Menü

Vitaminok szerepe az izomépítésben

A maximális teljesítmény érdekében elengedhetetlen minden szükséges tápanyag biztosítása. A szervezetben zajló milliónyi biokémiai folyamatban bizony jelentős szerepe van a mikronutrienseknek.

A vitaminok által segített folyamatok között a legfontosabbak:

fehérjeszintézis (a szervezet azon képessége, hogy a fehérjét az izom építésére használja)

hormonszint szabályozás (a tesztoszeron hormon alapvető ebben a tekintetben)

anyagcsere szabályozás (szabályozza az energiaszintet, növekedést és az izomzat regenerációját)

Miből mennyit?

Egy minőségi multivitamin elég lehet a legtöbb sportoló vitamin- és ásványi anyag szükségleteinek kielégítésére. Sportolók esetén általában elmondható, hogy a hivatalos RDA (felnőttek számára szükséges napi beviteli mennyiség) nem elegendő, hiszen a sporttevékenység által kifejtett stressz hatására káros gyökök szabadulnak fel a szervezetben, amelyek leküzdése elsősorban az antioxidánsok feladata. Így a regeneráció is gyorsul a vitaminok hatására.

Két egymással szemben álló szélsőség alakult ki nagyjából a vitaminokkal kapcsolatban. Egyik oldalon a megszámlálhatatlan mennyiségű bogyót magukba tömők állnak, míg a másik oldalon tökéletes meggyőződéssel hangoztatják, hogy minden szükséges vitamin benne van az élelmiszerekben. A megoldás azonban valahol a kettő között van.

Ha maximalizálni akarod az izomnövekedést, akkor a vitaminokkal és ásványi anyagokkal nem szabad spórolni. Ne hagyd félrevezetni magad azok által, akik szerint az élelmiszerekben épp elég a vitamin, mert ez nem igaz, ez a téma már rég lejárt.

Mitől függ egy vitamin minősége?

A vitaminok nem egyformán gyártódnak. A minőség szempontjából fontos tényezők a felszívódás gyorsasága és az összetevők tisztasága. A vitamin kiválasztásakor legyen alapvető szempont, hogy ne tartalmazzon túl sok egyéb hozzáadott anyagot. A túlságosan alacsony ár mindig gyanús a minőség szempontjából.

E vitamin: A C vitaminhoz hasonlóan egy erőteljes antioxidáns. Az E vitamin előnyei a C vitaminéhoz hasonlóak. Ám eltérően a C vitamintól az E zsírban oldódó, ami azt jelenti, hogy a szervezet képes tárolni. A kutatások alapján 1000 IU (nemzetközi egység) mennyiségben is teljesen biztonságos a használata.

B vitaminok (B vitamin komplex): Fokozzák az energiaellátást azzal, hogy segítik a vérkeringést és az oxigénellátást. Fontos szerepük van az anyagcserében, a stressz leküzdésében. A B vitaminok fontosságában nincsen sorrend, legcélszerűbb egy B vitamin komplexet használni.

B2 vitamin (riboflavin): Szükséges a tiroid funkcióhoz és az anyagcseréhez.

B3 vitamin (niacin): A B2 vitaminhoz hasonlóan elengedhetetlen a normál tiroid hormon termeléshez. De fontos része a glükóz tolerancia faktornak, amely a vércukor emelkedése esetén kerül kibocsátásra.

B5 vitamin (pantoténsav):Legfontosabb szerepe az energiatermelésben van, támogatja a mellékvesekéreg működését.

B6 vitamin (piridoxin):Normalizálja a tiroid hormon termelését és az anyagcserét.

Choline:A máj termeli természetes formában. Szerepe van a zsíranyagcserében, hiánya estén a zsír lerakódhat a májban

Inozitol:A B komplex része, akárcsak a choline. A szervezet is előállítja. A choline-nal együtt járul hozzá a zsíranyagcseréhez.

Kalcium: Rendkívül fontos feltétele az izomépítésnek. A kalcium ion a vérkeringésben a legfontosabb tápanyagszállító. Tápanyagok kellenek ahhoz is, hogy a kreatin és a fehérje a megfelelő helyre jusson el – az izomsejtekbe. Vagyis ez azt jelenti, hogy a megfelelő mennyiségű kalcium nélkül a fehérje és a kreatin sem megfelelően hatékony. A kalcium csontépítőként is ismert. De más, több száz, szervezetben zajló folyamatban részt vesz, mint amilyen az izomműködés.

Sportolóknak legalább 2000 mg kalciumra van szükségük naponta.

ZMA: Hallottál már erről a kombinációról? Meghatározott arányú cink, magnézium és B6 vitaminból áll. Ez a kombináció segít növelni a hormontermelést, feltéve, ha nincs a gyomrodban akkor kalcium is (a kalcium ugyanis gátolja a felszívódását.

Ebben a cikkben csak a legfontosabb tényezőket és anyagok vannak feltüntetve, természetesen a vitaminok és ásványi anyagok komplexen járulnak hozzá a szervezet hibátlan működéséhez.

Miből látni, hogy valaki dehidratált?

A vízfogyasztás az év minden hónapjában fontos, de nyáron különösen lényeges. Ha bizonyos tünetek jelentkeznek, akkor nem ittunk eleget és már dehidratáltak vagyunk.

Természetes megoldások cserepes ajkak ellen

Ajkunkon más a bőr felépítése, mint az arc többi részén. Az ajak bőre 3-5 sejtréteggel vékonyabb, hiszen hiányzik a bőr alatti zsírréteg, hiányoznak az izzadtság és faggyúmirigyek. Ezért a téli jeges levegő és a fűtött szoba száraz levegője közötti hőmérséklet-változáshoz nehezen alkalmazkodik. Az ajak száraz lesz és repedezett. Az ajakápolás a hiányzó faggyúmirigyek miatt különösen télen kényes feladat.

Tippek pajzsmirigy problémákkal küzdőknek

A szakemberek úgy vélik, hogy a megváltozott étkezési szokások állnak annak hátterében, hogy egyre több a pajzsmirigy beteg. Ennek jártunk utána!

Látásjavító zöldség, gyümölcs és hal

A szem egészségének megőrzéséért sokat tehetünk szemtornával, szemcseppekkel, de helyes táplálkozással is. Rengeteg olyan vitamin, ásványi anyag és más összetevő létezik, melyek megfelelő bevitele a szem karbantartásában is segíthet!

A fenyőmag jótékony hatásai

A fenyőmag finom és egészséges, viszont elég drága. Nem véletlenül, hiszen termesztése időigényes, begyűjtése pedig körülményes. Valóban fenyőkön terem, de csak néhány fajta termése elég nagy ahhoz, hogy érdemes legyen foglalkozni vele, ezek a Pinus cembroides, sibirica, edulis, pinea és koraiensis.