Menü

A Király tragédiája

Karakterdráma, zenés életrajz, modern kori feminista történet, rendszerváltás-sztori. A Király, vagyis a “Zámbó Jimmy sorozat” egyszerre több tényről akar beszélni, és jól meg is fogja a dolgokat. A sorozat egy retró hangulattól fűtött, “tömjénnel teli”, de közben jól aktualizált dráma egy megrázó emberi történetről. Alapjaiban szórakoztató és közben a legkisebb humor is szomorú valóságot sugall. Ezt a sorozatot még évekig fogjuk emlegetni a legjobb magyar alkotások között.

Többféle idősík

Alapvető tulajdonsága a sorozatnak, hogy több idősíkra oszthatjuk a sorozatot. Van: egy fiatalabb és egy idősebb Jimmy pályáját, hétköznapjait bemutató szegmens, emellett pedig van egy úgymond a Zámbó Imre öngyilkossága idején zajló rendőrségi nyomozás is. Később egy rövid időre betekintést nyerünk majd Zámbó Krisztián életébe is, amely az Ő kamaszkorát, fiatal énjét mutatja be. A részek pedig folyamatosan ugrálnak az időben, úgymond szeleteket kapunk a Király életéből, és mindezeket olyan részletességgel, hogy szinte az egész életét megismerjük. Ezt az egész kettősséget a főrendező Kovács Dániel Richárd és a különböző részekben közreműködő Zomborácz Virág, Kovács István jól ábrázolják.

Fontos hangsúlyozni, hogy A Király valójában tragédia, az alkotók nem lenézik vagy elítélik Zámbót, hanem reális képet festenek róla. A sorozat finoman fogalmazva sem bánik kesztyűs kézzel, sem Jimmy-vel, sem a családjával, de valahol ez is a valós ábrázolás része. Egyszerűen a modern filmezésben láthatjuk, hogy a hősök bizony nem voltak valódi harcosok, rettenthetetlen és erős karakterek, csak a rájuk ható környezet nehéz élethelyzetekbe és szituációk tömkelegébe kényszerítette őket. Ezek az élethelyzetek, pedig megedzik az embereket és jelen esetben eléggé eltorzítják a személyiségüket.

A Nagy Olasz

Először Olasz Renátó alakításában láthatjuk az énekest. Renátó Jimmy-ként azt a karaktert ábrázolja, aki még csupán ismerkedik a szakmával, de aki saját tehetségétől és kisebb-nagyobb sikereitől megrészegülve egyre nagyobb dolgokba vág bele. Olasz Renátó alakítása borzasztóan hiteles és sokrétű. Játékában felfedezhető egyfajta zabolátlanság, majd nem nehéz kitalálni, hogy ez a kissé félénk, gyermeki érzés átcsap egy kiszámíthatatlanul agresszív, maszkulin erőfitogtatásba. A sorozat alatt Háfra Mari karakterén keresztül jól látjuk azt, hogy Jimmy, mint egy fiatal férfi mennyire ragaszkodó is tud lenni, majd ez a ragaszkodás hogyan megy át egy beteges féltékenységbe és bántalmazásba a részéről.

Renátó egy kiforratlan, izgága Jimmy-t tár elénk, akit a néző könnyedén meg tud kedvelni, míg Nagy Ervin megformálásában már egy sikerekkel teli, öntelt énekes. Mondhatni Nagy Ervin az a Jimmy, akit a legtöbb ember ismer manapság. Akinek vannak ugyan jó tulajdonságai, de az egész emberi ábrázolásában van valami, ami előrejelzi saját csúf végét. Lényegében véve ez jól ki is fejezi a két színészt, Renátó Jimmy karakterében sokkal több az energia, a vágy. Ezzel szemben Nagy Ervinében a szórakoztató pökhendiség, a realista trágárkodások és beszólások a maradandóbbak. Szerintem egy kicsit mindenkinek Renátó felé húz a szíve, mivel sokkal intenzívebb és emberibb amit Ő átad a nézőknek. Nagy Ervin pedig már inkább a realista valóságot mutatja be, de azért ebben benne van az is, hogy nézőként is úgy érezhetjük, hogy inkább a fiatal színészt támogatjuk és ismerjük el jobban. Más-más módon, de mindkét színész nagyon hiteles.

Majd jönnek a gondok

Ahogy haladunk előre az epizódokkal, a maffia, a nőzés, az italozás, a hazudozás, a megcsalás, valamint az, hogy szociálisan mennyire érzéketlen volt, egyre szélsőségesebb formát öltenek. Meg kell említeni, hogy abban ahogy Jimmy a nőkkel bánt, viselkedett egyáltalán nincs semmi elismerésre méltó. Sőt, az énekes egész családját egy manipulatív, problémás, haszonleső és nem éppen pozitív társaságnak ábrázolják. Epizódról epizódra magánéletének más és más pontján látjuk őt, ez pedig lehetőséget ad arra, hogy stílusban, hangvételben kellően színes és már-már lüktető legyen az eredmény.

Egyszerűen Jimmy-t egy borzasztóan komplex módon ismerjük meg a sorozat végére, mind szakmai, mind emberi szempontból. Később középpontba kerül a sofőrje (Szalay Bence) is, aki nem feltétlenül centrális karakter, de jól alátámasztja Jimmy öntömjénező, nagyzoló viselkedését. Emellett Zámbó Árpy (Schruff Milán) karaktere, – igen y-nal írva – nem nehéz kitalálni, hogy nem éppen egy pozitív megjelenésű embert mutat be.

A filmben megjelenő nők, mint “Edit asszony” (Staub Viktória fiatalon, és Schell Judit idősebb korban), vagy éppen Háfra Mari bizonyos szempontból izgalmasabbak, mint a főhős. Jimmy halálában pedig a nők iránt érzett finoman fogalmazva is túlzó vágya elég komoly szerepet játszik. Az élet szomorúsága, hogy főhősünket valójában nem a rendszer, nem a korrupció, hanem sokkal inkább a nők iránti torz érzései és csalódottsága hajszolta öngyilkosságba. Az alkotás jól beszél a művészet korrupciójáról, a kor kulturális állapotáról, a rendszerváltás időszakáról, és arról, hogy az alsóbb társadalmi réteg hogyan találja meg önmagát a hamis reményekben és Jimmy hogyan válik ezen emberek kedvencévé.

Drámai humor

A drámai részeken túl jó érzékkel alkalmazza a humort a sorozat, (hol a dialógusok szellemessége, hol pedig Jimmy goromba viselkedése adja ennek az alapot) ellensúlyozva a drámaibb szegmenseket, szórakoztatóvá téve az eredményt. Ami pedig a gerincét adja ennek a drámai humornak az a családi szál, mely teret ad annak, hogy Schell Judit és Staub Viktória párjuk arroganciáját rendre eltűrő és elszenvedő feleségként asszisztáljanak a "királyi" létformához. Valamint Jimmy testőre/sofőrje is “belebonyolódik” néhány viccesebb helyzetbe a különböző párbeszédekben, mondhatni ő a tipikus esetlen fiatal férfi karaktere.

A Király női szereplői sokfélék és sokrétűek, sok szempontból érdekesek, nézőként pedig könnyedén lehet velük szimpatizálni, és hát igen…a szerelem bizony elvakítja az embereket. A hétköznapok pedig mindenkit felőrölnek ebben a sorozatban, ahogyan azt a film legvégén történő szám is megénekli. Fontos megemlíteni, hogy a sorozat egésze alatt Jimmy számait Peter Šrámek énekli, valamint több új számot is írt, átdolgozott a sorozat részeihez. Jó szimbolikusság az Egy jó asszony mindent megbocsát című dal, amelyet Edit asszony hallgat azok után, hogy rájött: férje megint durva módon bánt vele. Nem baj, Ő megbocsát, minden rendben van. Az erkölcsi fölény mégiscsak az övé, a férje nem akarta bántani, egyszerűen egymást kényszerítették bele a helyzetbe. Majd nézőként látjuk a szomorú helyzetet, ami jól mutatja, hogy a folyamatos csatározás mindenkit tönkretesz.

Hogy így történt-e?

Ki tudja? Valójában senki sem, még maga Jimmy sem tudná. A Király azt mutatja be, amelyet az alkotók hosszú-hosszú munkával összegyűjtöttek, valamint amiket a médiából is megtudtak az emberek. Jó kérdés, hogy vajon Jimmy tényleg ennyire manipulatív volt, tényleg megütött és bántalmazott több nőt is, mik történtek pontosan a családjában, konkrétan az egyik rajongója valamiféle pótnagymama szerepet látott el évekig a családjában, és majdhogynem odaköltözött a családhoz ahol a mindennapokban éltek.

Igaz-e, hogy ennyire giccses életet élt. Tényleg így sült-e el az a bizonyos fegyver. Kérdés az is, hogy hogyan látja mindezt egy mostani 20-25 éves, vagy éppen egy olyan ember, aki már Jimmy idejében is felnőtt volt. Összességében a sorozat azt mutatja be amit biztosan tudtak az alkotók, egy drámai, megrázó és nagyon komplex módon.

Az biztos, hogy az RTL Klub a A Királlyal az egész magyar televíziózás egyik legjobb sorozatát csinálta meg. Egy hiteles – vagy legalábbis minden porcikájában annak tűnő – sorozatot alkottak meg, tele emberi fájdalommal, és különböző sorsokkal. Beszélvén az elfogadás, a kirekesztettség, a tehetetlenség érzéséről. A sorozat egésze alatt Zámbó Imre, vagyis Zámbó Jimmy életét olyan részletességgel megismerjük, ahogyan azt eddig még senki sem mutatta be.

Ha szeretnénk látni, hogy mi rejlik az egész jelenség mögött, milyen is volt az Ő élete és tragédiája, milyen volt az az egész élet amelyet a Király élt, akkor ezt a sorozatot szinte kötelező megnézni. A Király több szempontból is szinte tökéletes és hiteles alkotás, valós képet mutat be Zámbó Jimmy-ről, családjáról, valamint hozzátartozói életéről is, és azokról a dolgokról, tárgyakról amellyel körbevették magukat. Emellett hiteles krónika arról a korszakról amelyben Zámbó Imre egész életét élte.

Út egy párkapcsolat mélyére és tovább

Justine Triet egy roppant érzékeny rendezőnő, akit a párkapcsolatok dinamikája érdekel, azon belül is az emberi ego empátiával való küzdelme. Fiatal életműve megkoronázást nyert az Arany Pálma-díjas, 5 Oscarra jelölt Egy zuhanás anatómiájával, ahol egy gyilkosság kivizsgálásán keresztül ismerhetjük meg egy író házaspár egykori közös életét. Remek színészek, pazar zene, rideg színek és fojtogató bírósági krimi hangulat. Lássuk a részleteket.

A periféria – Sorozatkritika

Lisa Joy és Jonathan Nolan viszonylag új sorozata, A periféria, William Gibson regényének alapjaira épül. A Periféria egy igazi keményvonalas sci-fi, rengeteg összetett történettel, csavarral. A sorozat világa egyszerre nyomasztó és izgalmas, a szereplői pedig emlékezetesek. A történet elejétől a végéig összetett, de a végére szinte minden összeáll.

Szükségünk van a méhészekre

Jason Statham (Feláldozhatók, Meg, Szállító) kivételesen egy egész szórakoztató projektbe repít minket, ahol kedvelt izomarcunk szupertitkos ex-katonaként (mi másként?) rendet tesz a gonosz hackerek közt. Ezt a koncepciót karolta fel a szebb napokat is látott rendező, David Ayer (Nehéz idők, Harag, Öngyilkos osztag). A főhősünk rezzenéstelen brit faarccal jön, lát és igazságot oszt. Az év B-filmje vagy aktuális maró társadalomkritika sok bunyóval? Nézzük a részleteket.

Filmajánló – „Vegyél el”!

Ha szeretik a romantikus, zenés vígjátékokat, akkor a „Vegyél el” című közel kétórás románc Jennifer Lopezzel és Owen Wilsonnal bizonyára tetszeni fog!

Vadászidény indul a poénokra

A belga-francia Vadászidény, egy kellemes vígjáték kísérletként bekúszott a magyar mozikba is, hogy tovább öregbítse a gallok kedves és csak helyenként vicces film históriáját. Az alapfelütés igen erős. Egy kétgyerekes párizsi pár besokallva a fővárosi tömegnyomortól vesz vidéken, tehát nem városban, egy hatalmas birtokot, hogy megéljék a családos lét pozitív oldalát is. A kúria pont egy közösségi vadászterületen van. Kitör a háború a helyiek és főhőseink közt. Nézzük mennyire vicces lett a kész film?