Menü

Mi az a turbulencia, és miért nem kell félni tőle?

Sokan félnek a repüléstől, s ha még turbulenciába is kerül a gép, akkor tényleg ijesztőnek tűnhet egy – egy repülőút. Vajon mi okozza a repülőgép ijesztő rángatózását és miért nem kell félnünk tőle?

Turbulencia során hirtelen megváltozik a légáramlás. Ezt több tényező is okozhatja, a leggyakrabban a légkörben található turbulens levegő váltja ki. A futóáramlások hirtelen megváltoztathatják a szélerősséget, ez pedig megrángathatja a repülőgépet – olvasom a neten a szakszerű magyarázatot.

Egy másik fajta ilyen állapot a termikus turbulencia, amit a felszálló meleg levegő okoz. A mechanikus turbulenciát pedig a táj okozza: a hegyek és a magas épületek is eltéríthetik a felettük lévő légáramlásokat.

Bevallom én magam ezt a jelenséget ijesztőnek találtam és megijedtem tőle, pedig valójában ártalmatlan dolog.

A pilóták és a légiirányítók sokat dolgoznak azon, hogy a repülők elkerüljék a turbulenciát. amivel egyébként nincs semmi baj, hiszen a mai modern repülőgépeket úgy építették meg, hogy a durvább turbulenciákat is kibírják, mely egyébként egyre gyakoribb. 1958 óta a turbulencia aránya 40 százalékról 90 százalékra nőtt Európában és Észak-Amerikában, ez pedig a legújabb tanulmányok szerint a klímaváltozás miatt tovább romolhat.

Ha nehezen viseljük a turbulenciát: érdemes a szárnyakhoz legközelebb eső székekbe ülni, ugyanis itt fogjuk a legkevésbé érezni a rázkódást. A repülőgép hátsó részében sokkal erőteljesebben lehet érezni a széllökéseket, az ideális helyek középtájon vannak.

Minden szakértő azt javasolja, hogy amennyit csak lehet, maradjunk ülve, becsatolt biztonsági övvel. A turbulencia esetén a legfontosabb teendő a nyugalom megőrzése, valamint a biztonsági öv bekapcsolása.

Én azzal próbáltam magam nyugtatni, hogy ez sokkal ijesztőbbnek tűnik, mint amennyire veszélyes valójában, hiszen emiatt nem zuhan le a repülő, mert úgy tervezték, hogy bírja ezeket a légörvényeket.

Az autóban is rázkódunk a göröngyös utakon, a repülőgép szerkezeti elemei is kibírnak ilyen légörvényeket.

A légzőgyakorlatoknak nagy hasznát vehetjük ilyen helyzetekben (is). Először lassan lélegezzünk be három másodpercen át az orrunkon keresztül, tartsuk vissza a levegőt három számolásig, majd lélegezzünk ki három másodperc alatt a szánkon. Tartsunk három másodperc szünetet, mielőtt elölről kezdenénk.

A könnyű turbulencia meglehetősen gyakori és veszélytelen, míg a közepes és a súlyos turbulencia már jóval ritkább. Utóbbi a repüléseknek mindössze 0,0001%-ában fordul elő világszerte.

Ricinusolaj – a házi szépségtrükk, amit nagymamámtól tanultam

Mindig emlékszem, ahogy a nagymamám este, lefekvés előtt egy kis ricinusolajat dörzsölt a szempilláira. Akkor még furcsának találtam ma már tudom, hogy nem véletlenül esküdött rá.

Szemölcsök kezelése – otthoni és orvosi lehetőségek

A bőrünkön lévő szemölcsöket a HPV vírus 70 különböző típusának fertőzése okozza. A leggyakoribb a közönséges szemölcs (főleg ujjakon, kézháton, talpon), de gyakran előfordul a futó szemölcs (arcon, kézháton), az uszodaszemölcs (gyermekeknél a test bármely pontján, felnőtteknél a nemi szervek környékén) és a lógó szemölcs (arcon, nyakon, hónaljban) is.

A borsmenta tea hatásai a szervezetünkre

Ez az évelő növény a menta családjába tartozik, és gyakran használják fűszerként, valamint gyógyászati célokra.

Toxoplazmózis, amit érdemes tudni

Főleg kismamák ismerik ezt a kifejezést, pedig másokra is veszélyt jelenthet. Nézzük, mit tudunk róla.

Képernyőhasználat és szemromlás – Hogyan óvhatjuk látásunkat a digitális korban?

A modern világban a képernyők – legyen szó számítógépről, tabletről vagy mobiltelefonról – mindennapjaink szerves részévé váltak. Munka, tanulás, szórakozás és kommunikáció szinte elképzelhetetlen nélkülük.