Menü

A B-vitamin komplex tagjai

A B-vitaminokat együttes néven úgy hívjuk, hogy B-komplex. A komplex tagjainak külön-külön is fontos feladata van a szervezet egyensúlyban tartásában, sőt, sokszor átfedést is találunk a funkciók között. Általánosságban elmondható azonban, hogy a immunrendszer, a mentális egyensúly és a szív egészségében játszanak kiemelten fontos szerepet, valamint szépségápolás szempontjából sem utolsók, hiszen a haj, a bőr és a köröm épsége is ezeknek a vitaminoknak köszönhető.

A B-komplex tagjai a következők:

B1-vitamin (tiamin)
B2-vitamin (riboflavin)
B5-vitamin (pantoténsav)
B6-vitamin (piridoxin)
B7-vitamin (biotin)
B9-vitamin (inozitol)
B12-vitamin (kobalamin)

A B1-vitamin fő funkciója a szénhidrát-anyagcsere enzimjeinek segítése, az idegrendszer, valamint a szív- és érrendszer megfelelő működésének támogatása. Teljes kiőrlésű gabonakészítményekben és olajos magvakban is megtalálható.

A B2-vitamin egy erős antioxidáns, ami az immunrendszert erősíti, valamint a haj, a bőr és a körmök épségét is segít megóvni. Jellemzően tejtermékekben, tojásban, májban és halban található meg, de a marhahús is tartalmaz riboflavint, akárcsak az avokádó.

A B5-vitamin segíti mind a szénhidrátok, a zsírok és a fehérjék hasznosulását is, nem meglepő hát, hogy aki diétába kezd, annak elengedhetetlen, hogy pantoténsavat is bevigyen a szervezetébe. Emellett idegvédő hatása is van, valamint egyes kutatások szerint segít a dohányzásról való leszokásban és migrén esetén is. Legfőbb forrásai a hal, máj, hüvelyesek, joghurt, valamint a brokkoli.

A B6-vitamin a komplex egyik legfontosabb tagja, mivel ez látja el a legtöbb és legkülönfélébb feladatot. Elsősorban a vörösvérsejtek képzésében játszik szerepet, de elengedhetetlen a szénhidrát anyagcserében, a szerotonin szintézisében – ezáltal a depresszió tüneteinek enyhítésében – valamint álmatlanság és premenstruációs-szindróma ellen is hasznosnak bizonyul. Főként szárnyasokban, halakban, csicseriborsóban és a banánban található meg.

A B-9 vitamin szintén fontos szerepet játszik az boldogság hormon, azaz a szerotonin termelődésében, ezen kívül pedig a B12-vitamin felszívódásában és a sejtosztódásban, azaz a regenerációban is nélkülözhetetlen. A legjobb B9-vitamin forrás a belsőségek, tojássárgája, tejtermékek, sárgarépa, sárgabarack, sárgadinnye és paprika.

Végül pedig a B12-vitamin, ami a már korábban említett vörösvérsejtek termelődésében, az idegrendszer megfelelő működésében és a DNS-képződésben is kiemelten fontos szerepet játszik. A legfőbb élelmi forrásai a hal, tojás, tejtermékek és általánosságban a húsok.

A világ legegészségesebb sajtja

A sajt rengeteg koleszterint, telített zsírsavat és nátriumot tartalmaz, nem véletlen, hogy sokáig mumusnak számított a táplálkozás szakértők számára. A szakemberek arra intettek, hogy ha szeretnénk elkerülni az elhízás és a szívbetegség veszélyét, akkor ne nagyon együnk sajtot. Az elmúlt években azonban átértékelték a sajtféléket, miután több kutatás is bizonyította pozitív hatásukat.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.

Az elhízás valódi okai

A testsúlyt genetikai tényezők, az anyagcsere sebessége és pszichés eredetű tényezők egyaránt befolyásolják. Az éhség alapvetően elsődleges motiváció, az evés rögzült viselkedésforma, de ami az állatoknál egyszerű szabályozási mechanizmus, az embernél több tényező által meghatározott, bonyolult folyamattá válik, amelynek szociális és kulturális vonatkozásai is vannak.

Az evés boldogít?

Léteznek ételek, amelyek boldogítanak, ugyanis némely élelmiszerben megtalálható a boldogsághormonnak is nevezett szerotonin képződéséhez elengedhetetlenül fontos triptofán.

Hisztamindiéta

Vannak olyan emberek, akik nem tudják tolerálni a hisztamint, ezért bizonyos dolgokra oda kell figyelniük, például a táplálkozásukra. Amit a hisztamindiétáról tudni érdemes.