Hogyan neveljünk környezettudatos gyerekeket?
- Dátum: 2017.09.10., 17:48
- gyerek, gyermek, hozzáállás, környezet, nevelés, összetartás, példa, természet, tudatos élet, tudatosság
Teljesen mindegy, hogy mi a véleményünk a klímaváltozásról: „hiszünk” benne vagy sem, Földünk jövője nem a mi meggyőződésünktől függ. Az ő jövője szempontjából, ami fontos a mi hozzáállásunkon és életvitelünkön kívül, az a gyermekeink életvitele. Hogyan ösztönözhetjük őket a tudatos életre?
Mindenki látja, hogy a jelen helyzetet már nem sokáig lehet tartani. Egyre több a természeti katasztrófa, egyre több gyermek éhezik és szomjazik a világ különböző területein, s ezek a számok csak növekszenek. Mi szerencsések vagyunk, hiszen fedél van a fejünk fölött, van mit ennünk és innunk, még ha néha nehéz is kigazdálkodni a mindennapi élelemre valót.

Viszont annak érdekében, hogy ez a szint (vagy naivan hiszem, hogy a folyamat még visszafordítható, így talán egy magasabb színvonal is) fenntartható legyen, ahhoz gyermekeink környezethez való hozzáállását kell úgy alakítanunk, hogy az számukra és a környezet számára is kedvező legyen. Ellenkező esetben ők és az unokáink fogják megsínyleni napjaink tetteit. S ki szeretné, hogy az utódainak szűkölködnie kelljen, nemcsak anyagiakban, hanem alapvető emberi javakban is? Nyilvánvalóan senki.
Célunk tehát az legyen, hogy ők is élvezhessék még a Föld adottságait, ameddig az ilyen formában lehetséges.
Az egyik probléma, hogy senki sem szereti jobban az anyaföldet a gyerekeinél. Pedig ők valóban szeretik a természetet, az őket körülvevő világot. Figyeljük meg őket! Megölelik a fákat, gondoskodnak az állatokról, legyen az bármilyen csúnya, apró vagy elesett. Nem bántják őket, mert érzéseket és ezáltal ugyanolyan életet társítanak hozzájuk, mint amilyen az övék.
Első körben vegyünk róluk példát, és álljunk mi is így a minket körülvevő természeti csodákhoz!
Azután lesz fontos kialakítani azt, hogy gyermekeink érezzék tulajdonuknak az őket körülvevő természeti világot, hiszen így nagyobb eséllyel fogják azt megvédeni, megőrizni.
Otthon, családi körben rituálékat is rendezhetünk a Föld megóvása érdekében. Találjunk ki különféle játékokat, amivel ráébreszthetjük őket a természetvédelem fontosságára. Arra, hogy pazarolni nem célszerű, hiszen a vízkészlet véges. Mutassunk rá, hogy az otthoni zöldségtermesztés egy remek mód arra, hogy egészségesebben étkezzünk, hogy magunknak termeljük meg a betennivaló egy részét. Vezessük őket rá az újrahasznosítás jelentőségére! Meg fogunk lepődni, milyen hamar rákapnak az ízére, és milyen frappáns és elgondolkodtató hozzászólásaik, ötleteik lesznek a témával kapcsolatban.
Ha ebben a szellemben nőnek fel, nagy valószínűséggel a későbbiekben is meghatározó szerepet kap majd ez a terület az életükben. A mi feladatunk csak annyi, hogy alakítsuk ki bennük a megfelelő felelősségérzetet a környezetük iránt.
Ha további tanácsokra van szükségünk, hogy elinduljunk az úton, böngésszünk a neten, rengeteg információt találhatunk a témában! Vagy íme egy rövid videó, amelyet biztosan szívesen megnéznek, Földanya üzenetével:
Akit érdekel a téma, szeretettel várjuk a Kör-Te Egyesület rendezvényén Szegeden, kattints IDE az infókért!
Felhasznált irodalom: itt
A természet takarója
Ahogy beköszönt az ősz, a természet lassan álomba merül: a fák levelei megsárgulnak, lehullanak, és vastag avarszőnyeggel borítják a földet. Sokan ilyenkor lapátot ragadnak, hogy eltüntessék a „rendetlenséget”, pedig az avar nem szemét, hanem a természet egyik legfontosabb alkotóeleme. Életet, tápanyagot és védelmet nyújt – nemcsak a talajnak, hanem számos élőlénynek is.
Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket
A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.
Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen
Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.
A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban
Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.
Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?
A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.