TSMT, a gyerekek segítő tornája
- Dátum: 2022.09.16., 21:31
- Erdős Dorka
- képek:pexels.com
- beszédhiba, csecsemő, észlelés, fejlesztés, fejlődés, figyelemzavar, idegrendszer, kommunikáció, magatartás, memória, mozgás, specialista, szakember, szenzomotoros, tanulási zavar, torna, tornagyakorlat, TSMT
Manapság rengeteg lehetőségünk van, hogy fejlesszük gyermekünk mozgását, idegrendszeri fejlődését, viszont van egy mozgástréning, mellyel a nagy- és finommozgásokat is tudatosan erősíti.
A TSMT jelentése a Tervezett SzenzoMotoros Tréning, egy torna, mellyel felülírhatjuk a rosszul berögzült reflexeket, ami kihat a mozgásra, a beszédfejlődésre és a viselkedésre is. A szenzomotoros szó a csecsemők szenzomotoros fejlődési szakaszára utal, ez egy kisember születésétől kétéves koráig tart. Ez az időszak a szenzo, vagyis észlelési, és motoros, vagyis mozgásfejlődési szakasz, itt tanuljuk meg az ok-okozati összefüggéseket, megtanulunk beszélni az anyanyelvünkön és felismerjük, hogy a testünk nem része a környezetünknek. Amikor ebbe bármilyen apró kis hiba csúszik, akkor azt próbálja korrigálni az idegrendszerünk, de lehetséges, hogy ennek lesznek később jelei.

Egészen egy éves kortól akár 12 éves korig ajánlott, sokszor csak később, óvodában, vagy az iskolai évek alatt derül ki, hogy valamilyen gond van. Nem kell megijedni, ha nekünk, mint szülőknek nem tűnik fel, hogy gyermekünk valamiben nem teljesít átlagosan, mivel nem vagyunk szakemberek, és még véletlenül sem kell azt gondolni, hogy a gyermekkel nagy gondok vannak.
Az én korosztályom (Y generáció) gyermekeinél még nem vizsgálták ezt, hiszen a tudomány nem tartott ezen a szinten, így sokszor csak elkönyveltek valakit túl izgágának, mert például nem tudott megülni a hátsó felén egy tanórán. Ezzel már utalok arra, hogy milyen jellegű problémákra jelenthet megoldást ez a tréning. Széles spektrumon mozog a torna hatásossága, például figyelemzavar, beilleszkedési zavar, magatartási zavar, beszédhiba, egyensúly zavar, tanulási zavar, hiperaktivitás.
Amikor körbenézünk egy ovis csoportban, de még inkább egy iskolai osztályban, feltűnhet egy több gyerekből álló csoportban, hogy ha valamelyik gyerkőc máshogy viselkedik, mint a többi, ezért pedig semmiképpen sem hibáztathatjuk, csupán valószínűleg valamilyen fejlesztésre van szüksége, hogy jól beilleszkedhessen, erre pedig az egyik legjobb módszer a TSMT. Könnyebben koncentrál, mozgásfejlődésében is halad, jobb lesz a memóriája, beindul a beszédfejlődés, a könnyebb kommunikáció, és még a ritmusérzék is javul.

Terapeuta a megoldás. A TSMT terapeuta az a szakember, aki először is egy nagyjából 45 perces állapotfelméréssel kipuhatolja, hogy hol is lehet gond, ezzel egy pontos képet kap arról, hogy milyen fejlettségi szinten van a gyermek. Ilyenkor kiderül, hogy mik a fejlesztendő területek, ezért a szakember ki tudja választani a megfelelő tornagyakorlatokat. Kétféle lehetőség adott ilyenkor, az egyik az, hogy a specialista megtanítja a gyakorlatokat, melyeket a gyermek otthonában, egyénileg hajt végre, a másik lehetőség, hogy kiscsoportos foglalkozás keretein belül végzik a gyakorlatokat.
A gyermek fejlettségi szintjének javulásával változnak a gyakorlatok is, nagyjából 2-3 hónap elteltével lehet észrevenni a változásokat, viszont ehhez az kell, hogy lelkiismeretesen mozgassuk a gyermeket a megadott formában.
A TSMT torna egy igazán jó lehetőség arra, hogy mozgással segítsük gyermekünk mindennapjait, beilleszkedését a társadalomba, könnyítsük a kommunikációját vagy könnyebben koncentráljon az elő kerülő feladatokra.
Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket
A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.
Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen
Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.
A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban
Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.
Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?
A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.
A tanmesék varázsa – mit tanul, amikor mesét hallgat a gyerek?
Sok szülő kérdezi ma: „Melyik mese való a gyerekemnek? Nem túl régimódi ez?” Én pedig azt mondom: épp ellenkezőleg. A tanmesék sosem mennek ki a divatból, mert az emberi lélek alapigazságait hordozzák. Lehetnek modern köntösbe bújtatva, színes képekkel vagy animációval, de a lényegük ugyanaz marad: segítenek embernek maradni egy gyorsan változó világban.