Menü

Utazós diéta

Egy biztos, a nyári hónapok alatt - természetesen az egészséges életmód jegyében - rugalmasabban kell kezelni a diétát, cseréket kell iktatni az étrendbe, nem romlandó ételeket kell pakolni a bőröndbe.

Nyilván nem a kifogásokat segítek megkeresni, csak arra próbálok célozni, hogy hiába van leírva a csirke-zöldség, ami melegen, frissen finom, sajnos nem mindig kivitelezhető ez nyáron. Az utazás és nyaralás nem a csirke-saláta időszaka, bár a legtöbb strandon lehet kérni gyros-tálat salátával, krumpli nélkül és a legtöbb étteremben van egészséges menü, de sokszor útközben kell megoldani a diétás étkezést, ami lehetőleg ne legyen romlandó és finom legyen. Mindig szoktam mondani a férjemnek, hogy aki nem diétázik, az befut egy pékségbe egy virslis kifliért, eszik egy hamburgert, vagy lángost a strandon, nasinak meg elnyal egy fagyit és magasról tesz rá, hogy mi egészséges és mi diétás.

Akinek viszont oda kell figyelnie, vagy oda akar figyelni a vonalaira, egészségére, formájára, nos neki egyáltalán nem megoldható pillanatok alatt az étkezés. Nyáron, amikor sokan nyaralni mennek, különösen jogos a kérdés, hogy vajon utazás alatt hogyan lehet megoldani a diétát. Azt a verziót elvetném, hogy azt hitessük el magunkkal, „oké ez a két hét nem számít, most ehetek bármit”, utána meg otthon sír az ember a mérlegen meg a tükör előtt, hogy „de hát én alig ettem a lángosból és a hamburgerből, fagyiból is csak a gyerek maradékát nyaltam el”. Nem. Ezt az alternatívát nem tartom megoldásnak. Az eddigi edzéseink, diétánk, többhetes munkánk eredményét nem szabad egy nyaralás alatt eldobni, aki pedig ezután kezdi majd a diétáját, nem mindegy, hogy mennyi pluszkilót tesz még hozzá a kezdetek előtt egy egyhetes „all inclusive” nyaraláson.

Mit tegyünk, ha te tényleg oda akarunk figyelni, vigyázni szeretnénk és sem az étkezést, sem a sportot nem szeretnénk száműzni egy utazás miatt?

Nos az már nagyon jó, ha odáig eljutunk, hogy tervezünk, számolunk, előregondolkodunk és próbáljuk kihozni a helyzetből a legjobbat. Ha teljes ellátást kértünk a szabadságunk alatt, akkor nem nehéz a dolgunk, hiszen az éttermek, panziók svédasztalos kínálatából csak ki kell választani a tojást, húsokat, halat, felvágottakat, zöldséget, salátát, natúr joghurtokat, magvakat, zabot, teljes kiőrlésű pékárukat és a gyümölcsöket. Főtt ételnél lehet kérni húsételt vagy halételt, zöldséggel, esetleg egy könnyű zöldséglevessel, ásványvízzel. A panírozott, zsíros, cukros ételekből ne válasszunk, és az üdítőket is mellőzzük, ha a formánkat tartani szeretnénk. A szállodák legtöbbjében találni konditermet, de el lehet menni bármikor kocogni egyet például a reggeli előtt amíg a család még alszik.

Ha azonban a nyaralás, utazás alatt magunknak kell gondoskodnunk az étrendünkről, akkor sem vagyunk nehéz helyzetben. Nézzük, mi mindent tudunk magunkkal vinni nyaralás idején!

A bőröndbe mindenképp pakolnék zabpelyhet, vagy akár kész bolti cukormentes zabkását, ezt csak felfőzzük, ízesítjük és máris kész a reggelink. Ha nem édesre vágyunk, akkor extrudált kenyér vagy pufirizs a megoldás egy natúr tonhalkonzervvel, zöldséggel, vagy ha meg tudjuk oldani a hűtést, akkor felvágottakat, vagy mozzarellát, házi készítésű fasírtot, esetleg egy zacskó salátát is vihetünk. Utóbbit ebédre is fogyaszthatjuk tonhallal és pufirizzsel, vagy teljes kiőrlésű kenyérrel. A nasira is van ötletem: az étkezések között nekem mindig jól esik egy proteinszelet vagy proteinturmix, esetleg egy kis mogyoró, vagy kesudió, cukormentes müzli, vagy nyers ropogtatnivaló zöldségek, például sárgarépa.

Utazás előtt mindig sütök zablisztből muffint vagy diétás kekszeket, ezek is elállnak pár napig és hűteni sem kell. Jó, ha van nálunk fehérjepor, ha épp édességre vágyunk, csak vízzel összerázzuk és kész is. Amit viszont nem kell vinni, mert meg tudjuk venni a helyi boltokban, azok a zöldségek, gyümölcsök, zsírszegény sajtok, natúr joghurt. Túrót nem minden országban találni, de ahhoz hasonló termékeket igen, a cottage cheese a legtöbb helyen fellelhető. Szerencsére azt tapasztalom, hogy az elmúlt évekhez képest egyre több fagyizó kínál cukormentes fagyit és sütit, ha szerencsénk van, találni fogunk ilyen fagylaltozót, vagy cukrászdát.

Nem nehezebb a diéta nyaraláskor és nem kivitelezhetetlen a minőségi étrend utazáskor, az egészséges életmód nyáron is folytatható vagy elkezdhető, a szabadság és a strandolás nem lehet kifogás. Nyaralás után pedig ugyanazt – ha nem jobb - formát látjuk majd a tükörben, amiért annyi mindent megtettünk.

Martinka Dia

A túlsúly lelki hatásai

Kutatások kimutatták, hogy a súlyfelesleggel küzdő tinik szervezete fele annyi tesztoszteront termel, mint a normál súllyal rendelkező társaik. És ez nem, hogy jobb lesz ahogy idősödnek, hanem egyre rosszabb

Tippek a gyorsabb fogyásért

A „gyors fogyás” tervet természetesen az is befolyásolja, hogy mennyi feleslegről beszélünk. Másképp kell nekiállni, ha csak néhány kiló pluszról van szó, és másképp, ha évek óta küzdünk komolyabb súlytöbblettel.

Miért nem szabad gyorsan fogyni?

A plusz 5-10-15-20 kilót nem egy hónap alatt rántottuk magunkra, akkor miért kellene azt pár hét alatt ledobni? Senki sem úgy ébred reggel, hogy „véletlen” hízott 20 kilót, az hosszú évek munkájának eredménye, ahogy a fogyás is így kell, hogy történjen.

Ételek, amelyek étvágycsökkentő hatásúak

Számos olyan étel létezik, amely azon túl, hogy finom, még abban is segít, hogy lassabban éhezz meg. Ezek az ételek egész napra eltelítenek, feltöltenek energiával, vagy éppen megregulázzák a vércukorszintet.

Fájdalommentes edzés

Aki rendszeresen sportol, becsülettel edz, bizony szembesülhet gyakran a „problémával”, vagy inkább jelenséggel, hogy edzés után 1-2 nappal izomláz keletkezi, fáj itt-ott, nehézkes a lépcsőzés, ropognak az ízületek. Hogyan kerülhetőek el az edzés alatti - utáni sérülések, fájdalmak?