Menü

Diéták útvesztőjében

Mikor évekkel ezelőtt –várandósan- életmódot váltottam, minden végtelenül egyszerűen ment. Kicseréltem a lisztet, cukrot és zsiradékot. Mértékkel, de változatosan mindent elkészítettem szénhidrátcsökkentetten, s fogyasztottam a glutént, tejet. A hagyományoshoz megtévesztően hasonló diétás ételeken éltem. Akkor minden sokkal könnyebb volt.

Ma már nagyot változott a világ, aki ma készül étrendje megreformálására, - ugyan sokkal több diétás termék, készétel, liszt és élelmiszer áll rendelkezésre - bizony ember legyen a talpán, ha kiigazodik a számtalan diéta és javasolt irányzat, mindenmentes étrend között.

Miért mondom ezt? Mert úgy érzem, évekkel ezelőtt egyszerűbb dolgom volt, ma már könnyű elveszni az úton, ha az ember tanácstalanul nem tudja, melyik étrend a leginkább neki való.

Sokan bűnösnek kiáltják ki a tejterméket és a glutént. Sajnos tény, hogy az évek számával egyre többen szenvednek ételérzékenységben vagy valamilyen már egyéb anyagcsere betegségben, érveiket -a glutén és a tej elhagyására- az egészséges táplálkozásban mindenképp érdemes másoknak is megfontolni.

Nyilván a legfontosabb szempont, hogy minden ember más, mindenki más típusú, erre vannak szakemberek, akik különböző mérésekkel megállapítják anyagcseretípusunkat, hormontípusunkat, hogy aztán a vércsoportunk figyelembe vételével ehhez igazított részletes és mindenre kiterjedő étrendet és étrend-kiegészítőket ajánlhassanak.

Az étrendek közül ma nagyon kedvelt a paleo, vagy paleolit étrend, melynek lényege tömören: cukormentes, lisztmentes, tejmentes táplálkozás. Alacsony szénhidrát és magas zsírtartalom mellett ígér kedvező eredményeket mind az egészségünk, mint a fogyás terén. Ők rengeteg húst esznek, nem félnek a zsírtól és kevés szénhidráttal élik mindennapjaikat.

A ketogén diéta olyan magas zsír- és alacsony szénhidráttartalmú diéta, amelyet elsősorban az epilepsziás betegek, főként gyerekek kezelésére fejlesztettek ki. A diéta lényege, hogy a szénhidrátok megvonásával arra kényszeríti a szervezetet, hogy zsírokból fedezze energiaigényét. A ketogén diétát folytatók extrém alacsonyan tartják a szénhidrátbevitelüket, emellett bátran fogyasztanak zsírt, nem számolva a kalóriát.

Sokan élnek vegetáriánus vagy vegán „üzemmódban”. Ők nem esznek húst, sokan tejterméket sem. Közülük a vegán étrendet kedvelők száma is növekszik, ők elutasítanak mindenféle állati eredetű ételt, még mézet sem fogyasztanak.

A diéták és életmódváltók zavaros világában megjelennek az alacsony zsírtartalmú, ám magas szénhidráton élő úgynevezett „szénhidráttípusok”, akik magasabb szénhidrátbevitel mellett érzik jól magukat, náluk csak a magas fehérjetartalmú étrendre szavazó fehérje étrenden élő diétázók vannak többen, akik a fehérjét, tehát a húst, halat, tojást, tejterméket részesítik előnyben kevés szénhidráttal.

A Dukan-diéta egy magas fehérje tartalmú diéta, mely egy négy szakaszból álló program. Sok fehérjét, és természetesen kevés kalóriát tartalmaz, nagyon népszerű. A 90 napos diétának is megvannak a maga követő, ez az étkezést amerikai sportorvosok dolgozták ki, s alapvetően egy szétválasztó diétáról van szó. Ez azt jelenti, hogy a gyomorba mindig egyféle táplálék jut, amit így könnyen lebont. A napok sorrendjét mindenképpen be kell tartani. A diéta a fehérjenappal kezdődik, ezt követi a keményítőnap, szénhidrátnap és gyümölcsnap, majd ismét a fehérjenap következik, így követi egymást a 4 nap sorban, 90 napon át. A diéta alatt havonta egyszer víznapot kell tartani, amely gyümölcsnap után következik.

Sokan nem keresnek étrendeket a fogyáshoz, ők egyre figyelnek nagyon: szigorúan számolják a kalóriát. Ez is egy módszer.

Léteznek még diéták, úgy, mint: alma-diéta, dinnye-diéta, sütőtök-fogyókúra, ecet-diéta, szín-diéta és satöbbi, de ezekről most jólneveltségemre való tekintettel nem nyilatkoznék. Bármelyik étrendet is választjuk majd a jövőben, a legfontosabb, hogy hosszútávra tervezzünk, s olyan étrendben gondolkodjunk, melyet akár életünk végéig is tartani tudunk. A kampányszerű, éhezésre alapuló, átgondolatlan és logikátlan divatfogyókúrákkal lehet, hogy villámgyors súlyvesztést érünk el, de hosszútávon jelentős károkat okozunk vele.

Gondoljuk át, tervezzük meg alaposan az életmódváltást és vágjunk bele bátran!

Az 5 legerősebb étvágycsökkentő módszer

A fogyókúra során komoly problémát jelenthet, ha folyamatos éhség gyötör, hiszen ez előbb vagy utóbb ahhoz vezet, hogy eltérj az étrendedtől, ami így nagyban csökkenti a diéta hatékonyságát. Nemcsak az étvágyat elnyomó táplálkozás kiegészítők jelenthetnek azonban megoldást, de néhány egyszerű változtatás is segíthet, hogy ellenállj a kísértésnek.

Kardio vagy erősítés?

Elég kényes és mondhatni állandó vitatéma, egymás győzködése a sportolók között, különösen a hölgyeknél, pedig nem vagyunk egyformák és egyáltalán nem biztos, hogy mindenkinek a testépítés vagy épp a futás vonzó. Nézzük a jó oldalait ezeknek az edzésformáknak. Vita nélkül.

A visszahízás lehetséges okai

Sok ideiglenes sikeres diétázó akkor veszíti el a motivációját, amikor elkezd visszahízni. Nem csoda, hogy lankad a kedve annak, akire annak ellenére, hogy látszólag betart minden előírást, elkezdenek visszakúszni a kilók. De mit ront el az, aki a diéta ellenére hízik?

A természetesen vékony nők titkai

Ha nem is titkaik, de közös jellemzőik vannak a vékony testalkatú, karcsú nőknek, nyilván lehet egyfajta genetika és örökölhető hajlam is, de számtalan vékony hölgy nem a genetikának köszönheti kecses vonásait, s nem nádszálkarcsú felmenőkkel rendelkezik, sokkal inkább néhány olyan trükknek, amelyeket mi is elleshetünk tőlük.

Miért kell sport alatt megfelelően frissíteni és hol ronthatjuk el?

Aki rendszeres sportol, edzéstervet követ, netán versenyzik, pontosan tudja, hogy a frissítés és azok szabályainak betartása elengedhetetlen, ha eredményesen, hatékonyan, de legalábbis sérülésmentesen, hosszútávon szeretnénk sportolni.