A hagyományos erkölcsi értékek és az állásszerzés
- Dátum: 2023.11.19., 08:27
- Udvari Fanni
- képek:pexels.com
- alázat, első benyomás, erkölcs, harmónia, hozzáállás, karrier, munka, munkavállaló, psziché, személyiség, tulajdonos
Az ezredforduló körüli években nem csak a politikai és gazdasági rendszer változásai hagytak mély nyomokat az életünkbe, hanem ezek (sőt az egész világ gyors átalakulása) miatt megkérdőjeleződött sok fontos érték is, amelyhez az egyén igazodni tudott, s ha tükörbe nézett, akkor ott egy derék embert látott. Pedig ezeknek az értékeknek manapság fontos szerepük van az állásszerzésben.
Az állásszerzéssel és a karrierépítéssel foglalkozó könyvek többnyire rendkívül célorientáltan, technokrata módon közelítik meg az állásszerzés és az alkalmazás kérdését. Az a jó munkavállaló, aki kiválóan ért a feladatához, ennek ellátásáért nem akar lehetetlenül nagy összegeket, éjjel-nappal a cége rendelkezésére áll, élete végéig képzi magát és képes a csapatmunkára.
Az efféle megközelítés azonban nem számol azokkal a hagyományos alapértékekkel, amelyektől valaki igazán jó embernek érezheti magát. Tán mondják, de igazán nem vizsgálják, hogy a jelentkező megbízható, lelkiismeretes, becsületes, kollegiális vagy lojális beállítottságú-e. Régen pedig ezek fontos dolgok voltak. Alkalmazottak generációi álltak ugyan annak a cégnek a szolgálatában. A vállalat örült, ha oda viszi apa a fiát, mert a cég biztos lehetett benne, hogy olyan alkalmazottat kap, aki a cég erkölcsi mércéinek megfelelően és odaadóan látja el a feladatát.
Ahogy ritkultak az olyan emberek, akik ezeket a régi értékeket hordozták, egyszersmind fel is értékelődtek. A rendszerváltás után az emberek hatalmas elhalasztott keresletüket, a fogyasztásban is megnyilvánuló szabadságvágyukat azonnal igyekeztek érvényesíteni. Valaha az életre szóló karriercélok között az szerepelt első helyen, hogy tisztességben kell megőszülni. A mostanában tinédzserek között készített felmérések viszont azt mutatják, hogy a primer karriercélt a sok pénz megszerzése jelenti, s azt tartják értékes és sikeres embernek, akinek sok a pénze.
E karriertől és pénztől forgatott világban azonban éppen a hagyományos értékekből gyorsan deficit keletkezett, s a legtöbb munkahelyen ismét keresik azokat a munkavállalókat, akik megtartották maguknak a hagyományos erkölcsi prioritásokat.
A tisztességes, megbízható, lojális, kollegiális vagy egyszerűen csak „rendes, tisztességes” emberek szerepe azokon a munkahelyeken értékelődött fel, ahol az alkalmazottakat nem egy gépezet csavarjainak tekintik, hanem hisznek benne, hogy a munkahelyi közösségek belső kohéziója olyan energiákat szabadít fel, amivel hosszú távon jobb minőség és hatékonyabb tevékenység érhető el.
Ezek az emberek ugyanis nem a fizetésükért dolgoznak elsősorban, hanem a munka öröméért, a munkatársukért, s a fogyasztókért, akiknek örömet okoz, ha e dolgozói közösség által létrehozott kiváló termékeket és szolgáltatásokat elfogyaszthatják. E termékekbe ugyanis nem csak a minőséget építik bele, hanem a cégnek a vásárlói iráni nagyrabecsülését is.
Az emberek éber óráikban összességében több időt töltenek el a munkahelyükön, mint a családjukkal. Így a munkahelyek világa igen jelentős hatással van arra, hogy milyen mintát rajzol ki a társadalom szövete. Ott, ahol a mikroklíma jó, ahol erősek az erkölcsi értékek nem csak munkatársi kapcsolatok, hanem barátságok, szerelmek, s családi sorsok is szövődnek. Egy svéd gyökerű multinacionális cég magyarországi részlegének igazgatója, egy interjúban cége itteni tevékenységnek legfontosabb jellemzőjeként azt említette meg, hogy kétszáz magyar család jól megél belőle. S persze hozzáértette, hogy tevékenységük eközben a mégiscsak a profitban érdekelt tulajdonosok legnagyobb megelégedésére zajlik.
A munkahely megtalálásánál ezért bármennyire is furcsa, mind nagyobb szerepe lesz e hagyományos erkölcsi értékeknek. Egyre több cég lesz ugyanis, amely a vadkapitalizmus 15 évét feledve megbízható, tisztességes embereket akar tudni az alkalmazottai között. Ők ugyanis katalizálják a pozitív erkölcsi folyamatokat. Fel lehet nézni rájuk, hozzájuk lehet fordulni, biztonságot jelentenek, s persze terjesztik saját pozitív hozzáállásukat.
Az emberek nagytöbbsége pontosan tudja, hogy miről is van szó, nem is esik nehezére visszatalálni e békebeli világba. Sőt talán megnyugvással fogadja, hogy a gyorsan előrejutni, gyorsan pénzt keresni, gyorsan fogyasztani zászlói mellett olyan útjelzőket is talál, amelyekben meg lehet kapaszkodni, ha válaszút elé érkezik, vagy ha a nagy rohanásban elvesztett önmagát igyekszik megtalálni.
Ezért aztán, aki állásinterjúra megy, ne lepődjön meg, ha életfelfogását firtató szokatlan kérdéseket is kap. Az emberi és a termékekben, szolgáltatásokban megmutatkozó minőséget kereső cégkultúra, illetve az egyéni értékek lehetséges harmóniájára mind több helyen kíváncsiak. E helyeken ugyanis komolyan is veszik, amit a cégtulajdonosok és vezetők többsége pontosan tud, hogy a vállalatok tőkéjének átlagosan több mint a kétharmada alkalmazottaikban fekszik.
Napközbeni szundikálás a munkahelyen
Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.
Karácsony hitelből
Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.
Becézgetések egy munkahelyen
Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.
Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?
Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?
Cipősdoboz akció - csatlakozz!
„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!