Menü

Mi az a turbulencia, és miért nem kell félni tőle?

Sokan félnek a repüléstől, s ha még turbulenciába is kerül a gép, akkor tényleg ijesztőnek tűnhet egy – egy repülőút. Vajon mi okozza a repülőgép ijesztő rángatózását és miért nem kell félnünk tőle?

Turbulencia során hirtelen megváltozik a légáramlás. Ezt több tényező is okozhatja, a leggyakrabban a légkörben található turbulens levegő váltja ki. A futóáramlások hirtelen megváltoztathatják a szélerősséget, ez pedig megrángathatja a repülőgépet – olvasom a neten a szakszerű magyarázatot.

Egy másik fajta ilyen állapot a termikus turbulencia, amit a felszálló meleg levegő okoz. A mechanikus turbulenciát pedig a táj okozza: a hegyek és a magas épületek is eltéríthetik a felettük lévő légáramlásokat.

Bevallom én magam ezt a jelenséget ijesztőnek találtam és megijedtem tőle, pedig valójában ártalmatlan dolog.

A pilóták és a légiirányítók sokat dolgoznak azon, hogy a repülők elkerüljék a turbulenciát. amivel egyébként nincs semmi baj, hiszen a mai modern repülőgépeket úgy építették meg, hogy a durvább turbulenciákat is kibírják, mely egyébként egyre gyakoribb. 1958 óta a turbulencia aránya 40 százalékról 90 százalékra nőtt Európában és Észak-Amerikában, ez pedig a legújabb tanulmányok szerint a klímaváltozás miatt tovább romolhat.

Ha nehezen viseljük a turbulenciát: érdemes a szárnyakhoz legközelebb eső székekbe ülni, ugyanis itt fogjuk a legkevésbé érezni a rázkódást. A repülőgép hátsó részében sokkal erőteljesebben lehet érezni a széllökéseket, az ideális helyek középtájon vannak.

Minden szakértő azt javasolja, hogy amennyit csak lehet, maradjunk ülve, becsatolt biztonsági övvel. A turbulencia esetén a legfontosabb teendő a nyugalom megőrzése, valamint a biztonsági öv bekapcsolása.

Én azzal próbáltam magam nyugtatni, hogy ez sokkal ijesztőbbnek tűnik, mint amennyire veszélyes valójában, hiszen emiatt nem zuhan le a repülő, mert úgy tervezték, hogy bírja ezeket a légörvényeket.

Az autóban is rázkódunk a göröngyös utakon, a repülőgép szerkezeti elemei is kibírnak ilyen légörvényeket.

A légzőgyakorlatoknak nagy hasznát vehetjük ilyen helyzetekben (is). Először lassan lélegezzünk be három másodpercen át az orrunkon keresztül, tartsuk vissza a levegőt három számolásig, majd lélegezzünk ki három másodperc alatt a szánkon. Tartsunk három másodperc szünetet, mielőtt elölről kezdenénk.

A könnyű turbulencia meglehetősen gyakori és veszélytelen, míg a közepes és a súlyos turbulencia már jóval ritkább. Utóbbi a repüléseknek mindössze 0,0001%-ában fordul elő világszerte.

Lépésről lépésre az egészség felé

Az emberek napi 7 órát görgetnek telefonon, de 30 perc séta már „nincs időm rá” kategória, pedig erre lenne nagy szükség mobilozás, görgetés, kütyüzés helyett: egy sétára. 30 perc, telefon nélkül, friss levegőn, a gondolatainkkal.

Apiterápia, a méhek egyik gyógyító ereje

A méhekről általában a méz jut eszünkbe, mint gyógyír sokféle betegségünkre, pedig máshogy is jótékony hatással lehetnek egészségünkre.

Séta, hogy egészséges maradj

Az egyik legegyszerűbb mozgásforma, amit szinte mindenki be tud iktatni az életébe, az a séta. Nem is gondolnánk, hogy milyen remek egészségügyi hatásai lehetnek.

Narancsbőr? Nem kell vele együtt élned! Tippek a simább bőrért

A narancsbőr (szakszóval: cellulit) a bőrön megjelenő egyenetlen, gödröcskés felszín, amely leggyakrabban a combokon, fenéken, csípőn és a hason alakul ki. Nevét onnan kapta, hogy a bőr felszíne hasonlít a narancshéjához.

HPV – sokat beszélünk róla, de talán nem eleget

A HPV-t már nem kell mindenkinek bemutatni, mégis sokan túl kevés figyelmet fordítanak ennek elkerülésére.