Menü

Izomláz? Köszönöm, nem.

Biztosan többen is vagyunk a hajráegészségesek között, akik rendszeresen (vagy kvázi-rendszeresen) mozgunk. Leginkább futunk. Mert az adja magát a legjobban. Bárhol és bármikor. Van egy apróság, amit lehet, hogy sokan ismernek, de én nem tudtam. Viszont nagyon sokat segített!

Miután rávettem magam, hogy rendszeresen fussak, - mondjuk hetente kétszer, - nagyon jól éreztem magam tőle. Persze fájtak az izmaim utána, de hát ilyen az izomláz. Idővel azonban igen kellemetlenné vált az, hogy minden futás után tartósan ezt érzem, és valamiért nem szokok hozzá. Akkor jött az ötlet, hogy nyújtsak. Nagyszerű - gondoltam -, amint hazaérek, a kertben tudok is nyújtani és fetrengeni kicsit. Amellett, hogy jól esett, az izomláz bizony ettől sem lett enyhébb a futásaimat követő napokban.

Jóval később aztán valaki azt javasolta erre, hogy nyújtás után azért csak mozgassam át magam még egy kicsit. Vagyis kocogjak, fussak még egy kicsit! Nem hittem a fülemnek, de mivel az illető sportember volt, hát kipróbáltam. Láss csodát: azóta izomláz és mindenféle, a futást tartósan kísérő fáradtság és izomgyengeség nélkül működik a rendszeres mozgás. Az első ilyen felemelő felismerést követően volt még egy élményem. A futás követő napon (!), ahogyan a buszmegállóba siettem, úgy éreztem, mintha a lábaim csak úgy maguktól vinnének. Nagyszerű volt, úgyhogy azóta valamivel jobban meg tudom tartani a rendszert a korábban oly nehézkes és nyűgös futásban.

Az izomláz oka egyébként az, hogy az izomrostokban oxigén jelenlétében végső soron "mozgási" energiává (és hővé), valamint szén-dioxiddá és vízzé bomló szőlőcukor (glükóz) alacsony vér-izom oxigénszint mellett tejsavvá bomlik. Ez sejtszinten csökkenti a pH-t, ami - nos hát - fáj. (Az alacsony véroxigén szint természetesen csupán helyileg lép fel a comb- és egyéb lábizmokban, mert ezek az izmok tartós futáskor több oxigént használnak fel, mint amennyit a véráram képes idehozni. Az átmozgatás pedig azért működik, mert alaposan "átszellőzteti" vérrel a kinyújtott - így kissé fellazult - izomrostokat. Így azok futást követően rendben el tudják "égetni" a bennük pangó tejsavat, a nagy mennyiségben érkező oxigén jelenlétében.

Talán vagytok egy páran, akiknek ez az átmozgatás-dolog nem volt új. Talán visszaemlékeztetek arra, hogyan kezdtétek az aktív életet. Remélem, azért csalhattam egy-két kegyes mosolyt az arcotokra. Viszont azt is remélem, hogy a mozogni vágyóknak adhattam egy szikrányi lendületet ahhoz, hogy kipróbálják így. Hajrá (egészség)!

Rossznak vélt ételek fogyasztása fogyókúra alatt

Talán meglepő lehet, de akad néhány rossznak titulált étel, amelyek fogyasztása fogyókúra alatt sem az ördögtől való. Vessünk néhányra egy pillantást!

A hormonális elhízás észrevehető jelei

Nagyon sok oka lehet az elhízásnak. Ide tartozik az örökletes hajlam, a rossz étkezési szokások, vagy a mozgásszegény életmód.

Kalóriaszegény ételek a sikeres diétához

Itt a tavasz és szeretnénk újra formába lendülni. Sokan csak az edzést vagy a táplálkozás megreformálását választják eszköznek, de mindkettő fontos.

A fenékformád elárulja, mitől hízol a legjobban

Hogy a feneked formája alapján lehet következtetni arra, hogyan és mitől hízol, annak oka a hormonokban keresendő. Most megtudhatod, milyen típusú hízásra vagy leginkább hajlamos, és mire kell odafigyelned, hogy elkerüld a plusz kilókat!

Ételek, melyek több cukrot tartalmaznak, mint gondolnád

Abban mindenki egyetért, hogy túl sok cukrot fogyasztani nagyon egészségtelen, mert növeli például a 2-es típusú cukorbetegség, az elhízás és a rák kockázatát, de a szívbetegségeket is említhetném. Sokan próbálják megtalálni a számukra megfelelőbb diétát, törekednek a cukorfogyasztás csökkentésére, ám ez nem is olyan könnyű, ha nem tudjuk, mely ételek mennyi cukrot tartalmaznak.