Menü

Észrevétlen diéta

A témát az örök probléma adta. „Hogyan vegyem rá a családot az életmódváltásra?” Erre azt szoktam kérdezni: „muszáj tudniuk, hogy diétáznak?” Kerültél már összetűzésbe családtagoddal az életmódod kapcsán? Ha igen, érdemes elolvasnod ötleteinket.

Nem azt mondom, hogy csapjuk be őket. Természetesen nem, de apró trükkökkel észrevétlen be lehet csempészni egy-két diétás trükköt a hagyományos ízvilágba úgy, hogy ne tűnjön fel még a legkritikusabb családtagoknak sem. Vagy mire feltűnik, már megették.

Amikor anyukám zabpelyhes fasírtot készít, zsírszegény pulykadarálthússal, áztatott zabpehellyel, bő zsiradék helyett sütőben sütve, kevés kókuszolajjal vagy olívaolajjal lepermetezve, akkor még az is meg szokta nyalni utána mind a tíz ujját, aki nem tudja, hogy ez nem a bő zsírban sült, zsíros és paníros változat és fogalma sincs, hogy diétázik. Ez pedig csak egyetlen példa. Idősebb családtagoknál, kritikus férjeknél, rossz evő gyerekeknél nem egyszerű bevezetni az új szokásokat, de van néhány olyan trükk, amivel ezt nem feltétlen veszik észre.

Diétás hóbortjaink esetében a forgatókönyv mindig ugyanaz: csendben megvárják, amíg túlesünk rajta és visszatérünk az addigi étkezéshez. Ezzel az életmódváltással azonban ők is csatlakoznak az egészséges életmódhoz és nem kampányszerű étkezésekről van szó, hanem élethosszig tartható és kényelmes, szerethető étkezési szokásokról.

Nagyon sok ételt meg lehet reformálni. Szinte mindent. Nagyon kevés kivétel, van, a legtöbb étel jól változtatható alakbarát verzióra. Én elsőként a sütikkel próbálkoztam, mivel nagyon édesszájú vagyok. Ha eszik belőle a banda, jó, ha nem, legfeljebb több marad nekem.

A reform édességek alapszabályai, hogy cukor helyett természetes édesítőt használok, például nyírfacukrot, vagy sok esetben gyümölccsel édesítek, például egy érett banánnal. Az elsőre szélsőségesnek számító diétás lisztek vagy kényes maglisztek helyett használjunk zablisztet az ételeinkhez. Szinte mindenhez jó és finom. Tehéntej helyett kókusztejet, mandulatejet használjunk. Cukros csokoládék és lekvárok helyett cukor nélküli élelmiszerekkel oldjuk meg a helyettesítést, kapható nagyon finom cukormentes csoki és diétás lekvár is.

Fő fogások elkészítésekor is apró változtatásokkal kell kezdeni. Több zöldséget készítsünk köretnek, több krémlevest! Gyümölcsleveseket kókusztejjel turmixoljuk, kókusztejszínnel készítsük. A fasírtot szírszegény hússal, zabpehellyel állítsuk össze, süssünk zöldségfasírtokat sárgarépából, karfiolból. Gabonafélék esetén teljes kiőrlésű vagy wellness kenyeret, magvas pékárut vásároljunk, rozskenyér vagy tönkölybúzából készült kenyérféle kerüljön a kosarunkba. Kiváló kenyérpótló az extrudált kenyér vagy puffasztott rizs.

Az egyik kedvenc trükköm, ha túl sok gyümölcs megmaradt, s a család finnyásabb tagjai már nem kívánják túlérett formában, akkor turmixot készítek nekik, gyakran hatalmas mennyiségű gyümölcsital készül így el és még engem is meglep, hogy milyen gyorsan felhajtják ezeket a nedűket. A páromnak shakerbe öntöm, hűtőbe teszem és hidegen nagyon szívesen fogadja ezeket a kissé csúnyácska, túlérett, többnapja a konyhapulton érlelődő megbarnult barackokat, banánokat. Tej helyett gyümölcslével, vagy cukormentes szörppel öntöm fel gyakran a gyümölcsöket és így még az sem baj, ha azonnal nem fogyasztja el a munkahelyén és nem tudja hűteni.

A fenti ötletek és trükkök mind olyan praktikus tanácsok, amelyek segítenek abban, hogy mialatt tartani tudjuk a diétánkat, a család számára is bevezessük a reform falatokat, úgy, hogy ne legyen sokkoló élmény az életmódváltás. Egyetlen apró megjegyzés így a végére: miután a párunk felhajtott egy majdnem egy literes gyümölcs shaket, lehetőleg ne küldjük azonnal postára, boltba vagy ügyet intézni, mert könnyen előfordulhat, hogy futva érkezik haza…

Barackos finomságok

Gyakran mondjuk a fiatal, egészséges arcbőrre, hogy hamvas, mint egy barack. Mindez nem véletlen, hiszen az őszibarack kitűnő szer a száraz és fáradt bőrre. A szépségápoláson túl azonban az egészséges életmódnak is szerves részét képezi ez a kis szőrös gömb.


Súlycsökkentő szabályok

Mielőtt belevágnál a nagy fogyási akcióba, vésd az emlékezetedbe, hogy nem vagy kövér! Súlyfelesleged van, amit nem kell szégyellned, nem vagy hibás miatta. Csak egy lépés a cél kitűzése. A diétázás olyan, mint bármely más képesség: el kell határoznod magad és keményen dolgoznod kell érte.

Néhány fitness tévhit

A fitness fénykorát éljük, de más sportágak is népszerűek, a karantén kihozta az embereket kocogni a természetbe és többen elkezdtek otthon online edzeni, van azonban néhány tévhit, melyet azért jó tisztázni, ha valaki sportolni kezd.

Egészséges nassolnivalók

Ha fogyókúrázol, akkor is ennél, ha amúgy nem vagy éhes. Ilyenkor inkább engedj a kísértésnek! Válogass kedvedre az alábbi 21 finomság közül, melyek ráadásul nem tartalmaznak többet 100 kalóriánál.

Alattomos kalóriák, de attól még léteznek

Amikor legyint az ember, hogy két szál sültkrumpli mi az már, megy egy harapás a sütiből, két nyalás fagyi, meg két evőkanál mindössze a nutellából, mos akkor sajnos rossz hírem, van: az a két evőkanál nutella több, mint 100 kalória pluszt jelent, amit 10 perc futással lehetne elégetni.