja az utazókat. A könnyen bejárható természet, a különleges épületek és a helyi borkóstolók teszik teljessé a kirándulók élményét
Az élethosszig tartó tanulás, mint önbizalomforrás

Amikor új kihívással találjuk szembe magunkat, szinte automatikusan felmerül bennünk a kétely, hogy vajon elég jók leszünk-e hozzá. Az ismeretszerzés folyamata nem mindig egyszerű, hiszen a tudás mellé gyakran társulnak bizonytalanságok is. Mégis, ahogy végigmegyünk ezen az úton, az apró sikerek összeadódnak és egyre erősebb kapaszkodót adnak az életünk során. Így válik a tanulás nemcsak műveltséggé, hanem a mindennapi helytállás egyik alapjává.
Hasznos tanácsok és tippek orrdugulás, arcüreggyulladás esetére

Megérkezett az ősz, ezzel együtt jönnek a légúti betegségek, melyekkel a közösségbe járó gyerekek sajnos más találkozhattak is. Hoztam néhány házipraktikát, amivel segíthetjük a gyógyulást és enyhíthetjük a tüneteket.
Mit jelent a hold légzés és mi a szerepe az elalvásban?

Az alvászavarok manapság népbetegséggé váltak: egyre többen küzdenek azzal, hogy hosszú percekig, sőt órákig forgolódnak az ágyban, mire végre sikerül elaludniuk. A stressz, a képernyők kék fénye, a felgyorsult életmód és a túl sok inger mind hozzájárul ahhoz, hogy este nehéz kikapcsolni.
Hogyan készüljünk fel biztonságosan a túrázásra?

A természetjárás egyik legnagyobb előnye, hogy bárki számára elérhető, és nem igényel különleges felszerelést vagy tanfolyamot. Mégis érdemes néhány alapvető dologra figyelni, hogy a kirándulás élménye ne váljon kellemetlenné.