Menü

Tévhitek a paleolit diétával kapcsolatban

A paleo diéta népszerűségével párhuzamosan növekszik az étrendről megjelenő cikkek száma is. Ezek sokszor felületes információkon alapuló megállapításokat tesznek. Sajnos, még egyébként megbízható oldalakon is megjelenek ezzel kapcsolatos tárgyi tévedések, amik az érdeklődőket félrevezethetik. A cikkben sorra vesszük a leggyakoribb fals megállapításokat, hogy mindenki tisztán láthasson paleo téren is.

Tévedés No.1: A paleoban húst hússal esznek.

A paleolit táplálkozás valóban nem ellenzi a húsok, belsőségek, állati zsiradékok fogyasztását, de a paleo táplálékpiramis alján nem a húsok, hanem a zöldségek-gyümölcsök állnak. Mivel az egész táplálkozási irányzat lényege, hogy a kőkori ember életmódjához, étrendjéhez hasonló összetételt ajánl, ez szinte természetes is. Az ősember egész évben folyamatosan gyűjtögetett, a szezonálisan megtermő zöldségeket, gyümölcsöket fogyasztotta elsősorban. Aztán néha tényleg elmentek vadászni is. Ilyenkor egy ideig húst ettek (néhány napig, hisz hűtés nem volt, szárítani csekély mennyiséget szárítottak, ha egyáltalán tartósítottak) . A paleolit táplálkozás ezeket az alapanyagokat (zöldséget, gyümölcsöt, tojást, húst, belsőséget) ajánlja fogyasztásra, és ugyanilyen arányokat preferálva. A gabona és keményítőkben gazdag egyéb termékeket (pl. burgonya) fogyasztása csak a mezőgazdaság megjelenésével terjedt el, a paleolit korban még nem léteztek, ezért az akkori táplálkozásnak nem képezhették részét, így a dietetikai ajánlások szerinti alapot képző teljes gabonák tényleg eltűnnek a piramis aljáról, de annak helyét nem a húsfélék veszik át. Nem egy paleos számol be arról, hogy az életmódváltása óta több zöldséget eszik, mint valaha. Ez érthető, ha belegondolunk, hogy a gabonák, magas keményítő tartalmú ételek kiesnek, tehát a rizs és tésztaféle köretek és a kenyér helyett is zöldséget, sütemények helyett gyümölcsöt, magvakat esznek. Ezért aztán zöldség-fogyasztás terén óhatatlanul az ajánlások felé tolódik el a paleo diétát követő étrendje.

Tévedés No.2: A paleolit életmód drága.

A legolcsóbb ételféleségek, mint tészta, rizs, burgonya, kenyér, száraz hüvelyesek valóban kiesnek. Nem támogatja ugyanakkor a feldolgozott élelmiszerek fogyasztását sem. Ha jól belegondolunk, ezek a kész termékek és a mindenféle nasik a legdrágábbak. A piacon vásárolt helyi, szezonális (!) zöldségek, gyümölcsök, amik az étkezés alapját képezik, nem olyan elképesztően drágák. Persze, első blikkre drágábbnak tűnik, hiszen mit látunk? A kókuszliszt, mandulaliszt, és a paleo lisztkeverékek ára tízszer annyi, mint az általánosan használt BL55-ös búzafinomlisztnek. Egyrészt ezeket a liszteket nem pont úgy kell használni, mint a finomlisztet, másrészt pedig a paleozni lehet(sőt elsősorban ezt ajánlják) lisztek nélkül is. Az átállást nagyon megkönnyíti a lisztek használata, de, ne feledjük, hogy még hagyományos étkezés esetén általában hétvégén szoktak süteményt sütni. a paleoval sincs ez másképp. Egyébként, ahogy a hagyományos étkezés is lehet nem spórolós, fornettit, cukrászsüteményt, minden extrát megvásárolva, úgy a paleo is. A különbség abban áll, hogy itt az extrának számító dolgok azok, amik a hagyományoshoz hasonlítanak. Azért, ami igaz, az igaz, a minőségi étkezés sosem olcsó. Legyen szó paleolit, vagy hagyományos, reform-táplálkozásról, a kevés adalékanyagot tartalmazó ételek mindig drágábbak, mint a szójával, liszttel, zsírral térfogatnövelt társaik. A házi készítés mindig a legolcsóbb és az legegészségesebb megoldás. Zöldségkrémek, humusz, de májkrém, sőt felvágottfélék, sajtok is készíthetőek otthon. így igazán „tiszta”(adalékanyag-mentes) élelmiszerhez jutunk.

Tévedés No.3: A paleos ételek nem finomak.

Az utóbbi években nagyon sok termékkel bővült a paleoban is használható termékek palettája, így ma már a paleos palacsinta nem egyenlő egy édesített felvert tojással, vagy a kenyérféle se (amit egyébként úgyis minél kevesebbet ajánlanak fogyasztani) tojásízű, kemény, nedves belsejű. Én személy szerint is kóstoltam már igazán finom, a hagyományoshoz nagyon hasonló ízű, állagú kenyérfélét. De ennél sokkal fontosabb, hogy ahogy minden életmódnál, itt is érdemes elsősorban azokat az ételeket választani, amik minden változtatás nélkül paleo ételek. A magyar konyha bővelkedik ilyenekben (húsleves, pörköltfélék, sültek, saláták), ezeken semmit nem kell változtatnunk, így biztos, hogy bár „paleos”, olyan, mint a hagyományos étkezésben. Ahogy a vegetáriánus táplálkozásnál is jobb nem szejtánnal, szójával helyettesíteni a húst, hanem inkább zöldséges ételeket választani, úgy itt is érdemes a nem helyettesített ételeket választani. Ugyanakkor, mint írtam, már ezek is nagyon finomak.

Tévedés No. 4.: A paleo életmód megoldást jelent az I R betegeknek, cukorbetegeknek.

Álljon itt a sok paleo mellett szóló helyreigazítás mellett egy, a mindenhatóságát megkérdőjelező pont is. Nagyon fontos erről beszélni, hisz sokan csupán annak reményében vágnak bele, hogy anyagcsere-betegségük javulni fog, pedig. sajnos nem igaz, hogy a paleo életmód egyet jelent az inzulinrezisztencia javulásával. Annak ellenére, hogy a paleolit étrend alapvetően egy low carb (alacsony szénhidrát-tartalmú) étrend, azért megengedett számos olyan alapanyag, ami nem jó cukoranyagcsere mellett vércukorkiugrást, inzuliningadozást okoz (aszalt, nagy cukortartalmú gyümölcsök), tehát ezekre mindenképp oda kell figyelni, és egyébként a rendes cukorbeteg-diétához hasonlóan számolni kell a szénhidrátot. Ráadásul paradox módon a túl kevés szénhidrát akár ronthat az inzulinrezisztencián. Természetesen összefésülhető a paleolit-életmód a cukorbeteg-diétával, de önmagában, az, hogy elhagyjuk a gabonaféléket és a tejtermékeket, nem fogja megoldani a cukorbetegséget és az inzulinrezisztenciát sem.

A kettlebelles edzés előnyei

A kettlebell egy speciális gömb alakú súlyzó, mellyel az egész testet jól át lehet mozgatni, hatékony zsírégető és alakformáló mozgásforma.

A sav-bázis diéta

A diéták jó részének egy kellemetlen hozadéka, hogy a gyomorsav erősebb dolgozik, ezzel gyomorégést tapasztalhatunk, ez pedig rágcsáláshoz vezet, innentől pedig borul a dolog. Dolgok, amiket tudni érdemes a sav-bázis diétáról.

Étkezések gyakorisága

A táplálkozástudományi kutatások több mint húsz éve arra a megállapításra jutottak, hogy az elfogyasztott táplálék mennyiségén és minőségén, energia és tápanyagtartalmán kívül az étkezés gyakorisága is szerepet játszik a szervezet anyagcseréjében és jelentősége lehet az elhízás megelőzésében.

Miért épp a súlyzós edzés?

Az egyik leggyakoribb újévi fogadalom a fogyás és edzés elkezdése. Mutatjuk, miért lehet jó választás a súlyzós edzés.

Étvágycsökkentés természetes módon

Számos étrend-kiegészítő, illetve egyéb mesterséges módszer vagy esetleg műtét áll azok rendelkezésére, akik az étvágyukat csökkenteni szeretnék. Azonban rengeteg természetes módszer is létezik, amit ezeken kívül segítségül hívhatunk, ha szeretnénk kevesebbet enni.