Menü

Az ősz narancssárga kincse, a sütőtök

A sütőtököt rendkívül sokan szeretik egyszerű elkészíthetősége és lágy íze miatt. Őszi estéken vacsora helyett is kiváló, de édességek helyett is megteszi. A sült tök könnyen elkészíthető, ezért is olyan vonzó választás, ha nincs kedvünk bonyolultabb ételek készítéséhez. De nemcsak sütve finom ez az étel. Két izgalmas recepttel készültem azok számára, akik szeretnének újtani desszertek terén.

Az első recept egy bundázott tök, amihez a tököt karikákra vágjuk. Vaníliás cukorból, mézből, tejből és vaníliaaromából pácot készítünk a szeleteknek, amelybe alaposan beleforgatjuk őket, majd egy rövid időre állni hagyjuk. Ezalatt az idő alatt elkészítjük a bundát. Három egész tojást felverünk, majd hozzáadunk egy bögre tejet. Cukorral, vaníliás cukorral és egy kanál mézzel ízesítjük meg a keveréket, majd egy csipet sót is beleszórunk. A végén hozzáadunk annyi átszitált lisztet, amennyivel kellemesen lágy, palacsinta tésztájához hasonló állagú masszát kapunk. Ebbe a masszába forgatjuk a vékony tökszeleteket, majd olajban kisütjük. Bő olajban való sütést igényel, hogy minden szelet tök teljesen átsüljön. Frissen tálalva kínáljuk.

A második recept a répatorta mintájára készülő tökös torta. Ez egy egyszerű kevert tésztás sütemény. Két tojást alaposan felverünk, majd elkeverünk benne három evőkanál cukrot. A tököt meghámozzuk és lereszeljük, majd kevés sóval és cukorral összeforgatva állni hagyjuk. Miután egy kicsit kiengedett a levéből, hozzákeverjük a tojásokhoz, majd annyi tejet öntünk rá, hogy enyhén folyékony masszát kapjunk. Lisztet és sütőport teszünk a keverékbe, majd alaposan összekeverjük. Egy kanál olvasztott vajat vagy olívaolajat is hozzáadunk a masszához. Ha készre kevertük, akkor kivajazott tortaformába vagy tepsibe öntjük és 200°C-on készre sütjük. Tálaláskor vaníliafagyit rakhatunk a szeletek mellé, de vaníliasodóval vagy fanyar gyümölcsszósszal is kínálhatjuk.

A sütőtök, amellett, hogy rostban rendkívül gazdag, még sok más előnnyel is rendelkezik. A karotin- és biotin-tartalma igen magas, de emellett cinket, magnéziumot, C-vitamint és folsavat is bőven tartalmaz. A májra és az emésztésre gyakorolt jótékony hatása miatt is igen kedvelt zöldségféle. Aki csak teheti, fogyassza rendszeresen ebben az őszi időszakban, mert mind az íze, mind a szervezetre gyakorolt hatásai miatt teljesen megéri.

Varga Ágnes Kata

Egészséges nassolnivalók

Ha fogyókúrázol, akkor is ennél, ha amúgy nem vagy éhes. Ilyenkor inkább engedj a kísértésnek! Válogass kedvedre az alábbi 21 finomság közül, melyek ráadásul nem tartalmaznak többet 100 kalóriánál.

Falászavar – mi az oka?

A falászavarnak nevezett kontrollálatlan falásrohamok 2013-ben jelentek meg önálló kórképként a mentális betegségek rendszerében. Falászavar esetén hirtelen és egyszerre jóval több ételt és ezáltal több kalóriát fogyaszt az illető.

Várandósság alatti étrend

Nem, nem kettő helyett eszünk. Ikrek esetén se három helyett. Minőséget és nagyon jól megkomponált, tápanyagdús táplálkozást kell összerakni. Nem is olyan egyszerű.

Spárga a szuperegészségért

A spárgában nagyon kevés a zsír és a kalória (egy csészényi mennyiségben mindössze 32 van), emellett viszont sok a rost, ezért ideális étel azoknak, akik le szeretnének dobni pár kilót. Legjobb, ha főtt tojással párosítjuk, mert a tojásfehérje tartalmával együtt komplett étkezésnek számít, amely hosszú időre jól is lakat.

A legmagasabb glikémiás indexű ételek

A glikémiás index valójában egy számérték, amely az élelmiszereket egy 0-100-ig terjedő skálán sorolja be vércukorszintre gyakorolt hatásuk alapján. Ezt eredetileg a cukorbetegek számára fejlesztettek ki, de érdemes alkalmaznia azoknak is, akik számára a betegségek megelőzése és a karcsú alak egyaránt fontos.