Menü

Diéták útvesztőjében

Mikor évekkel ezelőtt –várandósan- életmódot váltottam, minden végtelenül egyszerűen ment. Kicseréltem a lisztet, cukrot és zsiradékot. Mértékkel, de változatosan mindent elkészítettem szénhidrátcsökkentetten, s fogyasztottam a glutént, tejet. A hagyományoshoz megtévesztően hasonló diétás ételeken éltem. Akkor minden sokkal könnyebb volt.

Ma már nagyot változott a világ, aki ma készül étrendje megreformálására, - ugyan sokkal több diétás termék, készétel, liszt és élelmiszer áll rendelkezésre - bizony ember legyen a talpán, ha kiigazodik a számtalan diéta és javasolt irányzat, mindenmentes étrend között.

Miért mondom ezt? Mert úgy érzem, évekkel ezelőtt egyszerűbb dolgom volt, ma már könnyű elveszni az úton, ha az ember tanácstalanul nem tudja, melyik étrend a leginkább neki való.

Sokan bűnösnek kiáltják ki a tejterméket és a glutént. Sajnos tény, hogy az évek számával egyre többen szenvednek ételérzékenységben vagy valamilyen már egyéb anyagcsere betegségben, érveiket -a glutén és a tej elhagyására- az egészséges táplálkozásban mindenképp érdemes másoknak is megfontolni.

Nyilván a legfontosabb szempont, hogy minden ember más, mindenki más típusú, erre vannak szakemberek, akik különböző mérésekkel megállapítják anyagcseretípusunkat, hormontípusunkat, hogy aztán a vércsoportunk figyelembe vételével ehhez igazított részletes és mindenre kiterjedő étrendet és étrend-kiegészítőket ajánlhassanak.

Az étrendek közül ma nagyon kedvelt a paleo, vagy paleolit étrend, melynek lényege tömören: cukormentes, lisztmentes, tejmentes táplálkozás. Alacsony szénhidrát és magas zsírtartalom mellett ígér kedvező eredményeket mind az egészségünk, mint a fogyás terén. Ők rengeteg húst esznek, nem félnek a zsírtól és kevés szénhidráttal élik mindennapjaikat.

A ketogén diéta olyan magas zsír- és alacsony szénhidráttartalmú diéta, amelyet elsősorban az epilepsziás betegek, főként gyerekek kezelésére fejlesztettek ki. A diéta lényege, hogy a szénhidrátok megvonásával arra kényszeríti a szervezetet, hogy zsírokból fedezze energiaigényét. A ketogén diétát folytatók extrém alacsonyan tartják a szénhidrátbevitelüket, emellett bátran fogyasztanak zsírt, nem számolva a kalóriát.

Sokan élnek vegetáriánus vagy vegán „üzemmódban”. Ők nem esznek húst, sokan tejterméket sem. Közülük a vegán étrendet kedvelők száma is növekszik, ők elutasítanak mindenféle állati eredetű ételt, még mézet sem fogyasztanak.

A diéták és életmódváltók zavaros világában megjelennek az alacsony zsírtartalmú, ám magas szénhidráton élő úgynevezett „szénhidráttípusok”, akik magasabb szénhidrátbevitel mellett érzik jól magukat, náluk csak a magas fehérjetartalmú étrendre szavazó fehérje étrenden élő diétázók vannak többen, akik a fehérjét, tehát a húst, halat, tojást, tejterméket részesítik előnyben kevés szénhidráttal.

A Dukan-diéta egy magas fehérje tartalmú diéta, mely egy négy szakaszból álló program. Sok fehérjét, és természetesen kevés kalóriát tartalmaz, nagyon népszerű. A 90 napos diétának is megvannak a maga követő, ez az étkezést amerikai sportorvosok dolgozták ki, s alapvetően egy szétválasztó diétáról van szó. Ez azt jelenti, hogy a gyomorba mindig egyféle táplálék jut, amit így könnyen lebont. A napok sorrendjét mindenképpen be kell tartani. A diéta a fehérjenappal kezdődik, ezt követi a keményítőnap, szénhidrátnap és gyümölcsnap, majd ismét a fehérjenap következik, így követi egymást a 4 nap sorban, 90 napon át. A diéta alatt havonta egyszer víznapot kell tartani, amely gyümölcsnap után következik.

Sokan nem keresnek étrendeket a fogyáshoz, ők egyre figyelnek nagyon: szigorúan számolják a kalóriát. Ez is egy módszer.

Léteznek még diéták, úgy, mint: alma-diéta, dinnye-diéta, sütőtök-fogyókúra, ecet-diéta, szín-diéta és satöbbi, de ezekről most jólneveltségemre való tekintettel nem nyilatkoznék. Bármelyik étrendet is választjuk majd a jövőben, a legfontosabb, hogy hosszútávra tervezzünk, s olyan étrendben gondolkodjunk, melyet akár életünk végéig is tartani tudunk. A kampányszerű, éhezésre alapuló, átgondolatlan és logikátlan divatfogyókúrákkal lehet, hogy villámgyors súlyvesztést érünk el, de hosszútávon jelentős károkat okozunk vele.

Gondoljuk át, tervezzük meg alaposan az életmódváltást és vágjunk bele bátran!

Tippek a fogyáshoz idősebb korban

A fogyás nem csak a fiatalok problémája, hanem idősebb korban is aktuális lehet a súlyvesztés kérdése. Azonban ilyenkor több oka is lehet az elhízásnak, és figyelni kell arra is, hogy tényleges zsírt adjanak le, ne pedig izmot veszítsenek. Mi most arra keressük a választ, hogy hogyan lehet idősebb korban súlyt leadni úgy, hogy ne jöjjön vissza egyből és ne is járjon szigorú koplalással.

Hogyan adjuk le az ünnepek alatt felszaladt kilókat?

A karácsonyi időszak alatt biztosan felkúszhat az emberre 2-3 kg plusz, de akár jóval több is, hiszen ilyenkor sokkal több a finomabbnál finomabb főétel és sütemény is, az üdítőitalokról nem is beszélve. Az ünnepek után könnyedén azon kaphatjuk magunkat, hogy az a nadrág, ami addig könnyedén ránk jött, most feszül rajtunk

Kinesis– az otthoni edzés újdonsága

A Kinesis tulajdonképpen egy változatos edzés, falra szerelt csövek segítségével, melynek legnagyobb előnye, hogy a legegyszerűbb alapgyakorlatoktól kezdve az egészen összetett mozgáskombinációkig mindenki megtalálhatja a neki való szintet és típust a 360 fokban forgatható zárt kábelrendszerrel. A gyakorlatokat így egy háromdimenziós térben végezhetjük.

Ez történik ha 30 napig vizet iszol

A test, a szervek, a szövetek, a sejtek, víz nélkül nem tudnak élni és működni. Ha vizet iszol, fantasztikus dolgokra számíthatsz. Sokaknak nehézséget okoz a megfelelő mennyiségű víz elfogyasztása, de megéri odafigyelni rá.

A ketogén diéta nyomában

Ki ne álmodna olyan diétáról, ahol a puffasztott rizskorong típusú száraz fájdalmak helyett az asztalra kerülhet egy kis tepertő, kolbász és a kedvenc sajtunkról sem kell lemondanunk?