Vezetéstechnikai tippek ködös időre
- Dátum: 2014.11.11., 15:29
- ablaktörlő, autó, autóvezetés, biztonsági öv, eső, féktávolság, fényszóró, gépjármű, gépkocsi, gyerekülés, helyzetjelző, hideg idő, kocsi, köd, ködlámpa, ködzárófény, követési távolság, KRESZ, látási viszonyok, pára, parkolás, szélvédő, tél, téli gumi, vezetés, vezetéstechnikai tréning
A tél közeledtével egyre gyakoribb a ködös időjárás, és ilyenkor sajnos a balesetek száma is növekszik a rossz látási viszonyok következtében. Vajon mit tehetünk ennek megelőzése érdekében? Természetesen igyekezzünk óvatosan vezetni, na és persze előrelátóan – na de éppen akkor, amikor nem lehet előre látni még a következő bokrot sem? Olvassák el vezetéstechnikai tippjeinket, hogy ködös időben is biztonságosan tudjanak vezetni!
- Bár sokszor elbagatellizáljuk, de nagyon fontos az autó műszaki állapota, így a tél bekövetkezte előtt érdemes autónkat átvizsgáltatni, és felkészíteni a nehezebb időjárási körülményekre. Ugyanis nagyon nem mindegy, hogy például jól működik-e a fék, vagy kellően erősen világítanak-e a fényszórók. Ha van ködlámpa az autónkon, akkor azt főleg ellenőriztessük, mert ennek hibája a ritkább használat miatt később szokott kiderülni. Érdemes átnézetni, vagy kicseréltetni az ablaktörlőket és téli szélvédőmosó folyadékkal feltölteni a gépjármű tartályát. Szerezzük be a jégkaparókat, törlőrongyokat, amik segítségünkre lehetnek az ablakok megtisztításában.
- Az sem mindegy, hogy miként használjuk a ködlámpát, valamint a ködzárófényt (ami a hátsó ködlámpa hivatalos megnevezése). Ezeknek nem véletlenül van külön elnevezése: sokan nem tudják, de nem kell feltétlenül egyszerre használni őket. A KRESZ mindezt a szubjektív belátásunkra bízza, így szabályozás erre nem létezik, csak jól megválasztott alkalmazás. Figyeljünk oda rá, hogy akkor használjuk az első ködfényszórókat, ha tényleg rosszak a látási viszonyok, és kb. 100 méter alatt van a látótávolság. Ha ennél jobb viszonyokkal találkozunk, akkor a ködlámpa zavarhatja, elvakíthatja a szembejövőt, ami nagyon balesetveszélyes. Nem kell a ködlámpát már egy kicsit esős, párás időben bekapcsolni! A ködzárófény használatakor legyünk még óvatosabbak, hiszen ezt csak a mögöttünk jövő látja, és ha a fény túlzóan erős, akkor az hosszú távon zavarhatja őt a vezetésben. Tényleg csak nagy köd esetén használjuk, és addig, míg mögénk nem ér egy autó. Ha tartósan kocsikáznak mögöttünk, akkor mindenképp kapcsoljuk ki!
- 7 °C alatt már téligumi használata javasolt, így ha Ön még nem rendelkezik téli kerekekkel, akkor mindenképp vásárolja meg! Nemsokára ki kell cserélni az autók „papucsait”. Nyári gumival hideg, ködös időben autózni nagyon veszélyes, és jelentősen növeli a csúszásveszélyt, valamint a féktávolságot. Érdemes a gumicserére már időben bejelenteni az autót, mert a tél bekövetkeztével mindenki egyszerre szeretne gumit cseréltetni, ez pedig sokakat hoz olyan helyzetbe, hogy pár napig még nyári gumival közlekednek az ezzel ellentétes időjárási viszonyok közepette is.
- A parkolásnál különösen legyünk óvatosak. Ködös időben ne hagyjuk az autónkat az út szélén, és ne álljunk be olyan helyre, ahol a másik autónak túlságosan meg kell közelítenie a gépjárművünket. Jusson eszünkbe, hogy a rossz látási viszonyok miatt esetleg egyáltalán nem veszik észre a kocsinkat! Ha mégis kénytelenek vagyunk ilyen helyen parkolni, akkor használjunk fényjelzést, például kapcsoljuk be a vészvillogót, és hosszabb időre semmiképp ne hagyjuk ilyen helyen a gépkocsit.
- Természetesen döntő lehet a megfelelően megválasztott sebesség. Ha valóban célba szeretnénk érni, akkor inkább menjünk lassabban, és a tél közeledtével számoljunk hosszabb menetidővel!
- Tartsunk nagy követési távolságot! A ködben sokan támpontnak használják az előttük haladó autó hátsó fényszóróit, amely ilyenkor könnyebbséget jelent a vezetésben. Azzal azért számoljunk, hogy legtöbb esetben nem ismerjük az előttünk haladó autóst, és nem lehetünk biztosak a vezetési képességeiben! Így ha rosszul vezet, vagy dönt valamilyen helyzetben, az minket is balesetveszélybe sodorhat! Számoljunk azzal is, hogy ködben az előttünk haladó hirtelen fékezésre kényszerülhet valamilyen későn észrevett dolog miatt, ha pedig túlságosan közel vagyunk hozzá, akkor hiába haladunk lassan, ütközésveszélyes helyzetbe kerülhetünk.
- Vegyük komolyabban az előírásokat, és minden esetben használjuk a biztonsági övet, valamint a gyerekülést! Megcsúszásnál, vagy hirtelen fékezésnél még városon belül is döntő lehet a megfelelő rögzítés, tehát kisebb távolságra is csak így induljunk el!
- Ha szerepel a jogosítványunkban, hogy szemüveggel, vagy kontaktlencsével kell vezetnünk, akkor ezt vegyük komolyan! Rossz látási viszonyok között ez döntő lehet. A rendőrség egyébként ezt fokozottan ellenőrizni fogja a hírek szerint, vélhetően nem véletlen, hogy erre az időszakra esett ez az ellenőrzési akció. Természetesen a saját és mások biztonsága érdekében tegyük ezt elsősorban, és ne csak az ellenőrzés miatt, és annak ideje alatt.
- Ha választhatunk, hogy mikor autózunk, akkor inkább nappal induljunk útnak, még szürkület, sötétedés előtt! Az esős, ködös idő fokozottabban veszélyes naplemente után, mert még nehezebb látási viszonyokkal kell megküzdenünk. Amit esetleg világos, de ködös időben még éppen észreveszünk, azt lehet, hogy sötétben már nem látjuk meg, tehát legyünk óvatosak!
- Amennyiben gyalogosan közlekedünk, akkor ne felejtsünk el azzal számolni, hogy az autók féktávolsága ilyenkor megnövekedhet, és különösen legyünk körültekintőek, mert nem biztos, hogy az autós észrevesz minket akkor sem, ha mi látjuk őt. Persze ha a volán mögött ülünk, akkor is gondoljunk arra főleg városon belül, hogy bármikor találkozhatunk egy merész gyalogossal.
- Léteznek direkt ködös, és csúszós időt szimuláló vezetéstechnikai tréningek. Ha bizonytalannak érezzük magunkat, vagy ha tudatosak vagyunk, akkor érdemes lehet egy ilyen minitanfolyamra és próbára beiratkozni, mert akár életet is menthet, ha rendezett körülmények között, szakember mellett szerezzük meg a szükséges gyakorlatot.
Fotó:
pixabay.com
Napközbeni szundikálás a munkahelyen
Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.
Karácsony hitelből
Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.
Becézgetések egy munkahelyen
Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.
Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?
Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?
Cipősdoboz akció - csatlakozz!
„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!