Menü

Izomláz? Köszönöm, nem.

Biztosan többen is vagyunk a hajráegészségesek között, akik rendszeresen (vagy kvázi-rendszeresen) mozgunk. Leginkább futunk. Mert az adja magát a legjobban. Bárhol és bármikor. Van egy apróság, amit lehet, hogy sokan ismernek, de én nem tudtam. Viszont nagyon sokat segített!

Miután rávettem magam, hogy rendszeresen fussak, - mondjuk hetente kétszer, - nagyon jól éreztem magam tőle. Persze fájtak az izmaim utána, de hát ilyen az izomláz. Idővel azonban igen kellemetlenné vált az, hogy minden futás után tartósan ezt érzem, és valamiért nem szokok hozzá. Akkor jött az ötlet, hogy nyújtsak. Nagyszerű - gondoltam -, amint hazaérek, a kertben tudok is nyújtani és fetrengeni kicsit. Amellett, hogy jól esett, az izomláz bizony ettől sem lett enyhébb a futásaimat követő napokban.

Jóval később aztán valaki azt javasolta erre, hogy nyújtás után azért csak mozgassam át magam még egy kicsit. Vagyis kocogjak, fussak még egy kicsit! Nem hittem a fülemnek, de mivel az illető sportember volt, hát kipróbáltam. Láss csodát: azóta izomláz és mindenféle, a futást tartósan kísérő fáradtság és izomgyengeség nélkül működik a rendszeres mozgás. Az első ilyen felemelő felismerést követően volt még egy élményem. A futás követő napon (!), ahogyan a buszmegállóba siettem, úgy éreztem, mintha a lábaim csak úgy maguktól vinnének. Nagyszerű volt, úgyhogy azóta valamivel jobban meg tudom tartani a rendszert a korábban oly nehézkes és nyűgös futásban.

Az izomláz oka egyébként az, hogy az izomrostokban oxigén jelenlétében végső soron "mozgási" energiává (és hővé), valamint szén-dioxiddá és vízzé bomló szőlőcukor (glükóz) alacsony vér-izom oxigénszint mellett tejsavvá bomlik. Ez sejtszinten csökkenti a pH-t, ami - nos hát - fáj. (Az alacsony véroxigén szint természetesen csupán helyileg lép fel a comb- és egyéb lábizmokban, mert ezek az izmok tartós futáskor több oxigént használnak fel, mint amennyit a véráram képes idehozni. Az átmozgatás pedig azért működik, mert alaposan "átszellőzteti" vérrel a kinyújtott - így kissé fellazult - izomrostokat. Így azok futást követően rendben el tudják "égetni" a bennük pangó tejsavat, a nagy mennyiségben érkező oxigén jelenlétében.

Talán vagytok egy páran, akiknek ez az átmozgatás-dolog nem volt új. Talán visszaemlékeztetek arra, hogyan kezdtétek az aktív életet. Remélem, azért csalhattam egy-két kegyes mosolyt az arcotokra. Viszont azt is remélem, hogy a mozogni vágyóknak adhattam egy szikrányi lendületet ahhoz, hogy kipróbálják így. Hajrá (egészség)!

10 000 lépés az egészséghez. Eddig ma mennyi volt?

Hallottuk már néhányszor, hogy aki egészséges és fitt szeretne lenni, annak10 ezer lépést kell megtennie egy nap. Mi ebben az igazság, hogy érhetjük el ezt a lépésszámot, mennyit kell mozogjuk egy nap? „Beszélgessünk” erről kicsit.

Az ugrókötelezés jótékony hatásai

Nem, az ugrókötél nem csak az iskolai tornaórákra való! Egy igazi alakformáló társ, mivel az ugrókötelezés számos jótékony hatással bír. Lehetőséged van szórakoztató módon szálkásítani a testedet a rendszeres ugrókötelezés által, amely vegyíti a kardió és az izomerősítő gyakorlatokat. Ne várj tovább, kezdj bele!

Életveszélyes súlycsökkentő szerek

Ha fogytán a türelmed fogyókúrád során, érthető, ha a gyors siker érdekében a súlycsökkentő szerekhez fordulnál. Többségük biztonságos, és ha betartod a használati utasítást, eredményesen egészíti ki diétádat. Néhányuk azonban olyan összetevőket tartalmazhat, melyek súlyosan károsítják egészségedet.

Pajzsmirigybetegség és sport

Pajzsmirigybetegségnél egyáltalán nem tilos a sporttevékenység, sőt! sokat javíthat az életmódváltással együtt elkezdett és rendszeresen végzett testmozgás. Pajzsmirigybetegségnél nemcsak az életmódváltás fontos, néhány mozgásforma segítséget jelent.

SMR henger. Aktuális divatkellék, vagy hatékony sporteszköz?

Az SMR, vagyis self-myofascial release roller, egy henger, melynek lényege, hogy tulajdonképpen egy kötőszöveti önmasszázst végezhetünk vele, a letapadt izmok fellazítására szolgál. Aktuális divatkellék, vagy hatékony sporteszköz? Hogyan kell használni és mik azok a trigger pontok?