Menü

Kalóriaszámlálás – igen, vagy nem?

A legtöbb fogyókúra arra épít, hogy az eddiginél kevesebb kalóriát fogyaszt a diétázó, ezáltal pedig fogyni fog. Ezt tartják a diéták alapelvének, de egyben ez az egyik legvitatottabb módszer. Az a kritikája, hogy ha a diétázó felhagy a fogyókúrával, akkor még az előzőekhez képest is könnyebben visszahízik, mivel hirtelen több kalóriát kezd fogyasztani, majd pillanatok alatt kialakul a jojó-effektus. Mi tehát az igazság?

A fogyáshoz tényleg többek között arra van szükség, hogy a diétázó csökkentse a kalória-bevitelét.  Azonban nem ez az egyetlen szempont, amit érdemes figyelni: fontos a szénhidrát-, valamint a rosttartalom, valamint az egészséges összetevők is. A kalóriaszámolás előnye és hátránya is egyben, hogy akár pizza, vagy túrós bukta fogyasztásával is elérhető, hogy valaki a korábbiaknál kevesebb kalóriát fogyasszon, ha elkezd kalóriát számolni. Ez azonban biztosan nem az egészséges fogyás titka.

Mikor és hogyan érdemes hát kalóriát számolni? Leginkább a diéta elején és végén. A diétát nem érdemes halogatni, hanem bele kell vágni, amikor éppen adott valakiben a lendület és a belső motiváció. Azonban segítség lehet a későbbiekre nézve, ha pár napig még a hétköznapi étkezés kalória-bevitelét számolja valaki. Elképzelhető, hogy meg fog lepődni: a legtöbb ember a diétáknál javasolt kalóriamennyiség sokszorosát fogyasztja. Ezután érdemes megvizsgálni a valószínűsíthető kalória-igényt. Ez a tévhittel ellentétben nemcsak a testsúlytól függ. Fontos szempont még a magasság, az életkor, a sportolási szokások, a munka típusa (pl. fizikai, vagy ülőmunkát végez-e valaki), valamint az anyagcsere gyorsasága. Hasznos lehet lépcsőzetesen csökkenteni a kalória-bevitelt, ha nagy a különbség a hétköznapi és a diétás kalóriamennyiség között.

A fogyás ugyanis az elején gyorsabb, amíg nagyobb testsúlyból kell veszíteni, később viszont belassulhat, amikor már kicsi a súlyfelesleg. Ezen a ponton érdemes tovább csökkenteni a bevitt kalóriát, azonban aki rögtön a legalacsonyabbal kezdi, az ezt nem tudja megtenni. Ráadásul sokkal nehezebb a diéta, ha hirtelen csökkenti a bevitt kalóriát, és nehéz hosszú távon fenntartani, sőt még az anyagcserét is összezavarhatja! A legjobb, ha a diéta előtti kalóriaszámolást nem mindennapos számlálás követi, hanem az étkezés megreformálása. Majd a diéta legvégén lehet fontos visszatérni a számoláshoz, amikor már az utolsó kilókkal küzd a diétázó, és az említettek szerint lassabb a fogyás üteme. A kalóriaszámolás azoknak lehet még praktikus, akiknek nehézséget okoz a megfelelő mennyiségű étel fogyasztása, és túl sokat (vagy túl keveset) esznek.

Abba azért gondoljon bele, hogy míg az egészséges étkezés lehet egy életmód, a kalóriaszámolás nemigen fenntartható egy életen át. Bármilyen, az otthonon kívüli étkezéseknél nehézség a számolgatás, és legtöbbször nem is kaphat valós eredményt. A számolás idején azonban sokat tanulhat az egészséges és kiegyensúlyozott étkezésről.

Ha nem előírt étrendet követ, akkor a kalóriaszámolás bonyolultnak tűnhet. Jövő heti cikkünkben ehhez adunk hasznos tippeket. 

Fotó:
pixabay.com

A túlsúly lelki hatásai

Kutatások kimutatták, hogy a súlyfelesleggel küzdő tinik szervezete fele annyi tesztoszteront termel, mint a normál súllyal rendelkező társaik. És ez nem, hogy jobb lesz ahogy idősödnek, hanem egyre rosszabb

Tippek a gyorsabb fogyásért

A „gyors fogyás” tervet természetesen az is befolyásolja, hogy mennyi feleslegről beszélünk. Másképp kell nekiállni, ha csak néhány kiló pluszról van szó, és másképp, ha évek óta küzdünk komolyabb súlytöbblettel.

Miért nem szabad gyorsan fogyni?

A plusz 5-10-15-20 kilót nem egy hónap alatt rántottuk magunkra, akkor miért kellene azt pár hét alatt ledobni? Senki sem úgy ébred reggel, hogy „véletlen” hízott 20 kilót, az hosszú évek munkájának eredménye, ahogy a fogyás is így kell, hogy történjen.

Ételek, amelyek étvágycsökkentő hatásúak

Számos olyan étel létezik, amely azon túl, hogy finom, még abban is segít, hogy lassabban éhezz meg. Ezek az ételek egész napra eltelítenek, feltöltenek energiával, vagy éppen megregulázzák a vércukorszintet.

Fájdalommentes edzés

Aki rendszeresen sportol, becsülettel edz, bizony szembesülhet gyakran a „problémával”, vagy inkább jelenséggel, hogy edzés után 1-2 nappal izomláz keletkezi, fáj itt-ott, nehézkes a lépcsőzés, ropognak az ízületek. Hogyan kerülhetőek el az edzés alatti - utáni sérülések, fájdalmak?