Menü

Unatkozik a gyerek nyáron? Helyes.

Mai cikkünkben néhány gondolatot hoztam arról, miért nem baj, sőt hasznos is lehet, ha néha unatkozik a gyerek a vakáció alatt! Unatkozik a gyerek nyáron? Helyes.

"Anya/Apa unatkozom!" - egy olyan mondat, amit szülőként gyakran hallunk. Azonban pszichológusok szerint nem is akkora baj, ha a gyermek unatkozik időnként. Többek között azok miatt az okok miatt sem, amelyről mai cikkünkben lesz szó.

Ha eddig így nem gondoltak rá, akkor képzeljék el, hogy az unalom mennyire fejleszti a kreativitást. Igen! Amikor ugyanis a gyerek unatkozik, kénytelen magát szórakoztatni. Ekkor születnek a legjobb ötletek, játékok, szerepjátékok, vagy épp rajzok, barkácsolások. Az unalom táptalaja a fantáziának.

Lehetőséget ad a lelassulásra, ha unatkozik a gyerek.

Gondoljunk csak bele, hogy az iskolaévek alatt gyakran percre pontosan be van osztva a gyerek ideje. A nyári unalom nem hátrány, hanem szükséges pihenés az idegrendszernek. Ebből születik az igazi feltöltődés.

S hogy mennyit unatkozzon a gyerek nyáron? A pszichológus tanácsa szerint nem kell minden percet betervezni a nyári szünetben, nem kell túlgondolni a programokat, túlszervezni a napokat. Sok pszichológus tanácsa szerint egyáltalán nem szükséges mindig valami konkrét dolgot csinálni. Lehet unatkozni is.

A strukturálatlan idő éppoly fontos, mint a tervezett tevékenységek.

Hogyan segít az önállóság kialakításában az unalom?

Ha mindig van kéznél egy program vagy képernyő, a gyerek nem tanulja meg önállóan beosztani az idejét. Az unalom alatt viszont elkezd próbálkozni: mit csináljak? Mit találjak ki?

Ne aggódjanak a kedves szülők, unatkozni néha egészséges.

A túl sok inger hosszú távon nyugtalanságot, türelmetlenséget okoz. Az unalom megtanít egyedül lenni a gondolatainkkal – ez egy fontos belső egyensúlyi állapot, amit gyerekként érdemes megélni.

Unalomból születnek a beszélgetések!

Amikor nincs kéznél telefon, tévé vagy tablet, a gyerek gyakrabban fordul a szülőhöz vagy testvérhez – ilyenkor jönnek a spontán beszélgetések, kérdések, együtt töltött pillanatok.

Lehet furcsán hangzik, de az unalom nem ellenség, hanem lehetőség. Ha megtanítjuk a gyereknek, hogy nem baj, ha néha nem történik semmi, akkor később is jobban boldogul a saját idejével – és önmagával. Az unalom arra tanít bennünket, hogy találhatunk új módszereket a figyelmünk lekötésére és problémáink megoldására.

Miért fáj annyira a kamaszok izomzata?

Ha ezt a témát választottam, annak az oka, hogy aggasztónak találtam: a kamaszfiam egyre többször panaszkodik izomfájdalomra. Természetesen felkerestem a gyerekorvost, és utánajártam, miért ilyen gyakori ez a serdülőknél.

Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket

A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.

Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen

Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.

A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban

Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.

Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?

A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.