Menü

Vitaminok szerepe az izomépítésben

A maximális teljesítmény érdekében elengedhetetlen minden szükséges tápanyag biztosítása. A szervezetben zajló milliónyi biokémiai folyamatban bizony jelentős szerepe van a mikronutrienseknek.

A vitaminok által segített folyamatok között a legfontosabbak:

fehérjeszintézis (a szervezet azon képessége, hogy a fehérjét az izom építésére használja)

hormonszint szabályozás (a tesztoszeron hormon alapvető ebben a tekintetben)

anyagcsere szabályozás (szabályozza az energiaszintet, növekedést és az izomzat regenerációját)

Miből mennyit?

Egy minőségi multivitamin elég lehet a legtöbb sportoló vitamin- és ásványi anyag szükségleteinek kielégítésére. Sportolók esetén általában elmondható, hogy a hivatalos RDA (felnőttek számára szükséges napi beviteli mennyiség) nem elegendő, hiszen a sporttevékenység által kifejtett stressz hatására káros gyökök szabadulnak fel a szervezetben, amelyek leküzdése elsősorban az antioxidánsok feladata. Így a regeneráció is gyorsul a vitaminok hatására.

Két egymással szemben álló szélsőség alakult ki nagyjából a vitaminokkal kapcsolatban. Egyik oldalon a megszámlálhatatlan mennyiségű bogyót magukba tömők állnak, míg a másik oldalon tökéletes meggyőződéssel hangoztatják, hogy minden szükséges vitamin benne van az élelmiszerekben. A megoldás azonban valahol a kettő között van.

Ha maximalizálni akarod az izomnövekedést, akkor a vitaminokkal és ásványi anyagokkal nem szabad spórolni. Ne hagyd félrevezetni magad azok által, akik szerint az élelmiszerekben épp elég a vitamin, mert ez nem igaz, ez a téma már rég lejárt.

Mitől függ egy vitamin minősége?

A vitaminok nem egyformán gyártódnak. A minőség szempontjából fontos tényezők a felszívódás gyorsasága és az összetevők tisztasága. A vitamin kiválasztásakor legyen alapvető szempont, hogy ne tartalmazzon túl sok egyéb hozzáadott anyagot. A túlságosan alacsony ár mindig gyanús a minőség szempontjából.

E vitamin: A C vitaminhoz hasonlóan egy erőteljes antioxidáns. Az E vitamin előnyei a C vitaminéhoz hasonlóak. Ám eltérően a C vitamintól az E zsírban oldódó, ami azt jelenti, hogy a szervezet képes tárolni. A kutatások alapján 1000 IU (nemzetközi egység) mennyiségben is teljesen biztonságos a használata.

B vitaminok (B vitamin komplex): Fokozzák az energiaellátást azzal, hogy segítik a vérkeringést és az oxigénellátást. Fontos szerepük van az anyagcserében, a stressz leküzdésében. A B vitaminok fontosságában nincsen sorrend, legcélszerűbb egy B vitamin komplexet használni.

B2 vitamin (riboflavin): Szükséges a tiroid funkcióhoz és az anyagcseréhez.

B3 vitamin (niacin): A B2 vitaminhoz hasonlóan elengedhetetlen a normál tiroid hormon termeléshez. De fontos része a glükóz tolerancia faktornak, amely a vércukor emelkedése esetén kerül kibocsátásra.

B5 vitamin (pantoténsav):Legfontosabb szerepe az energiatermelésben van, támogatja a mellékvesekéreg működését.

B6 vitamin (piridoxin):Normalizálja a tiroid hormon termelését és az anyagcserét.

Choline:A máj termeli természetes formában. Szerepe van a zsíranyagcserében, hiánya estén a zsír lerakódhat a májban

Inozitol:A B komplex része, akárcsak a choline. A szervezet is előállítja. A choline-nal együtt járul hozzá a zsíranyagcseréhez.

Kalcium: Rendkívül fontos feltétele az izomépítésnek. A kalcium ion a vérkeringésben a legfontosabb tápanyagszállító. Tápanyagok kellenek ahhoz is, hogy a kreatin és a fehérje a megfelelő helyre jusson el – az izomsejtekbe. Vagyis ez azt jelenti, hogy a megfelelő mennyiségű kalcium nélkül a fehérje és a kreatin sem megfelelően hatékony. A kalcium csontépítőként is ismert. De más, több száz, szervezetben zajló folyamatban részt vesz, mint amilyen az izomműködés.

Sportolóknak legalább 2000 mg kalciumra van szükségük naponta.

ZMA: Hallottál már erről a kombinációról? Meghatározott arányú cink, magnézium és B6 vitaminból áll. Ez a kombináció segít növelni a hormontermelést, feltéve, ha nincs a gyomrodban akkor kalcium is (a kalcium ugyanis gátolja a felszívódását.

Ebben a cikkben csak a legfontosabb tényezőket és anyagok vannak feltüntetve, természetesen a vitaminok és ásványi anyagok komplexen járulnak hozzá a szervezet hibátlan működéséhez.

Méregtelenítés. Valóban szükséges?

Nagy divat a méregtelenítés, a lúgosítás, a tisztítókúrák virágkorát éljük, de vajon tényleg szükséges méregteleníteni a szervezetünket? Valóban ilyen módon kell megszabadulnunk a felhalmozódott salakanyagoktól?

Tippek a frontot okozó tünetek ellen

Az időjárás, a frontok alakulása sokunk életét befolyásolja napi szinten, akár tudunk róla, akár nem. Vannak ugyanis, akik nem is hozzák összefüggésbe az időnkénti elviselhetetlen fejfájásukat, ízületi fájdalmaikat, rossz közérzetüket, például egy közelgő melegfront érkezésével.

A D-vitamin túladagolás veszélyei

Abban az esetben beszélünk D-vitamin túladagolásról, ha táplálék kiegészítők formájában magas dózisban és hosszú távon fogyasztjuk ezt a zsírban oldódó vitamint. Lássuk, hogy milyen okai, tünetei és veszélyei lehetnek a D-vitamin túladagolásának.

Melyek az inzulinrezisztencia tünetei?

Szervezetünkben egyáltalán nem mindegy, milyen a vércukorszintünk. Ennek szabályozásában tölt be fontos szerepet az inzulin. Inzulinrezisztencia esetében a sejtek "éheznek", ugyanis a sejtek rezisztensek lesznek az inzulin hatására, nem veszik fel a cukrot, és lényegesen több inzulinnak kell jelen lennie a vérben ahhoz, hogy sejtbe a cukor bejuthasson.

Az endometrózisról

Március 28. az endometrózis világnapja. Az endometrózis egy nagyon komoly megbetegedés, világszerte nagyjából 70 millió nőt érint. Észrevétele nem lehetséges ultrahanggal, csak műtéti úton. Nem lehet eléggé hangsúlyozni az egészségügyi szűrések fontosságát, és bizonyos tünetekre való figyelmet!